Gå til innhold

Kombinere bryllup og dåp?


Melis87

Anbefalte innlegg

Vi har vært sammen i 14 år, har to barn og skal gå i gang med husbygging. Vi forlovet oss i fjor, og barn nummer to ble født i mai i år. Barnet skal døpes i høst. Er det dårlig gjort mot barnet å kombinere dåp og bryllup? Det blir i så fall bare at vi har en vielse i tillegg til dåpsseremonien. Det blir ikke noe bryllupspreg på selskapet, tror jeg. Hva mener dere? Er det slemt mot barnet å kuppe gudstjenesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet bryr seg nok ikke 😊 men tenker du å ha sånn overraskelsesbryllup så blir det nok det folk husker istedenfor dåpen. Tenker det kommer an på hvordan du vinkler det hele 😊

Anonymkode: 389a9...c1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Barnet kunne vel ikke brydd seg mindre :P 

Viktigste er at dere får noen fine dåpsbilder og barnet får vel noen fine dåpsgave som det vil sette pris på i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet bryr seg nok ikke, men er ikke de dåpsgudstjenestene kun til dåp? Altså at mange barn blir døpt. Vet ikke om presten eller de andre dåpsfamiliene er så keen på at dere kupper dåpssermonien 

Anonymkode: dd930...1c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort mot en baby på under 6 mnd?? :klo: Babyen kommer neppe til å protestere veldig på det. 😉

Det er fullt mulig å kombinere dåp og bryllup. Hvis du googler «vi overrasket alle og giftet oss» e.l. får du ganske mange treff som viser at dette er gjort i forbindelse med dåpsseremonier. Hvordan de praktisk gjør det, vet jeg ikke. Det kan du eventuelt snakke med den aktuelle kirken om, men jeg vil anta at presten mot slutten av gudstjenesten vil be de som er gjester i xxx sin dåp om å bli igjen i kirken og ikke forlate området når gudstjenesten er over. Når alle andre har gått, starter neste seremoni. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet bryr seg nok ikke, men er ikke de dåpsgudstjenestene kun til dåp? Altså at mange barn blir døpt. Vet ikke om presten eller de andre dåpsfamiliene er så keen på at dere kupper dåpssermonien 

Anonymkode: dd930...1c1

Det er kanskje sånn det er i Den norske kirke rundt omkring? Vi døper ikke der, så vi har det eneste dåpsbarnet. Så vi kupper ikke noen andres dåp.

Endret av Melis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Ullvott skrev:

Dårlig gjort mot en baby på under 6 mnd?? :klo: Babyen kommer neppe til å protestere veldig på det. 😉

Det er fullt mulig å kombinere dåp og bryllup. Hvis du googler «vi overrasket alle og giftet oss» e.l. får du ganske mange treff som viser at dette er gjort i forbindelse med dåpsseremonier. Hvordan de praktisk gjør det, vet jeg ikke. Det kan du eventuelt snakke med den aktuelle kirken om, men jeg vil anta at presten mot slutten av gudstjenesten vil be de som er gjester i xxx sin dåp om å bli igjen i kirken og ikke forlate området når gudstjenesten er over. Når alle andre har gått, starter neste seremoni. 

Jeg vet flere som har hatt overraskelsesbryllup i forbindelse med dåp, og fokuset forsvinner da litt bort fra dåpen og dåpsbarnet. Dette blir ikke et overraskelsesbryllup, så vi trenger ikke å tenke på at vi må holde ting hemmelig. 

Nei, babyen bryr seg naturlig nok ikke. Er mer det at jeg tenker at noen syns vi kanskje stjeler oppmerksomhet fra babyen. Kanskje dumt å tenke på det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bryr seg om dåpen, minst av alt ungen, så bare gift dere.

Anonymkode: 606ba...e07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen bryr seg om dåpen, minst av alt ungen, så bare gift dere.

Anonymkode: 606ba...e07

Kort og godt 😂 Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten i byer det er egne dåpssøndager somregel, på bygda er det dåp når det er dåpsbarn uansett når det måtte være 😊

Anonymkode: 389a9...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et brullup som inneholdt "overraskelsesdåp", når paret var gift kom fadderne opp med barnet og det ble dåp i samme slengen liksom. Veldig fint faktisk. 

Barnet husker ikke det uansett, men bildene med brudeparet og den lille i dåpskjole var veldig fine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i en dåp hvor det var ca 5 dåpsbarn. Når alt var slutt, sir plutselig presten at det var en ting til å gjøre i dag. Så satte bryllupsseremonien i gang. Var skikkelig gøy! Det var ikke de som vi var i dåpen til, men ordentlig koselig og romantisk likevel 😊

Anonymkode: 1b69a...1e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...