Gå til innhold

Husregler og forventninger i hjemmet.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutt 17/18 samboers

Jente 13/14 samboers

Jente 5/6 min

Hva slags generelle husregler bør vi ha?

Og hva kan vi forvente av bidrag til husholdet.

Per i dag: Minste tar av bordet etter seg og setter i oppvaskmaskina, henger opp klærne sine og setter skoene pent i gangen, og rydder rommet sitt.

Største rydder rommene sine en gang i blant, og tar av bordet etter seg, og setter på benken. 

Jeg har ikke lyst til å være noen ond stemor, og lurer derfor på hva som er innafor å kreve av de to eldste... når sommeren er over skal alt endres og vi skal ha klare regler og forventinger av alle barna.

Gutten bor hos oss 100% (fra høsten), jenta 50%.

Anonymkode: 1074d...597

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det som bør være minstekrav uansett er jo at de holder orden på rommene sine, støvsuger og vasker gulvene hver uke. Skoene skal settes på plass i gangen, klærne skal henges pent opp i gangen. Alle rydder etter seg om de har brukt noe på kjøkkenet. Den eldste gutten bør ha en egen vaskekurv og vaske sine egne klær. Jenta er også i en alder der hun kan begynne å lære det. 

Utover det så tenker jeg litt på hvor aktive de er, engasjerte, fritidsaktiviteter, skolen og sånt. De som jeg kjenner som er stemødre pleier å være greie mot stebarna når de f.eks skal pugge til eksamen/tentamen eller har andre store skoleprosjekter og lar dem slippe unna med plikter den uken. 

De eldste burde også kunne bidra med å passe den minste nå og da, kunne hjelpe til med henting om det passer seg, spesielt den som skal bo hos dere 100 %. 

Edit: For det var sånt du tenkte på? :klo:

Endret av SesameStreet
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SesameStreet skrev:

Det som bør være minstekrav uansett er jo at de holder orden på rommene sine, støvsuger og vasker gulvene hver uke. Skoene skal settes på plass i gangen, klærne skal henges pent opp i gangen. Alle rydder etter seg om de har brukt noe på kjøkkenet. Den eldste gutten bør ha en egen vaskekurv og vaske sine egne klær. Jenta er også i en alder der hun kan begynne å lære det. 

Utover det så tenker jeg litt på hvor aktive de er, engasjerte, fritidsaktiviteter, skolen og sånt. De som jeg kjenner som er stemødre pleier å være greie mot stebarna når de f.eks skal pugge til eksamen/tentamen eller har andre store skoleprosjekter og lar dem slippe unna med plikter den uken. 

De eldste burde også kunne bidra med å passe den minste nå og da, kunne hjelpe til med henting om det passer seg, spesielt den som skal bo hos dere 100 %. 

Edit: For det var sånt du tenkte på? :klo:

Takk :)  

Gutten skal bo hjemme og være lærling nå fremover. Han kommer til å tjene mer enn meg som jobber 60%. Meg og faren har ordningen: jeg jobber mindre, han jobber mer, jeg gjør mest hjemme, han minimalt. Helt topp for min del.

Dette smitter over på sønnen. Hva slags regler kan jeg ha/hva kan jeg si, for at han skal forstå forskjellen?

AnonymBruker
Skrevet

Helt topp for samboers del også, altså

🤣

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)  

Gutten skal bo hjemme og være lærling nå fremover. Han kommer til å tjene mer enn meg som jobber 60%. Meg og faren har ordningen: jeg jobber mindre, han jobber mer, jeg gjør mest hjemme, han minimalt. Helt topp for min del.

Dette smitter over på sønnen. Hva slags regler kan jeg ha/hva kan jeg si, for at han skal forstå forskjellen?

Om han skal begynne å arbeide som lærling så burde dere kreve han for husleie. Dere kan velge om det skal gå inn i det store sluket eller om dere skal sette det på en sparekonto som en overraskelse til den dagen han skal kjøpe sin egen leilighet. 

Det handler jo om at han skal måtte forberede seg på voksenlivet. Om du kommer til å gjøre alt for han, så er jo spørsmålet om hva han skal gjøre når han flytter alene. Han må vaske sine egne gulv, sine egne vinduer, vaske sine egne klær, lage sin egen mat og det er ting som han bare er nødt til å lære seg. Han er så gammel at han kommer til å flytte hjemmefra etterhvert. Selv om din mann gjør lite nå, så har han jo sikkert på et eller annet tidspunkt vasket sine egne klær, vasket sine egne gulv osv. De fleste har bodd alene en gang i livet. 

Edit: Om det funker å si det, det vet jeg ikke. 17-åringer tenker ikke alltid på konsekvenser og tenker langsiktig. Jeg har den oppfatning av at gode vaner må innarbeides fra ung alder. Det er vanskelig å snu en 17-åring, men du må bare fortelle han hva som kreves av han. Gi han en egen skittentøykurv. Ikke vask for han. En eller annen gang kommer han til å gå tom for noe og må vaske sine egne klær. 

Endret av SesameStreet
AnonymBruker
Skrevet

Våre (min og dine tenåringer 11,16,17) holder selvsagt orden på sine rom. Det er kun deres ansvar. De to eldste vasker egne klær, og har eget tørkestativ og kurv. Tolvåring har egenskittentøykurv og hjelper til med å henge opp/brette.  De to yngste er under 4 og rydder to leker hver i kurven på kvelden:) De har også lært av storesøsken å si takk for maten <3  Med tiden skal de lære å hjelpe som sine søsken. Vi er 100% foreldre, men de tre eldste er her 50%. Ofte mer, hvis de ønsker det. 

Ellers: fredag gjør alle tre en ting hver. For eksempel bad, støvsuging,gulvvask. De tar ut av oppvaskmaskin en gang hver den uken de er hos oss og hjelper til litt med de to små. Alle lager middag en gang hver (dette ønsker de selv). Ellers har alle i familien self ansvar for å rydde av etter middag, minimum sin egen tallerken og det de klarer bære ut på kjøkken. Å gå tomhendt fra bordet gjør ingen her. Det er en husregel. 

Husregler: gi beskjed om du kommer hjem til middag. Rydd etter deg. Si takk for maten (alle-store som små) og snakk ut etter en krangel hvis det er mulig. Vi har rimelige innetider som står til alder. 

Vi gir ukelønn hver fredag. Krav for ukelønn er at husarbeidet er gjort. 

Flotte ungdom, god stemning og en velfungerende «bonusfamilie» på syv medlemmer. 

Anonymkode: e6489...750

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Våre (min og dine tenåringer 11,16,17) holder selvsagt orden på sine rom. Det er kun deres ansvar. De to eldste vasker egne klær, og har eget tørkestativ og kurv. Tolvåring har egenskittentøykurv og hjelper til med å henge opp/brette.  De to yngste er under 4 og rydder to leker hver i kurven på kvelden:) De har også lært av storesøsken å si takk for maten <3  Med tiden skal de lære å hjelpe som sine søsken. Vi er 100% foreldre, men de tre eldste er her 50%. Ofte mer, hvis de ønsker det. 

Ellers: fredag gjør alle tre en ting hver. For eksempel bad, støvsuging,gulvvask. De tar ut av oppvaskmaskin en gang hver den uken de er hos oss og hjelper til litt med de to små. Alle lager middag en gang hver (dette ønsker de selv). Ellers har alle i familien self ansvar for å rydde av etter middag, minimum sin egen tallerken og det de klarer bære ut på kjøkken. Å gå tomhendt fra bordet gjør ingen her. Det er en husregel. 

Husregler: gi beskjed om du kommer hjem til middag. Rydd etter deg. Si takk for maten (alle-store som små) og snakk ut etter en krangel hvis det er mulig. Vi har rimelige innetider som står til alder. 

Vi gir ukelønn hver fredag. Krav for ukelønn er at husarbeidet er gjort. 

Flotte ungdom, god stemning og en velfungerende «bonusfamilie» på syv medlemmer. 

Min blir 12 om noen dager

AnonymBruker
Skrevet

Fra jeg var rundt 10, tror jeg, vasket jeg mitt eget rom. Da jeg var 15, begynte jeg å vaske en hel etasje i huset. At jeg tok ansvaret for såpass stor del av renholdet, var fordi jeg hadde en syk forelder. Vi hadde fast ukentlig vaskedag, og var med alle sammen.

Å brette klær, sette på en tørketrommel og slikt, begynte vi også relativt tidlig med, det samme med å rydde ut av oppvaskmaskinen. Jeg vil tro jeg var omtrent 13 da jeg begynte å sette på noen vaskemaskiner innimellom, rett og slett fordi jeg likevel brukte badet der vaskemaskinen sto. En periode mens jeg gikk på videregående laget jeg middag en gang i uka. Min yngre søster ryddet av bordet hver dag. Usikker på om vi hadde andre faste oppgaver. Skulle verandaen vaskes, gjorde vi gjerne det, vi ble sendt på butikken for å handle småting, vi luket på gårdsplassen alle sammen, klippet gresset om sommeren, og sikkert en del annet som jeg ikke husker.

Noen ting gjorde vi på eget initiativ, andre ganger måtte mamma og pappa be oss om å bidra. Jeg innser at vi bidro ganske mye hjemme, men jeg er veldig takknemlig for de gode rutinene jeg har lært, og alle de tingene jeg kunne da jeg flyttet ut. Jeg har for eksempel aldri krympet eller misfarget plagg i vask, for jeg vasket også klær da jeg bodde hjemme.

Sånn ellers var det forventet at vi ga beskjed om hvor vi var og når vi kom hjem, vi hadde innetider (og leggetider) om kveldene, alle ryddet etter seg selv, og ellers var normal høflighet en selvfølge.

Anonymkode: 98768...d6f

Skrevet

Jeg tenker at de to eldste kan gjøre ganske mye. Å holde sine egne rom rene og ryddige er et minimum og selvfølgelig også at de holder orden og rydder opp etter seg selv. Utover det tenker jeg de bør ha ansvar for at egne klær brettes og finner veien til egne skap, at de har et par ansvarsområder i huset (ta inn/ut av oppvaskmaskinen, støvsuge, vaske bad e.l., evt vaske bil eller klippe gress om sommeren/snømåking om vinteren) og at de lager middag én dag i uken hver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...