Gå til innhold

Erfaringer med gastroskopi ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaringer med gastroskopi ? 

Jeg må ta dette og er veldig nervøs for undersøkelsen.  Har hatt en del helseangst også i det siste grunnet mageproblemer.  Og i tillegg til angst for at ting skal skje. 

Noen som har hatt det samme som meh som har noen tips ? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig fort gjort, ingenting å grue seg for. Du ligger på siden, får en ring å bite i melleom tennene, og så fører de ned slangen. Du brekker deg nok, men ettersom du har fastet først kommer det ingenting opp. Det hele er over på 4-5 min (ja det høres utrolig ut men det er det), da har de kikket og evt tatt prøver om det er nødvendig. Fikk følge med på en skjerm under undersøkelsen, og legen forklarte hva han så og gjorde. 

Anonymkode: 3df4d...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok det for noen år siden, du får en bedøvelsesspray i halsen slik at du ikke skal kjenne røret så godt. Jeg gapte ikke godt nok opp, så jeg kjente røret veldig godt. Anbefaler deg å gape godt. Det føles ut som du har luft i magen når de beveger på slangen, ikke noe vondt eller noe. Du brekker deg når slangen går ned og opp igjen, mulig det kommer en del slim med på vei opp, det gjorde det med meg. Jeg er sånn som deg, og syntes det var litt ubehagelig. Men det er fort over, og egentlig ingenting å grue seg til :) Masse lykke til!! 

Anonymkode: 3df05...246

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok det for noen år siden, du får en bedøvelsesspray i halsen slik at du ikke skal kjenne røret så godt. Jeg gapte ikke godt nok opp, så jeg kjente røret veldig godt. Anbefaler deg å gape godt. Det føles ut som du har luft i magen når de beveger på slangen, ikke noe vondt eller noe. Du brekker deg når slangen går ned og opp igjen, mulig det kommer en del slim med på vei opp, det gjorde det med meg. Jeg er sånn som deg, og syntes det var litt ubehagelig. Men det er fort over, og egentlig ingenting å grue seg til :) Masse lykke til!! 

Anonymkode: 3df05...246

Tusen takk for svar. Nei vet det er ikke noe å grue seg for.  Men du vet. Angsten tar overhånd. Men tusen takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så nervøs at jeg fikk dobbel dose avslappende (sprøyter) så jeg var helt dopa under undersøkelsen. Det verste var å få slangen over brekkningspunktet, selv i dopa tilstand, men ingen problemer etter det. Dette er noen år siden, vet ikke om de gir avslappende nå. Kan ikke huske at jeg fikk den sprayen som noen snakker om her.

Anonymkode: 6f5fa...9bc

Skrevet

Jeg tok gastroskopi like før jul

Jeg grua meg også veldig - men det gikk helt fint. 

Det er ikke noe som er vondt. Du får først en bedøvelsespray i halsen - jeg fikk også tilbud om avslappende sprøyte - den takket jeg nei til. 

Jeg brakk meg mye, omtrent hele tida, men som sagt, det var ikke vondt, det var bare denne brekningsrefleksen som slo ut hele tida. 

• Liker 1
Skrevet

Det går fort, jeg sliter litt med pusten og fikk småpanikk mot slutten da jeg følte jeg ikke kunne puste som normalt  (men det kan man). Fikk kun bedøvelsesspray i starten.

Det er ikke behagelig, det tror jeg alle kan være enige om. Men ville ikke gruet meg for mye, det går nok helt fint!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Kattejenta skrev:

Noen her som har erfaringer med gastroskopi ? 

Jeg må ta dette og er veldig nervøs for undersøkelsen.  Har hatt en del helseangst også i det siste grunnet mageproblemer.  Og i tillegg til angst for at ting skal skje. 

Noen som har hatt det samme som meh som har noen tips ? 

Veldig fort gjort, og ikke noe å grue seg til.

Ta avføringsmiddel og klyx som du skal, i riktig tid. Dusj og vær ren før undersøkelse

Selve undersøkelsen tar kun sekunder. Du legger seg i en sånn gynokolog-stol ish, og sprer bena på samme måte som hos gyno. Du får et teppe over underlivet, men annbefaler i ha på en lang genser som an dekke. Det er mest sannsynlig 2 personer der, legen og en sykepleier. Sykepleieren holdt meg i hånda. I et sekund var det litt ubehagelig, som et slags press/følelsen av å drite - også var det over. Tok sikkert 7 sekunder.

Anonymkode: 9ca28...468

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta avføringsmiddel og klyx som du skal, i riktig tid. Dusj og vær ren før undersøkelse

Selve undersøkelsen tar kun sekunder. Du legger seg i en sånn gynokolog-stol ish, og sprer bena på samme måte som hos gyno. Du får et teppe over underlivet, men annbefaler i ha på en lang genser som an dekke. Det er mest sannsynlig 2 personer der, legen og en sykepleier. Sykepleieren holdt meg i hånda. I et sekund var det litt ubehagelig, som et slags press/følelsen av å drite - også var det over. Tok sikkert 7 sekunder.

Hahhahhah ops leg lest rektoskopi - beklager!!

Men har tatt gastroskopi også. Var ikke behagelig, men langt ifra så ille som jeg trodde

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov til å grue seg til undersøkelser. Gastroskopi er veldig ubehagelig, og du brekker deg. Det er vanlig og det skjer fort. Det er ikke vondt. 

Anonymkode: 460b5...fa2

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til koloskopi om ikke mange dagene - ser du skriver at selve undersøkelsen kun tar sekunder. Mulig det gjorde det for deg, men ser at i mitt informasjonsbrev står det at selve undersøkelsen tar mellom 30 - 60 minutter. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, tonebelinda skrev:

Jeg skal til koloskopi om ikke mange dagene - ser du skriver at selve undersøkelsen kun tar sekunder. Mulig det gjorde det for deg, men ser at i mitt informasjonsbrev står det at selve undersøkelsen tar mellom 30 - 60 minutter. 

Rektoskopi og koloskopi er to forskjellige undersøkelser. Koloskopi tar tid ja...

• Liker 1
Skrevet

Det er ubehagelig, men ikke ille.

Ikke noe vits i å grue seg. 

Tok det når jeg var 12, for å finne ut hvorfor jeg hadde hikke og sure oppstøt. Trengte ingen avslappende sprøyte. Svelget bedøvelsesmiddel. Var ikke vondt, men litt sår i halsen etterpå. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rektoskopi og koloskopi er to forskjellige undersøkelser. Koloskopi tar tid ja...

Se der ja, så ikke at det stod rektoskopi jeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare husk å pust, så går det bra. Følg gjerne med på skjermen, da går det raskere :)

Jo roligere du er, jo raskere går det - tror det var over på 2 minutter hos meg.

Dropp maskara, tårene renner (ikke fordi det er vondt, men normal reaksjon på brekninger).

Det er ikke gøy, men det er kun noen minutter av ditt liv med ubehag.

Anonymkode: 169a3...161

• Liker 1
Skrevet

Åja, jeg har tatt det to ganger t.o.m. Første gangen var den værste, for jeg ante ikke hva jeg gikk til. Gruet meg såklart, og jeg fikk en bedøvende væske inn i munnen som jeg ikke forstod at jeg skulle svelge, så jeg hadde det i munnen så hele munnen ble bedøvd. Da jeg forstod at jeg skulle svelge hadde jeg bare litt væske igjen i munnen, så halsen min ble nesten ikke bedøvd i det hele tatt. Jeg turte ikke å si ifra om dette, for jeg var så nervøs, men tenkte at det gikk bra. 

Jeg måtte legge meg på siden og fikk et munnstykke i munnen, så førte de en svart slange med tykkelsen til en hageslange inn i munnen som de førte videre ned i halsen. Det kjente jeg godt, fordi jeg ikke var bedøvd i halsen. Jeg begynte å brekke meg og rape, haha, fordi det kom masse luft opp. Og jeg syns det var veldig ubehagelig. Så når slangen var nedi magen min hadde jeg mer enn nok med å konsentrere meg om å puste, fordi jeg syns det var ubehagelig og jeg var redd for å ikke få puste. 

Det var en stor lettelse da de dro ut slangen!

Andre gangen gikk mye bedre, for da var jeg forberedt, men det var like ubehagelig. 

🤗

AnonymBruker
Skrevet

Smerte og brekking varirer fra person til person. Selv hadde jeg ingen brekkingsrefleks, men det var vondere enn jeg trodde det kom til å være

Men det verste var egentlig at legen var nedlatende. Jeg holdt hånden på stolen/ sengen (hva kaller man det), han tok hånden min (han tenkte kanskje at det var beroligende)? Jeg klemte hardt fordi det gjorde vondt og han sa surt at det var da "ikke så ille". Senere har jeg lest om mennesker som har grått og vært redd under undersøkelsen, men som hadde støttende og hyggelige leger. Så jeg tenker at jeg egentlig gjorde undersøkelsen ganske bra (eneste jeg gjorde var å trykke hardt med hånden, og det var han som tok meg i hånden til å begynne med), men han var en ganske nedlatende fyr. 

Anonymkode: febd9...fd9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruet meg også en god del. Selve undersøkelsen var gjort veldig raskt, jeg brakk meg ganske mye og tårene trillet, men sykepleieren som var med var utrolig god! 
Selve undersøkelsen kan jeg på ingen måte si var behagelig, men det gikk veldig raskt, og alt ubehag ble borte straks dem var ferdig! 

Hos meg tok dem også prøver, for blant annet cøliaki, og noe annet jeg ikke husker. Dette fikk jeg svar på allerede før jeg gikk ut derfra! Så for helseangsten din: undersøkelsen er ikke av de mer behagelige, men du får svar veldig raskt, og kan slutte være redd for sykdommer :) 

Anonymkode: 64492...12a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...