Gå til innhold

Syk etter lungebetennelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det vanlig å være "syk" etter lungebetennelse? Jeg var ferdig med antibiotikakuren 23. mai, men har siden det fortsatt å hoste, både "tørrhoste" og hoste hvor det kommer opp slim. Jeg blir fortere sliten og har mye snørr i nesa som sikkert har en sammenheng med mye slim i generelt i luftveiene. Er det noen som har erfaring med hvor lenge dette varer? Jeg føler meg helt fin ellers, og naturlig nok mye bedre enn jeg gjorde. 

Anonymkode: ac70b...2e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ikke bra på over 6 måneder. Jeg var sengeliggende i 2 måneder først, måtte på sykehuset osv. så tok det 4 måneder å blir frisk. Hadde vondt i brystet og ryggen i sikkert ett år, etter pga hostet på meg brist i et ribbein. Hadde en ikke smittsom dobbelsidig lungebetennelse. Tok 4 penicillin kurer. Forvent at det kan ta litt tid..

Anonymkode: fd67e...0f7

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ikke bra på over 6 måneder. Jeg var sengeliggende i 2 måneder først, måtte på sykehuset osv. så tok det 4 måneder å blir frisk. Hadde vondt i brystet og ryggen i sikkert ett år, etter pga hostet på meg brist i et ribbein. Hadde en ikke smittsom dobbelsidig lungebetennelse. Tok 4 penicillin kurer. Forvent at det kan ta litt tid..

Anonymkode: fd67e...0f7

Men så dårlig var ikke jeg da. Jeg hadde en bakteriell ensidig lungebetennelse, måtte ikke på sykehus eller noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Feberen forsvant i vert fall med kuren. Hosten ble mye bedre, men var halvsyk/"forkjølet" med litt småhoste i mange uker etterpå. Tok cosylan en god stund etter at jeg var "frisk". Var slapp og tungpustet, dvs hadde problem med å snakke flere setninger på rad i vert fall et par uker etter kur, kanskje tre. Var ikke helt "frisk" før etter et par mnd etter kur tror jeg...🤔Har du målt CRP?

Anonymkode: d1855...6b3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Feberen forsvant i vert fall med kuren. Hosten ble mye bedre, men var halvsyk/"forkjølet" med litt småhoste i mange uker etterpå. Tok cosylan en god stund etter at jeg var "frisk". Var slapp og tungpustet, dvs hadde problem med å snakke flere setninger på rad i vert fall et par uker etter kur, kanskje tre. Var ikke helt "frisk" før etter et par mnd etter kur tror jeg...🤔Har du målt CRP?

Målte crp da jeg var hos legen første gang, men har ikke gjort det siden. 

Er bare så sinnsykt lei av å hoste hele tiden, og særlig når jeg skal sove. Det går fint de dagene jeg bare har vært hjemme og ikke gjort noen ting, men bare en tur på butikken gjør at jeg kan hoste nærmest konstant etterpå. Er også irriterende å være så sliten hele tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Målte crp da jeg var hos legen første gang, men har ikke gjort det siden. 

Er bare så sinnsykt lei av å hoste hele tiden, og særlig når jeg skal sove. Det går fint de dagene jeg bare har vært hjemme og ikke gjort noen ting, men bare en tur på butikken gjør at jeg kan hoste nærmest konstant etterpå. Er også irriterende å være så sliten hele tiden. 

Hva var CRP på i starten da? Kjenner igjen det med å være sliten. Det satt i veldig lenge etterpå. Anbefaler fribol (hostetablett) fra apoteket, den døyver trangen til å hoste! Cosylan var også veldig greit, fått resept på det? Fikk nesten ikke til å dusje jeg, holdt på å svime av av anstrengelse. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var CRP på i starten da? Kjenner igjen det med å være sliten. Det satt i veldig lenge etterpå. Anbefaler fribol (hostetablett) fra apoteket, den døyver trangen til å hoste! Cosylan var også veldig greit, fått resept på det? Fikk nesten ikke til å dusje jeg, holdt på å svime av av anstrengelse. 

94, tror jeg. 

Ja, jeg fikk først 250ml med hostesaft, som jeg brukte opp, og deretter måtte be om en ny en på 100ml slik at jeg i alle fall klarte å få sove skikkelig til eksamen var over. Kan ikke be om mer. Har kjøpt sånn reseptfritt "hostemiddel" på apoteket som skal gjøre det enklere å hoste opp slimet. 

Så sliten er jeg ikke, men det er ikke sånn at jeg går meg en spasertur liksom, det orker jeg helst ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig med hoste i lang tid etter luftveisinfeksjoner. Hosten i seg selv vil også irritere luftveiene, og øke slimproduksjonen, slik at det kan være vanskelig å bli kvitt den. Lungevevet skal jo ikke bare bli kvitt bakteriene og bakterierestene, de skal også fikse opp etter det også, og det kan ta tid :)

Anonymkode: 6596d...939

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig med hoste i lang tid etter luftveisinfeksjoner. Hosten i seg selv vil også irritere luftveiene, og øke slimproduksjonen, slik at det kan være vanskelig å bli kvitt den. Lungevevet skal jo ikke bare bli kvitt bakteriene og bakterierestene, de skal også fikse opp etter det også, og det kan ta tid :)

Anonymkode: 6596d...939

Men hva er lang tid? Mange måneder?

Skjønner ikke hvordan jeg skal klare sommerjobb med konstant kontakt med mennesker når jeg ikke gjør annet enn å hoste med mindre jeg sitter og slapper helt av..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...