AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #1 Skrevet 6. juni 2018 Jeg har vært vikar en mnd tid i en bhg, og har avtalt jobbing til de stenger for sommeren. Det vil si fulle dager 7.5t. I dag fikk jeg beskjed om at de ikke trenger meg fra neste uke fordi de har fått tak i en ped.leder, og de kan ikke si nei da de ikke vet om hun som er borte kommer igjen. Å de trenger en ped.leder. Viste ikke at de har lyst ut stillingen en gang. Jeg har nettopp sagt nei til ett annet vikariat pga denne jobben, og står nå uten noe. Har snakket med ett vikar byrå jeg jobber litt for, men de sa at det er stille om dagen. Er det lov å bare trekke avtalte arbeids dager på denne måten? Jeg har en liste med dager jeg skal jobbe, og hvilke vakter, samt en arbeids avtale som sier at jeg kan takke nei til vakter, men at avtalte vakter er bindende. Går ikke det begge veier? Er helt fra meg her, for alt jeg hadde planlagt i sommer går i vasken uten jobb. Anonymkode: 8a05f...2c8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #2 Skrevet 6. juni 2018 Er ikke helt stø i dette feltet så ta det jeg sier med en klype salt. Jeg har forstått det slik at om man er fast ansatt, har man fast-vakter, og de kan ikke "avlyses" av arbeidsgiver selv om det er tilstrekkelig bemanning uten det. Er man vikar og får en ekstravakt og det da plutselig ikke blir behov for deg likevel, da kan vakten avlyses. Men forstår jeg riktig at du har fått kontrakt på det du skulle jobbe? For da vil jeg tro de telles som fastvakter selv om du er vikar. Har du dette skriftlig? Jeg tror jeg ville ringt og forhørt med med de du er fagorganisert hos. Anonymkode: 24606...ea0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #3 Skrevet 6. juni 2018 Om du har kontrakt på vikariatet med antall timer, så skal den følges. Om jeg skjønner deg riktig, så har dem jo faktisk sagt deg opp, og da skal oppsigelsestiden følges, og da skal du ha betalt for vaktene du er satt opp på. Jeg er enig med AB over meg, ta kontakt med fagforeningen å hør med dem. Er litt vanskelig rådgi nøyaktig uten å vite ordrett hva som står i kontrakten. Muntlige avtaler er like gjeldene som skriftlig, men vanskeligere bevise... Anonymkode: 1a663...490 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #4 Skrevet 6. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du har kontrakt på vikariatet med antall timer, så skal den følges. Om jeg skjønner deg riktig, så har dem jo faktisk sagt deg opp, og da skal oppsigelsestiden følges, og da skal du ha betalt for vaktene du er satt opp på. Jeg er enig med AB over meg, ta kontakt med fagforeningen å hør med dem. Er litt vanskelig rådgi nøyaktig uten å vite ordrett hva som står i kontrakten. Muntlige avtaler er like gjeldene som skriftlig, men vanskeligere bevise... Anonymkode: 1a663...490 Du er inne på noe her, men vit at i arbeidslivs-saker vil bevisbyrden falle på arbeidsgiver. Dvs si at arbeidsgiveren må kunne bevise at det arbeidstaker IKKE er sant for å "slippe unna". Så manglende skriftlighet vil ofte straffe seg for arbeidsgiveren, fordi arbeidstakeren blir sett på som den svake part. Det skal aldri være arbeidstakerens feil at arbeidsgiver ikke har fremet skriftlig kontrakt. Anonymkode: 21932...03f
Gjest Dævendøtte Skrevet 6. juni 2018 #5 Skrevet 6. juni 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært vikar en mnd tid i en bhg, og har avtalt jobbing til de stenger for sommeren. Det vil si fulle dager 7.5t. I dag fikk jeg beskjed om at de ikke trenger meg fra neste uke fordi de har fått tak i en ped.leder, og de kan ikke si nei da de ikke vet om hun som er borte kommer igjen. Å de trenger en ped.leder. Viste ikke at de har lyst ut stillingen en gang. Jeg har nettopp sagt nei til ett annet vikariat pga denne jobben, og står nå uten noe. Har snakket med ett vikar byrå jeg jobber litt for, men de sa at det er stille om dagen. Er det lov å bare trekke avtalte arbeids dager på denne måten? Jeg har en liste med dager jeg skal jobbe, og hvilke vakter, samt en arbeids avtale som sier at jeg kan takke nei til vakter, men at avtalte vakter er bindende. Går ikke det begge veier? Er helt fra meg her, for alt jeg hadde planlagt i sommer går i vasken uten jobb. Anonymkode: 8a05f...2c8 Er du satt opp på timer/vakter, så har du krav på lønn for disse timene. Selv om du ikke får jobbet, så skal du i hvert fall ha lønn for timene dine.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #6 Skrevet 6. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært vikar en mnd tid i en bhg, og har avtalt jobbing til de stenger for sommeren. Det vil si fulle dager 7.5t. I dag fikk jeg beskjed om at de ikke trenger meg fra neste uke fordi de har fått tak i en ped.leder, og de kan ikke si nei da de ikke vet om hun som er borte kommer igjen. Å de trenger en ped.leder. Viste ikke at de har lyst ut stillingen en gang. Jeg har nettopp sagt nei til ett annet vikariat pga denne jobben, og står nå uten noe. Har snakket med ett vikar byrå jeg jobber litt for, men de sa at det er stille om dagen. Er det lov å bare trekke avtalte arbeids dager på denne måten? Jeg har en liste med dager jeg skal jobbe, og hvilke vakter, samt en arbeids avtale som sier at jeg kan takke nei til vakter, men at avtalte vakter er bindende. Går ikke det begge veier? Er helt fra meg her, for alt jeg hadde planlagt i sommer går i vasken uten jobb. Anonymkode: 8a05f...2c8 Da vil jeg tro du har rett på betaling for oppsatte vakter. Her må du skaffe deg juridisk hjelp. Anonymkode: e7169...dda 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #7 Skrevet 6. juni 2018 Takk alle sammen😊 Jeg har snakket med Fagforbundet, og skal sende en kopi av arbeiskontrakten. Den er det under skrift på, og alt er i orden der. Skal også sende en kopi av arbeids tidene. De har jeg fått på ett eget ark, så har de skriftlige også. Men den er uten underskrift da. I min kontrakt står det, at jeg står fritt til å takke nei til vakter, men at de jeg har takket ja til et bindene. Skulle tro det gikk begge veier. Sto også oppført i vakt boken, men den var gjort om da jeg kom i dag. Har tatt bilde med mob av det som er gjort om. For kommer tydelig frem at det er pusset ut, og byttet navn på vaktene. Utrolig kjipt for meg som nettopp takket nei til ett annet 3 ukers vikariat pga denne jobben. Anonymkode: 8a05f...2c8 4
solmåneogstjerner Skrevet 6. juni 2018 #8 Skrevet 6. juni 2018 Du har rett til å jobbe disse vaktene du er satt opp på. Evt at du får lønn for dem uten at du jobber dem. For en useriøs arbeidsgiver! Men dem er det dessverre mange av.... 5
Atea Skrevet 6. juni 2018 #9 Skrevet 6. juni 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vært vikar en mnd tid i en bhg, og har avtalt jobbing til de stenger for sommeren. Det vil si fulle dager 7.5t. I dag fikk jeg beskjed om at de ikke trenger meg fra neste uke fordi de har fått tak i en ped.leder, og de kan ikke si nei da de ikke vet om hun som er borte kommer igjen. Å de trenger en ped.leder. Viste ikke at de har lyst ut stillingen en gang. Jeg har nettopp sagt nei til ett annet vikariat pga denne jobben, og står nå uten noe. Har snakket med ett vikar byrå jeg jobber litt for, men de sa at det er stille om dagen. Er det lov å bare trekke avtalte arbeids dager på denne måten? Jeg har en liste med dager jeg skal jobbe, og hvilke vakter, samt en arbeids avtale som sier at jeg kan takke nei til vakter, men at avtalte vakter er bindende. Går ikke det begge veier? Er helt fra meg her, for alt jeg hadde planlagt i sommer går i vasken uten jobb. Anonymkode: 8a05f...2c8 Det du gjør er å true med å kontakte kommunen. Det er de som deler ut løyve til barnehager, også private. En avtale er en avtale, du har alt på ditt tørre. 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #10 Skrevet 6. juni 2018 45 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Du har rett til å jobbe disse vaktene du er satt opp på. Evt at du får lønn for dem uten at du jobber dem. For en useriøs arbeidsgiver! Men dem er det dessverre mange av.... Er sånn jeg har forstått det også, men vil dobbelt sjekke med fagforbundet. Var så utrolig glad for at jeg hadde fått noe utenfor ett vikar byrå, så ble mildt sagt utrolig skuffet 😥 37 minutter siden, Atea skrev: Det du gjør er å true med å kontakte kommunen. Det er de som deler ut løyve til barnehager, også private. En avtale er en avtale, du har alt på ditt tørre. Kommer til å gjøre det om det ikke løser seg. Vil tro at fagforbundet hjelper meg rett her. Ferien og alt går i vasken om jeg ikke får lønn for den tiden. Jobbet som vikar i fjor også, og da fikk jeg bare noen sporadiske dager i juli og starten av august. Siden de fleste bhg er stengt. Litt sent å begynne å lete etter en sommer jobb nå liksom. Anonymkode: 8a05f...2c8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #11 Skrevet 6. juni 2018 Vi hadde en diskusjon om dette på min arbeidsplass for et par år siden, der forbundet kom og informerte om lovverket. Fikk da beskjed om at både arbeidsgiver og arbeidstaker kan avlyse vakten med en viss tidsfrist (et par dager tror jeg det var) uten at noen av dem ble økonomisk ansvarlig. Dette var innen helse, men vil tro det samme gjelder andre steder. Det gjaldt også ekstravakter og ikke oppsatte vakter i en fast vaktplan. Anonymkode: 364d4...a4c
_popcorn_ Skrevet 6. juni 2018 #12 Skrevet 6. juni 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Vi hadde en diskusjon om dette på min arbeidsplass for et par år siden, der forbundet kom og informerte om lovverket. Fikk da beskjed om at både arbeidsgiver og arbeidstaker kan avlyse vakten med en viss tidsfrist (et par dager tror jeg det var) uten at noen av dem ble økonomisk ansvarlig. Dette var innen helse, men vil tro det samme gjelder andre steder. Det gjaldt også ekstravakter og ikke oppsatte vakter i en fast vaktplan. Anonymkode: 364d4...a4c Så forbundet ditt mener man dersom man ansetter vikarer for en gitt periode, så kan man frata dem absolutt alle vakter ut hele perioden med kun noen dagers varsel? praktisk talt si opp noen med kun dagers varsel, og frata dem alle vakter i oppsigelsestiden? Det er isåfall det mest uforsvarlige og useriøse forbundet jeg har hørt om. De fleste andre fagforeninger jobber med at arbeidsgiver SKAL forholde seg til kontrakter og oppsigelsestider. 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #13 Skrevet 6. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde en diskusjon om dette på min arbeidsplass for et par år siden, der forbundet kom og informerte om lovverket. Fikk da beskjed om at både arbeidsgiver og arbeidstaker kan avlyse vakten med en viss tidsfrist (et par dager tror jeg det var) uten at noen av dem ble økonomisk ansvarlig. Dette var innen helse, men vil tro det samme gjelder andre steder. Det gjaldt også ekstravakter og ikke oppsatte vakter i en fast vaktplan. Anonymkode: 364d4...a4c Okey. I min arbeids avtale så står det at jeg er bundet til de vaktene har takket ja til. Så rart om det bare er for de å avlyse andre veien. Er jo ikke akkurat snakk om at det ikke trengs noen de dagene, bare at de har funnet en ped.leder i stede for meg. Er ikke ekstravakter det er snakk om her, men vanlig arbeidtids vakter. De burde jo da ansatt henne etter at mine avtalte dager er ferdig. Er snakk om 5 uker, og 35000,- jeg blir uten. Anonymkode: 8a05f...2c8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #14 Skrevet 6. juni 2018 1 time siden, _popcorn_ skrev: Så forbundet ditt mener man dersom man ansetter vikarer for en gitt periode, så kan man frata dem absolutt alle vakter ut hele perioden med kun noen dagers varsel? praktisk talt si opp noen med kun dagers varsel, og frata dem alle vakter i oppsigelsestiden? Det er isåfall det mest uforsvarlige og useriøse forbundet jeg har hørt om. De fleste andre fagforeninger jobber med at arbeidsgiver SKAL forholde seg til kontrakter og oppsigelsestider. Synes det høres veldig spesielt ut, da står man jo rett og slett uten noen rettigheter. Ikke har jeg blitt sagt opp heller, for de vil gjerne fortsette å ha meg som ringevikar. Anonymkode: 8a05f...2c8 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #15 Skrevet 6. juni 2018 Jeg er leder for en avdeling innen helse og omsorg i kommunen. Vi kan avlyse timelønnede sine vakter dersom behovet bortfaller. Har vært med på å gjøre det. Veldig kjedelig situasjon, men hos oss er det i følge regelverket. Usikker på om de kan si at behovet bortfaller når grunnen er at de gir vaktene dine til noen andre. Vi har kun avlyst vakter i tilfeller der for eksempel brukere har dødd og vi dermed har redusert bemanning i en periode. Anonymkode: 6c02e...bec 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #16 Skrevet 6. juni 2018 2 timer siden, _popcorn_ skrev: Så forbundet ditt mener man dersom man ansetter vikarer for en gitt periode, så kan man frata dem absolutt alle vakter ut hele perioden med kun noen dagers varsel? praktisk talt si opp noen med kun dagers varsel, og frata dem alle vakter i oppsigelsestiden? Det er isåfall det mest uforsvarlige og useriøse forbundet jeg har hørt om. De fleste andre fagforeninger jobber med at arbeidsgiver SKAL forholde seg til kontrakter og oppsigelsestider. Det kommer jo an på hva ts er ansatt som og hvilken kontrakt hun har. Dersom hun settes opp som ringevikar på aktuelle vakter og har en 0% stilling så kan det gjøre ja, ikke dersom hun f.eks er ansatt som vikar i en viss stillingsprosent, da har hun rett på å gå den. Anonymkode: 364d4...a4c
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #17 Skrevet 6. juni 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk alle sammen😊 Jeg har snakket med Fagforbundet, og skal sende en kopi av arbeiskontrakten. Den er det under skrift på, og alt er i orden der. Skal også sende en kopi av arbeids tidene. De har jeg fått på ett eget ark, så har de skriftlige også. Men den er uten underskrift da. I min kontrakt står det, at jeg står fritt til å takke nei til vakter, men at de jeg har takket ja til et bindene. Skulle tro det gikk begge veier. Sto også oppført i vakt boken, men den var gjort om da jeg kom i dag. Har tatt bilde med mob av det som er gjort om. For kommer tydelig frem at det er pusset ut, og byttet navn på vaktene. Utrolig kjipt for meg som nettopp takket nei til ett annet 3 ukers vikariat pga denne jobben. Anonymkode: 8a05f...2c8 Det går nok begge veier ja. Anonymkode: fcf5a...a9f 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #18 Skrevet 6. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er leder for en avdeling innen helse og omsorg i kommunen. Vi kan avlyse timelønnede sine vakter dersom behovet bortfaller. Har vært med på å gjøre det. Veldig kjedelig situasjon, men hos oss er det i følge regelverket. Usikker på om de kan si at behovet bortfaller når grunnen er at de gir vaktene dine til noen andre. Vi har kun avlyst vakter i tilfeller der for eksempel brukere har dødd og vi dermed har redusert bemanning i en periode. Anonymkode: 6c02e...bec Er du 100% sikker på at dere egentlig kan dette, juridisk sett? Det betyr nemlig at arbeidstakeren kan si fra seg vaktene den har blitt satt opp på/sagt ja til når som helst, og det tror jeg nemlig ikke dere tillater. Anonymkode: fcf5a...a9f 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2018 #19 Skrevet 6. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde en diskusjon om dette på min arbeidsplass for et par år siden, der forbundet kom og informerte om lovverket. Fikk da beskjed om at både arbeidsgiver og arbeidstaker kan avlyse vakten med en viss tidsfrist (et par dager tror jeg det var) uten at noen av dem ble økonomisk ansvarlig. Dette var innen helse, men vil tro det samme gjelder andre steder. Det gjaldt også ekstravakter og ikke oppsatte vakter i en fast vaktplan. Anonymkode: 364d4...a4c Men vakten er jo ikke avlyst eller fjernet, det er erstattet av en helt ny person... Anonymkode: fcf5a...a9f 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #20 Skrevet 7. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men vakten er jo ikke avlyst eller fjernet, det er erstattet av en helt ny person... Anonymkode: fcf5a...a9f Barnehagene har krav om fagpersoner i visse stillinger. Om det er slik at de mangler disse fagpersonene pga sykmeldinger, så er de pålagt etter en viss periode å sørge for at de har tilstrekkelig med utdannede folk nok på arbeidsstedet Anonymkode: 6851a...224
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå