Gå til innhold

Der ødela angsten igjen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en skikkelig drittdag. Skulle inn og ha den siste muntlige prøven i kjemi 1 idag, men mens jeg ventet på min tur fikk jeg ett fullblomstret panikkanfall hvor jeg gråt, holdt på å spy og fikk en form for dissosiasjon. Endte med at jeg løp hjem før jeg ble kalt inn. 

Skjønner ikke hvordan kroppen kan reagere slik, når jeg dagen før klarte å huske så mye, men mens jeg sitter og venter så klarer jeg ikke å huske det mest grunnleggende engang.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å komme meg gjennom dette, og ikke minst neste år, med den sterke presentasjonsangsten min. Verste er at selv om jeg kan mye av stoffet så glemmer jeg omtrent alt fordi jeg får jernteppe og angsten tar over. Har hatt muntlige prøver i dette faget før to ganger, men denne gangen så ble angsten rett og slett for mye. Har heldigvis time hos fastlege på torsdag og behandler på fredag, så da får jeg forhåpentligvis lettet litt på trykket. 

Akkurat nå er jeg bare forferdelig lei meg og trengte en utblåsning.

Anonymkode: 150e9...9bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, det var leit å høre. Er dette et fag du må ha, eller kan det byttes ut med et annet fag? Det må da være mulig å få litt tilrettelegging i muntlige fag også. 

Anonymkode: 16e36...764

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, det var leit å høre. Er dette et fag du må ha, eller kan det byttes ut med et annet fag? Det må da være mulig å få litt tilrettelegging i muntlige fag også. 

Det er ett fag jeg må ha til videre studier. Alle former for muntlig er like ille for meg dessverre. Går også på en skole tilpasset psykisk syke, så de har jo en viss forståelse for det, men de må jo sette den karakterer de mener man svarer til, angst eller ikke... 

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ett fag jeg må ha til videre studier. Alle former for muntlig er like ille for meg dessverre. Går også på en skole tilpasset psykisk syke, så de har jo en viss forståelse for det, men de må jo sette den karakterer de mener man svarer til, angst eller ikke... 

Hvilken skole er det snakk om?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hvilken skole er det snakk om?

den videregående jeg går på nå? Er en veldig lite skole i Oslo

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skulle ha hatt en lærer sammen med deg både før, under og etter eksamen som kunne ha «holdt deg fast» så du ikke drar hjem? En lærer du kunne ha snakket med, om f.eks helt andre ting enn eksamen før eksamen. 

AnonymBruker
Skrevet

TFT

Jeg fikk skikkelig panikkanfall når jeg skulle på en felles samling i gymsalen og gruet meg sånn at jeg kvelden før prøvde å tenke ut måter jeg kunne komme meg unna på og så til og med for meg at jeg kunne late som jeg falt ned trappa hjemme og brakk beinet. 

Da den dagen kom så hadde jeg fortsatt ikke funnet ut en dårlig unnskyldning for å gå og så var det ei venninne som er TFT-sertifisert. Hun fikk meg rolig og hun hjalp meg til at jeg ikke gruet meg. Og da kom jeg meg dit jeg skulle og det gikk helt fint. Etter det har jeg ikke gruet meg til slike ting. Jeg gleder meg aldri, men jeg gruer meg ikke sånn som jeg gjorde.

Jeg skjønner at du har angst og at det er mye verre enn det jeg opplevde, men det kan hende TFT (eller EFT) kan hjelpe deg. Hvis du ikke har hørt om det så er det bare å søke på nettet så finner du masse du kan lese om det og kanskje finne noen som driver med det og få hjelp. 

Eller så kan du lese litt om PSTEC. Det har hjulpet meg på andre måter. Det finnes ingen i Norge - såvidt jeg vet - som driver med det, men det kan du også lese om på nettet. 

Anonymkode: 23c63...bad

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skulle ha hatt en lærer sammen med deg både før, under og etter eksamen som kunne ha «holdt deg fast» så du ikke drar hjem? En lærer du kunne ha snakket med, om f.eks helt andre ting enn eksamen før eksamen. 

Ja det hadde kanskje vært en ide, men jeg vet ikke om de har ressurser til det. Utifra det inntrykket jeg har fått så virker det ikke sånn

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TFT

Jeg fikk skikkelig panikkanfall når jeg skulle på en felles samling i gymsalen og gruet meg sånn at jeg kvelden før prøvde å tenke ut måter jeg kunne komme meg unna på og så til og med for meg at jeg kunne late som jeg falt ned trappa hjemme og brakk beinet. 

Da den dagen kom så hadde jeg fortsatt ikke funnet ut en dårlig unnskyldning for å gå og så var det ei venninne som er TFT-sertifisert. Hun fikk meg rolig og hun hjalp meg til at jeg ikke gruet meg. Og da kom jeg meg dit jeg skulle og det gikk helt fint. Etter det har jeg ikke gruet meg til slike ting. Jeg gleder meg aldri, men jeg gruer meg ikke sånn som jeg gjorde.

Jeg skjønner at du har angst og at det er mye verre enn det jeg opplevde, men det kan hende TFT (eller EFT) kan hjelpe deg. Hvis du ikke har hørt om det så er det bare å søke på nettet så finner du masse du kan lese om det og kanskje finne noen som driver med det og få hjelp. 

Eller så kan du lese litt om PSTEC. Det har hjulpet meg på andre måter. Det finnes ingen i Norge - såvidt jeg vet - som driver med det, men det kan du også lese om på nettet. 

Anonymkode: 23c63...bad

takk for hjelp, det gjør meg veldig glad :) skal sjekke nærmere på dette med TFT i løpet av kvelden.

Behandleren min tror jeg har en form for Emosjonelt personlighetsforstyrrelse og en form for PTSD, så enn så lenge så skal jeg ta det rolig framover og heller eventuelt ta ting opp etter hvert. Ser ut so mdet går mot sykemelding.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var helt vanlig å reagere sånn på muntlig eksamen eller fremføringer? Har reagert likt på mange andre ting å, men aldri assosiert det med angst. Men du har kanskje andre psykiske utfordringer i tillegg?  ( jeg spør på ingen måte for å være frekk, men ble nå veldig nysgjerrig) 

Anonymkode: 14cf6...d7e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var helt vanlig å reagere sånn på muntlig eksamen eller fremføringer? Har reagert likt på mange andre ting å, men aldri assosiert det med angst. Men du har kanskje andre psykiske utfordringer i tillegg?  ( jeg spør på ingen måte for å være frekk, men ble nå veldig nysgjerrig) 

Anonymkode: 14cf6...d7e

Det går greit, jeg har andre psykiske utfordinger i tilegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...