Gå til innhold

Mageproblemer - orke å bli utredet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Håper noen med erfaring med det samme, evt. utdanning innen helse og kosthold, kan komme med råd til meg. 

Jeg har i ganske lang tid slitt med problemer med magen. 

I ca. 7 år (siden jeg var 16-17 år) har jeg slitt mye med at jeg blir oppblåst og uvel etter de fleste måltid, og har vondt i magen i perioder av dagen nesten hver dag. Hjemme spiste vi laktosefritt fordi moren min er laktosesensitiv (aldri sjekket hos legen, så vet ikke om hun er sensitiv eller intorelant). Når jeg flyttet hjemmenfra spiste jeg normalt igjen, men følte magen ble verre så jeg kuttet ut laktose igjen. Hjalp litt, spesielt på smerter og avføring, men har innsett at magen fortsatt ikke er som den burde. Avføringen er ganske varierende, fra hard mage med forstoppelse innimellom, til løs avføring daglig. -Sorry for detaljer, hehe- for det meste er avføringen løs (dog ikke flytende, diaréfom), i ganske store mengder og lysebrun, av og til nesten gul. Og den henger ofte fast i doskåla (altså virkelig, må trekke ned 3 ganger av og til, før jeg i det hele tatt kan bruke do-kosten...), noe jeg tror betyr at det er mye fett i avføringen? Noen ganger blir jeg akutt dårlig og må på do ASAP og så blir det bedre etterpå, men ofte er jeg bare smådårlig store deler av dagen. Er over et år siden jeg sjekket, men da var blodprøver på vitamin, jern osv ok. Kun vitamin D-mangel, som ordner seg med tran. 

Kostholdet mitt er helt ok. Spiser som regel relativt sunt - grove brødskiver til frokost og lunsj, frukt og grønnsaker til mellommåltid, og vanlige middager med kjøtt eller fisk, og poteter og andre grønnsaker. Spiser godteri av og til, som regel bare en gang i uken. Spiser også så og si laktosefritt, bortsett fra sjokolade av og til, og hvitost. Drikker veldig sjelden jus, men drikker litt lettbrus et par dager i uken. 

POENGET MITT - føler alle sliter med magen for tiden og at det har blitt så vanlig å gå til legen for at legen nesten blir litt lei og gir diagnosen IBS med en gang hehe.. Dessuten er ikke plagene SÅ ille - jeg klarer å gå på jobb og sånt, men de er plagsomme i hverdagen og jeg begynner å bli ganske så lei. Tror dere det er verdt det å gå til legen og få tatt blodprøver for evt. laktoseintoleranse eller cøliaki, eller er det like greit å bare prøve ut lav foodmap dietten med en gang? Dilemmaet mitt går på at jeg har dårlig råd, og ikke vil gå til legen flere ganger for bare å finne ut at tarmen er sensitiv og jeg må prøve eliminasjonsdietten for meg selv, men dersom det er en annen diagnose vil jeg jo gjerne vite det! Og hvis jeg kutter ut gluten fra dietten, og for eksempel finner ut at det er gluten som gir problemer, så må jeg vel spise gluten en stund før en blodprøve for at resultatet skal bli gyldig? 

Og har noen at lignende problemer? Hvilke problemer har du og har du en diagnose, eller bare funnet fram til hva du reagerer på? Er det noe ved min situasjon som evt. skiller noen av diagnosene fra hverandre? 

Skjønner at det kan være vanskelig å gi konkrete råd her, men jeg tar i mot alt :) 

Anonymkode: c2864...534

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beste ville nok å ha startet hos fastlegen. Ta div prøver. Også tar du det derifra. Er jo greit å heller starte hos legen, før du begynner å teste ting ut selv. 

Anonymkode: b9194...983

AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale at du går til legen. Har jobbet med ei som hadde diagnose på IBS etter flere prøver, og så gikk jeg i klasse med ei som fikk testet seg for flere intoleranser og sensitiviteter. Begge hadde visst fått det mye bedre etter diagnosen :-).

Anonymkode: ca813...45d

Skrevet (endret)

For å påvist cøliaki må du spise gluten i tre mnd ja.

Jeg ville kuttet all gluten/korn og meieri i minst fire uker, samt ikke sukkeralkoholer. Og innført fermentert mat om du kan. 

Endret av duplexx
AnonymBruker
Skrevet

Prøv 1/2 liter med ren sellerijuice på tom mage hver dag, og kutt ut alle melkeprodukter. 

Anonymkode: e1720...188

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått til legen for å få tatt prøvene som bør tas før du setter igang med store tiltak, feks cøliakiprøver. Test for genetisk laktoseintoleranse kan tas når som helst, det samme kan laktosebelastning hvis fastlegen din gjør det. Avføringsprøve kan du ta med deg til timen, eller ta på legekontoret, så er det og gjort. 

Jeg har noe av de samme plagene som deg, utover det med gulaktig og fastsittende, og jeg er "bare" forstoppet. Merker stor bedring i de periodene jeg faktisk passer på å ikke bli det, men så sklir det ut igjen 😛

Anonymkode: 62b3a...fe6

AnonymBruker
Skrevet

Skriv en måltidsdagbok der du skriver alt du spiser og hvordan du føler deg, og når du føler deg verst

Det kan være frukt du ikke tåler så godt, lissom.

Har selv vært gjennom utredning hos lege grunnet mageproblemer, men ble ikke tatt seriøst, og en lege behandlet meg ganske dårlig. Er ikke noe jeg ville anbefale andre med mindre de hadde blod i avføring osv

Anonymkode: 00205...50d

Gjest Ingrid78
Skrevet

Gå til legen. Ja det er mange som sliter med magen, men det finnes mange årsaker som bør finnes ut av. Feks ibd og cøliaki. Skulle legene ikke finne ut noe, så kan matdagbok og prøv og feile med maten selv funke. Evnt test fra lab1 eller lignende. Mange som har intoleranser for ulike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...