AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Ok, jeg skal til fastlegen for første gang på lenge..... det er ikke pga vekt jeg skal dit, men jeg har lagt på meg en god del siden jeg var der sist. Har ei venninne som har blitt slankeoperert, og jeg vet at et av kriteriene er å være over 40 på BMI-skalaen for å få slik operasjon. Nå har jeg ikke tenkt på dette før det slo meg nå. Jeg er over 40 på den skalaen, så jeg ble litt nervøs for om fastlegen vil foreslå dette? Det sies at det er kjempelett å få det om man oppfyller disse kriteriene, men jeg er ikke interessert i å bli skjært i magesekken, sliten bare litt med motivasjonen nå, og tenker at vektnedgang kommer når jeg føler for det. Så er det slik at alle med BMI over 40 får dette tilbudet eller må snakke om vekten sin da, eller ikke? Siden det er helt andre ting jeg skal til legen for, og som på ingen måte er knyttet til vekt? Det går lenge mellom hver gang jeg er hos lege, rett og slett fordi jeg ikke ser behov ellers. Kjenner jo folk som går ti ganger i året, men jeg har vel vært ti ganger totalt siden tenårene. Anonymkode: 5b1e9...c48
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 Det er nok en sjanse for at legen vil ta opp overvekt, men du vil neppe få tilbud om operasjon. Jeg kjenner flere som har tatt operasjonen, og dem sier det er alt annet enn lett. Man skal bevise at man er motivert, og de fleste blir anbefalt å gå ned 10-15% av kroppsvekten, både for å vise motivasjon og for å klargjøre kroppen. Anonymkode: 1a928...a24
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #3 Skrevet 7. juni 2018 Har bare hørt at det blir tilbudt nesten bare basert på vekt. Sier dermed ikke at det er enkelt og at man må gjøre en innsats for å få det godkjent, men at tilbudet lett kommer på bordet. Tenker bare at det er uaktuelt for min del nå og at jeg heller tar tak i det selv om jeg skulle få føle behovet for det. Anonymkode: 5b1e9...c48
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #4 Skrevet 7. juni 2018 Fastleger har stort sett så dårlig tid at de konsentrerer seg om den aktuelle problemstillingen pasienten kommer for. Så så lenge du ikke tar opp dette temaet selv, blir det neppe aktuelt, Og ingen blir slankeoperert mot sin egen vilje:) Anonymkode: e474f...f28
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #5 Skrevet 7. juni 2018 Jeg veit det at man ikke blir operert med mindre man går gjennom en lang prosess med kurs osv. Jeg er bare ikke interessert i en belæring om noe jeg vet selv, og det har nesten virket sånn at man får tilbud om slik om man er ung og feit. Jeg satser på du har rett. Anonymkode: 5b1e9...c48
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #6 Skrevet 7. juni 2018 Du vil nok neppe få tilbud om operasjonen sånn med en gang. Først må du igjennom en lang prosess med kurs, kanskje også innleggelse på en klinikk spesifisert for livsstilsendring. For så å måtte gå ned en god del på egenhånd, hold vekten nede i en stund. Det kan ta flere år før du får innvilget operasjon. Vekt i seg selv er ikke alltid god nok grunn. Har du ingen tilleggs-sykdommer, så er sjansen minimal når det kommer til å få slankeoperasjon godkjent. Fordi du er da frisk nok til å legge om kosthold og trening/aktivitet. Å få innvilget en slik operasjon krever en god del. Det er ikke bare bare og det er heller ikke så enkelt i tiden etterpå og resten av livet. Spesielt om du ikke har gått igjennom en reel livsstilsendring. Praksisen rundt om i landet er så klart forskjellig. Du vil alltid ha leger som gir f** i hva som er rett og galt, og gir da grønt lys for noen som aldri i livet skulle ha fått tilbud om en slik operasjon. Anonymkode: 12ec0...80f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #7 Skrevet 7. juni 2018 Ingen nevnte operasjon eller vekt da jeg var så stor. De nevnte det bare da jeg hadde gått ned i vekt at det var bra. Anonymkode: 8fc6a...733
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #8 Skrevet 7. juni 2018 Du får nok neppe tilbud om operasjon, men det kan jo hende at legen nevner vekten din hvis det er relevant. Selv om det virker som at det er lettere å få operasjon nå enn før noen år siden, så tror jeg nok legen vil foreslå vektnedgang på andre måter først. Tror heller ikke prosessen er årelang som en over skriver. Man får også operasjon i løpet av kort tid på private klinikker. Jeg nevnte selv vekten for legen min. Fikk da beskjed om at jeg burde passe på å få i meg riktig mat og mengder + være aktiv. Dette er 1 1/2 år siden. Jeg har prøvd meg på lavkarbo og gått noen Grete Roede kurs der jeg har fulgt kaloriinntak slavisk og veier nå 1 kg mer enn hva jeg gjorde når jeg veide meg hos legen. Trener også. Har snart legetime og da skal jeg høre om slankepiller på resept. Dette er noe jeg må be om selv. Legen tilbyr meg ikke hverken det ene eller det andre. Må også nevne at jeg har høyt blodtrykk og farlig mange cm rundt livet. Anonymkode: edbf6...145
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #9 Skrevet 7. juni 2018 ☺️ Høres bra ut folkens. Jeg skjønner at det ikke er bare sånn, men at det kan nevnes som en mulighet liksom. Tenker det er veldig mange, spes leger, som er veldig dømmende i forhold til vekt. Anonymkode: 5b1e9...c48
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #10 Skrevet 8. juni 2018 Du får selvsagt ingen tilbud om slankeoperasjon der og da, men du må regne med at legen tar det opp. Min lege kommenterte det og sa at jeg måtte veies for noen år siden. Da hadde jeg BMI 33. Om du har BMI på over 40 vil det nesten være rart om h*n ikke sier noe om det. Anonymkode: 8bc1e...c44
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå