AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Ok, jeg skal til fastlegen for første gang på lenge..... det er ikke pga vekt jeg skal dit, men jeg har lagt på meg en god del siden jeg var der sist. Har ei venninne som har blitt slankeoperert, og jeg vet at et av kriteriene er å være over 40 på BMI-skalaen for å få slik operasjon. Nå har jeg ikke tenkt på dette før det slo meg nå. Jeg er over 40 på den skalaen, så jeg ble litt nervøs for om fastlegen vil foreslå dette? Det sies at det er kjempelett å få det om man oppfyller disse kriteriene, men jeg er ikke interessert i å bli skjært i magesekken, sliten bare litt med motivasjonen nå, og tenker at vektnedgang kommer når jeg føler for det. Så er det slik at alle med BMI over 40 får dette tilbudet eller må snakke om vekten sin da, eller ikke? Siden det er helt andre ting jeg skal til legen for, og som på ingen måte er knyttet til vekt? Det går lenge mellom hver gang jeg er hos lege, rett og slett fordi jeg ikke ser behov ellers. Kjenner jo folk som går ti ganger i året, men jeg har vel vært ti ganger totalt siden tenårene. Anonymkode: 5b1e9...c48
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 Det er nok en sjanse for at legen vil ta opp overvekt, men du vil neppe få tilbud om operasjon. Jeg kjenner flere som har tatt operasjonen, og dem sier det er alt annet enn lett. Man skal bevise at man er motivert, og de fleste blir anbefalt å gå ned 10-15% av kroppsvekten, både for å vise motivasjon og for å klargjøre kroppen. Anonymkode: 1a928...a24
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #3 Skrevet 7. juni 2018 Har bare hørt at det blir tilbudt nesten bare basert på vekt. Sier dermed ikke at det er enkelt og at man må gjøre en innsats for å få det godkjent, men at tilbudet lett kommer på bordet. Tenker bare at det er uaktuelt for min del nå og at jeg heller tar tak i det selv om jeg skulle få føle behovet for det. Anonymkode: 5b1e9...c48