Gå til innhold

virkningsfull medisin sosial angst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

noen som har fått god hjelp av medisiner, som vil skrive litt om det?

jeg er spesielt nyskjerrig på medisinen nardil; noen erfaring med den? og ja, jeg har spurt lege-fikk effexor som var et mareritt!fikk mer angst enn noensinne på de.

spør bare etter erfaringer; tar ikke råd her som medisinske råd

Anonymkode: 75c11...013

Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Om du har veldig sterk sosial angst vil jeg råde deg til å be fastlegen sende deg videre til DPS. Der kan du få hjelp av psykiater til å dosere medisinene, samt at du kan få gå i samtaleterapi. Det anbefales ofte å gjøre begge deler. Jeg kan forstå at det er tøft å gjøre dette med sosial angst- men husk- de er der for å hjelpe deg. De er veldig rolige, profesjonelle og empatiske. Du vil ikke bli dømt. I tillegg er det viktig å eksponere seg for angsten for å bli bedre. Om man kun tar medisiner så kan man bli avhengig. Nå vet jeg ikke helt historien din eller hvordan du har fått diagnose/behandling, men om du ikke har prøvd DPS ville jeg bedt om henvisning. Jeg får god hjelp der nå for min psykiske lidelse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk veldig god hjelp av efexor :)

Anonymkode: da54f...7da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har cipralsex mot angst, men det er generalisert angst og tvangstanker. Mulig de virker mot sosial angst. Anbefaler psykiater fremfor lege. Leger spyr ut medisiner for ofte og de har ikke alltid peiling.

Anonymkode: 93f5e...c64

AnonymBruker
Skrevet

Samtaler og exponeringstrening fungerer mye bedre enn piller. Ellers er vival en grei panikk krykke ved behov. 

Anonymkode: e613e...b78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brennevin.

Anonymkode: dde6b...35b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Erfaring: eksponeringsterapi er det eneste som kan kurere angsten. Ta det langsomt og opplev mestring i hver situasjon, så går det tilslutt greit! 

Anonymkode: b107d...ecf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alle som har virkning av eksponering. Meg selv inkludert. Eneste som hjelper for meg er valium, men det nytter jo ikke om du trenger noe du kan ta hver dag.

Anonymkode: 7c9b0...9b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

takk for svar.

jeg har situasjonsbetinget sosial-angst, særlig å måtte gjøre ting foran andre er problematisk.

men på noen arenaer har jeg omtrent ingen angst foran andre.

eks jeg går på dansetrening, står fremst og elsker å være der!

men må jeg på kafe og spise med noen, er grusomt. takker alltid nei.

har prøvd effexor, fluoxetin og en annen jeg ikke husker navnet på.

tar i spesielle tilfeller sobril; det er heldigvis sjelden.

men går glipp av mye her i livet pga angst, har vurdert modum bad(!).

saken er at jeg fremstår som noenlunde velfungerende, er i jobb og treffer venner og «skjuler» det verste. jeg har ekstrem angst, men 

siden jeg klarar meg noenlunde må 

jeg også være min egen «behandler»og lete etter løsninger.

noen som har erfaing med 5htp?

AnonymBruker
Skrevet

Merket ingenting med 5htp dessverre. 

Anonymkode: 7c9b0...9b5

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg har gått på Nardil, hun ble totalt angstfri på den medisinen. Den virket godt for henne i flere år, men nå hjelper den ikke så godt lenger slik jeg har forstått på henne, men hun fortsetter å bruke den siden den har god virkning på energinivået pluss depresjon.

Anonymkode: 400ce...fe8

AnonymBruker
Skrevet

å, spennende. jeg spurte legen ang nardil(det må vel søkes om, fra psykiater tror jeg). men hun nektet å 

gå videre med det. vet du om din veninne hadde bivirkninger?

hadde vært fint å få oppleve mer energi og mindre depresjon.

utenom jobb, og noen aktiviteter ligger jeg for det meste utmattet.

AnonymBruker
Skrevet

Hun fikk den fra en psykiater, tror det måtte søkes om medisinen fra Helfo, husker ikke helt. Jeg var tett på henne da hun begynte på medisinen, hun besvimte omtrent hver morgen, gikk rett i bakken hvis hun reiste seg og for eksempel gikk inn på et annet rom. Jeg ble redd for henne, ville at hun skulle stoppe med medisinen, men hun nektet. Den var så effektiv på angsten, at det å gå i bakken hver morgen var en bagatell i forhold. Tror det varte i noen mnd,er , besvimelsene kom merkelig nok bare om morgenene, ikke resten av dagen? I tillegg tror jeg at hun sov veldig lite pga medisinen, men hun fikk sovemedisin for å avhjelpe det, husker ikke hva medisinen het. Dette tror jeg også bare varte i noen mnd,er.

AnonymBruker
Skrevet

oi, det var voldsomt...

jeg vet ikke hva som er best.

få noen angstfrie år med besvimelser og søvnmangel, men bra energi,

for deretter å få tilbake angst.

søvnmangel gjør en deprimert og energiløs.

skal prøve å bli henvist til psykiater snart☺️

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det heldigvis slik at ikke alle får de samme bivirkningene. Husker at min venninne leste seg opp på Nardil før hun begynte med dem, og for henne var de besvimelsene langt mer behagelige enn daglig sosialangst. Husker ikke når de stoppet, da må jeg spørre min venninne :) .

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt god effekt av cipralex og effoxor på angst. Depresjon ble jeg gradvis og plutselig kvitt av 5htp :)

yoga hjelper også veldig for angst!

Anonymkode: feaa7...66a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...