Gå til innhold

Gå ned i vekt


EnRakker

Anbefalte innlegg

Hei hva skal til for og gå ned i vekt samt spise sunnere ? jeg har i den siste tiden 2016 / 2017 bare gitt faen i alt. Dette mye på grunn av depresjon. Så nå ønsker jeg og få en litt slankere kropp og en sunnere hverdag jeg vil også melde meg på et trenings studio med pt. Men vil ha noen seriøse svar med anbefalinger om dere vil hjelpe meg i gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fins vel knapt en mirakelkur på å få en sunn kropp, men ved å endre kostholdet til det bedre og å trene mer er en god start. Å melde seg inn på treningssenter er en veldig god måte å starte prosessen på. PT-timer er en god måte å lære øvelser på. Når man begynner å trene med manualer og vekter er det viktig at man gjør det riktig slik at kroppen ikke belastes feil. Det kan gi skader i lengden. Når man trener riktig og spiser riktig, er det vel mye som kan skje med kroppen og sinnet. PT-en vil sikkert ha gode innspill når det kommer til treningen, og kanskje også litt når det gjelder kostholdet.

Hvilket kosthold du ønsker å gå for, er jo opp til deg selv. Noen setter seg selv på veldig strenge dietter, og kutter ut masse matvarer eller næringsgrupper. Andre, i likhet med meg selv, har et mer variert kosthold der vi spiser litt av alt. Passer på å få i meg rikelig med grønnsaker, spiser ikke så mye høykalori mat og sukker hver dag, men koser meg innimellom. Konsentrer meg om å følge de generelle kostrådene, og spiser fortsatt grovt brød, poteter og pasta, men ikke i store mengder. Tallerkenregelen er en bra måte å starte på. Fylle tallerkenen med en halv porsjon grønnsaker, 1/4 protein (kjøtt/fisk) og 1/4 karbohydrater (pasta, ris, poteter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, NewInTown skrev:

Det fins vel knapt en mirakelkur på å få en sunn kropp, men ved å endre kostholdet til det bedre og å trene mer er en god start. Å melde seg inn på treningssenter er en veldig god måte å starte prosessen på. PT-timer er en god måte å lære øvelser på. Når man begynner å trene med manualer og vekter er det viktig at man gjør det riktig slik at kroppen ikke belastes feil. Det kan gi skader i lengden. Når man trener riktig og spiser riktig, er det vel mye som kan skje med kroppen og sinnet. PT-en vil sikkert ha gode innspill når det kommer til treningen, og kanskje også litt når det gjelder kostholdet.

Hvilket kosthold du ønsker å gå for, er jo opp til deg selv. Noen setter seg selv på veldig strenge dietter, og kutter ut masse matvarer eller næringsgrupper. Andre, i likhet med meg selv, har et mer variert kosthold der vi spiser litt av alt. Passer på å få i meg rikelig med grønnsaker, spiser ikke så mye høykalori mat og sukker hver dag, men koser meg innimellom. Konsentrer meg om å følge de generelle kostrådene, og spiser fortsatt grovt brød, poteter og pasta, men ikke i store mengder. Tallerkenregelen er en bra måte å starte på. Fylle tallerkenen med en halv porsjon grønnsaker, 1/4 protein (kjøtt/fisk) og 1/4 karbohydrater (pasta, ris, poteter).

Takk for svar høtes ut som en god start. :) Jeg får nok ikke sommerkroppen 2018 men skal prøve og få sommerkroppen 2019 for da har jeg et mål og se fram til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lastet ned lifesum-appen hvor jeg kan legge inn både det jeg spiser, det jeg trener og vekten. Det hjelper meg veldig med å følge med på kalorier (jeg veier ikke alt ned til hvert minste gram, men liker å ha oversikt), og jeg får tips når jeg må spise mer/mindre/annerledes. Og i tillegg er det gøy å følge grafen ettersom vekten går nedover 👍

Jeg går (og jogger litt) 8-10 timer i uka og har kuttet ut det meste med sukker og mye kalorier. Det skulle ikke så mye mer til enn det :) Lykke til!

Anonymkode: 856c0...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, EnRakker skrev:

Takk for svar høtes ut som en god start. :) Jeg får nok ikke sommerkroppen 2018 men skal prøve og få sommerkroppen 2019 for da har jeg et mål og se fram til. :) 

Ja, eller eventuelt helårskroppen 😃 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, EnRakker skrev:

Hei hva skal til for og gå ned i vekt samt spise sunnere ? jeg har i den siste tiden 2016 / 2017 bare gitt faen i alt. Dette mye på grunn av depresjon. Så nå ønsker jeg og få en litt slankere kropp og en sunnere hverdag jeg vil også melde meg på et trenings studio med pt. Men vil ha noen seriøse svar med anbefalinger om dere vil hjelpe meg i gang. :)

Regner med at du allerede vet at du må spise mindre for å gå ned i vekt, og hva et sunt kosthold er. Du har besvart ditt eget spørsmål - du er nødt til å slutte å gi faen i alt. Det er så mange måter å spise mindre og spise sunt og trene, at det er meningsløst, direkte useriøst, å gi noen konkrete anbefalinger uten å vite hva du liker og hva du sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En app er tingen! Jeg bruker Myfitnesspall, og den er kompatibel med aktivitetsarmbåndet mitt. Disse to hjelpemidlene fikk meg kjapt ned på ønsket mål. Man registrerer startvekt, ønsket vekt, og hvor mye man ønsker å gå ned pr uke. Ikke gap over for mye! Da gjør du det vanskeligere for deg selv, og en sakte vektnedgang med varig livsstilendring er dessuten både sunnere og mer sannsynlig noe som vil holde. Myfitnesspall fokuserer vel så mye på et balansert og næringsriktig kosthold som kalorier. Jeg registrerer alt jeg spiser, og får jeg i meg for lite kalorier en dag får jeg streng beskjed. 

I grove trekk: fiberrikt knekkebrød framfor brød, sunt pålegg, middag bestående av vegetarisk, eller rent kjøtt eller fisk med mye grønnsaker, og så lite som mulig av pasta og ris. Frukt, cottagecheese, grønnsaker, nøtter, osv som mellommåltid. Venn deg til å drikke kaffe/te uten sukker, evt med kunstig søtningsmiddel. Godteri kun én dag pr uke (men den jeg ha, ellers blir hele greia bare traurig!).

Mange tenker ikke over at det er fryktelig mange kalorier i det vi oftest drikker av alkohol. Kutt ut, eller i det minste ned. Er du kvinne er det store gevinster på å kutte alkoholforbruket til et minimum. https://kreftforeningen.no/forebygging/alkohol-og-kreft/

Anonymkode: 385b6...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er lurt å også jobbe med omstendighetene som hittil har vært til hinder for et sunt liv. Du sier du har vært deprimert og gitt faen i alt. Har du fått behandling for dette? Har du nylig vært hos legen? Hvis ikke, anbefaler jeg en tur innom legen - om enn bare for å ta en blodprøve og sjekke at B12, jern og D-vit f.eks. er innenfor normalen. Har dere frisklivssentral der du bor? De har ofte kurs i depresjonsmestring.

Det finnes masse ressurser for hvordan man skal bli sprekere og hva man skal spise for å gå ned i vekt, men hva med å bruke litt tid på å tenke gjennom hva som vil gjøre det enklere for deg å holde deg til et slikt regime?

Søvn er essensielt for å klare å overholde en diett, og man sover gjerne dårlig eller har dårlig søvnhygiene når man er deprimert. Sover du 8 timer hver natt? Legger du deg til en fast tid? Har du et stille, mørkt og kjølig soverom? Unngår du skjermbruk på soverommet? etc

Rutiner og tilrettelegging er vel så viktig som å være klar over hva som er sunt. Og at man ikke starter på et altfor strengt regime - fokuser på å etablere rutiner som skal vare en stund. Det hjelper lite å spise bare kål, quinoa og chiafrø religiøst, dersom du skeier ut med sjokoladefest etter tre dager. Planlegg ukas måltider, lag store posjoner og frys ned, og ha klar en plan for "sjokoladekriser" som måtte oppstå. På sommerhalvåret kan en løsning være at man kjøper seg en kurv jordbær dersom behovet for sjokoladefest blir for stort - på hverdager ;)  Jeg tror ikke det er mindre essensielt akkurat hva slags diett man går for  - det viktigste er jo å unngå de verste utskeielsene/uvanene og å etablere sunne vaner som holder seg over tid. 

Anonymkode: f1488...999

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketolysekuren er brutal, men der kan man gå ned 2-5kg i uken om man holder seg til de riktige matvarene. Man går heller ikke sulten på denne dietten, men mett. Blodsukkeret er stabilt. Eneste vanskelige er slapphet de 1-3 første ukene. Man må sørge for å få i seg nok salter, mineraler og vitaminer. Dette er en kur og skal i hovedsak kun brukes i 6mnd om gangen.

Anonymkode: 219cc...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, EnRakker skrev:

Hei hva skal til for og gå ned i vekt samt spise sunnere ? jeg har i den siste tiden 2016 / 2017 bare gitt faen i alt. Dette mye på grunn av depresjon. Så nå ønsker jeg og få en litt slankere kropp og en sunnere hverdag jeg vil også melde meg på et trenings studio med pt. Men vil ha noen seriøse svar med anbefalinger om dere vil hjelpe meg i gang. :)

Du gadd ikke søke litt på forumet eller Google? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...