Gå til innhold

Hvor god er din psykiske helse?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

ja, hvore god er din psykiske helse? har du hatt angst, depresjoner ellr spiseforstyrrelser o.l...eller har du sluppet unna slike ting?

Selv ville jeg på en skala fra 1-10 satt min psykiske helse akkurat nå på en god femmer....god nok til å gå på jobb og å omgåes folk...men har ikke sluppet unna angsten og depresjonen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Moonshadow

Min ligger vel på en toer i dag.. Jeg har vel ligget under fem de siste årene. Kan ikke jobbe eller fungere helt som jeg skulle ønsket. Sliter både med angst, depresjoner, Spiseforstyrelser osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si jeg har god psykisk helse til tross for at jeg har vært igjennom en del her i livet (alvorlig sykdom store deler av barndom/ungdomstid, Pappa døde plutselig i fjor). Jeg har vel som alle andre hatt mine opp og nedturer, men ingenting som kommer i nærheten av en diagnose. Så jeg vil si 9-10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt på om du mener min psykiske helse akkurat i dag, eller sånn generelt - over tid. Jeg har slitt i mange år med et selvpåført personlig problem, som nok har nedsatt min psykiske helse noen hakk i forhold til hvis jeg ikke hadde hatt dette problemet. Men jeg syns likevel - på tross av dette at jeg har klart meg bra. Vil si det sånn at min primære psykiske helse ligger mellom 8-9 på en skala fra 1 - 10. Men siden det bestandig er mange faktorer i livet som spiller inn, så er den et par hakk under som regel, Nå for tiden sliter jeg for eksempel litt fordi jeg er arbeidsledig, og begynner å merke at det tærer på meg en del, dette gjør at jeg føler meg et godt stykke fra toppsjiktet nå for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel alltid hatt det litt tyngre om høsten/vinteren enn det jeg har det om våren/sommeren, men ikke værre enn at jeg kan leve med det. Tror jeg hadde slitt mere om jeg hadde hatt en vanlig dagjobb hvor man må opp tidlig hver dag, jeg sliter nemlig veldig med å stå opp tidlig om høsten/vinteren. Dette er aldri et problem om sommeren.

Likevel vil jeg si at min psykiske helse er til å leve med og jeg ligger nok på en 7'er vil jeg tro. Ser jo at det er folk som har det utrolig mye verre enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Spørs litt på om du mener min psykiske helse akkurat i dag' date=' eller sånn generelt - over tid. Jeg har slitt i mange år med et selvpåført personlig problem, som nok har nedsatt min psykiske helse noen hakk i forhold til hvis jeg ikke hadde hatt dette problemet. Men jeg syns likevel - på tross av dette at jeg har klart meg bra. Vil si det sånn at min primære psykiske helse ligger mellom 8-9 på en skala fra 1 - 10. Men siden det bestandig er mange faktorer i livet som spiller inn, så er den et par hakk under som regel, Nå for tiden sliter jeg for eksempel litt fordi jeg er arbeidsledig, og begynner å merke at det tærer på meg en del, dette gjør at jeg føler meg et godt stykke fra toppsjiktet nå for tiden...[/quote']

Uffa, meg ...trist å høre.. Reggie, men det er viktig å være positiv og tro på det beste :) Med dette innlegget mente jeg din psykiske helse akkurat nå.. Jeg har ikke tenkt å ligge på en femmer hele livet..vil komme høyere opp, men jeg kjenner livet har ikke vært som det skulle for meg . Det har vært tøfft og hard etter jeg fyllte 22 og jeg kjenner at dette ikke er riktig lenger........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sterk psyke og tror jeg ligger på en sterk og jevn 9'er sånn stort sett, men det betyr ikke at jeg ikke føler meg nede og redd iblant - det betyr bare at jeg er flink til å takle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er vanskelig å sette et mål på, for det kommer an på hva du mener som god psykisk helse...

jeg har tidvis angst, av og til sterk, av og til svak. jeg sliter med psyken til tider, men mener allikevel at jeg, kanskje nettopp pga det, har en sterk psyke, selv om jeg sliter til tider...

om du skjønner

akkurat nå er jeg inne i en periode med endel angstanfall, men jeg klarer stort sett å jobbe meg ut av disse periodene.... har jeg da en sterk psyke eller en svak?

vi som sliter med angst, har vi en svakere/dårligere psyke? eller har vi møtt på andre problemer som de uten ikke har møtt på? eller bare taklet dem annerledes? forstått dem på en annen måte?

Jeg regnes nok som en med dårlig psyke, jeg har angst, kan ikke gjøre alt og skal i terapi pga psyken min igjen, har vært i terapi før.

men vet ikke helt om jeg ser det slik. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har sterk psyke, rundt 8-9. Tror mye skyldes stahet. Jeg trodde tidligere at jeg hadde svak psyke, men fant ut at det bare var dårlig selvtillitt.

Har opplevd ting jeg trodde jeg ikke ville takle, og fant ut at jeg både holder hodet kaldt når jeg må, og tar kontroll over situasjoner (selv om jeg vanligvis ikke liker å lede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Samtidig som jeg har en utrolig sterk psyke som har kjempet mitt livs kamp, og vunnet, så setter slike livskamper visse spor og min psyke er sterkt varierende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera
synes det er vanskelig å sette et mål på, for det kommer an på hva du mener som god psykisk helse...

jeg har tidvis angst, av og til sterk, av og til svak. jeg sliter med psyken til tider, men mener allikevel at jeg, kanskje nettopp pga det, har en sterk psyke, selv om jeg sliter til tider...

om du skjønner

akkurat nå er jeg inne i en periode med endel angstanfall, men jeg klarer stort sett å jobbe meg ut av disse periodene.... har jeg da en sterk psyke eller en svak?

vi som sliter med angst, har vi en svakere/dårligere psyke? eller har vi møtt på andre problemer som de uten ikke har møtt på? eller bare taklet dem annerledes? forstått dem på en annen måte?

Jeg regnes nok som en med dårlig psyke, jeg har angst, kan ikke gjøre alt og skal i terapi pga psyken min igjen, har vært i terapi før.

men vet ikke helt om jeg ser det slik. :wink:

Åh, utrolig bra skrevet!

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier her. Ofte, når jeg sliter meg igjennom de verste stormene, tenker jeg at mange som regnes for å ha en "sterk psyke" ville ha bukket under etter én dag i mine sko...

Høres kanskje litt selvhøytidelig og sutrende ut, men det er ikke ment slik! Det trengs faktisk store krefter til å kjempe med en såkalt svak psyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teletubbien

Tja si det :wink:

Jeg vil faktisk påstå at min psyke pr i dag er veldig god og sterk... Skulle jeg sette tall på den så måtte den vel nesten havne på 9 tenker jeg :sjarmor:

Derimot har vi vel alle hatt våre nedturer og i et par år rundt 15 års alderen var jeg litt "down there", men kom gjennom det og mener helt klart at jeg har kommet styrket fra det.

I dag føler jeg at jeg er en ressurs i tilfeller der andre har det vondt og vanskelig. Føler at jeg er flink til å tenke klart og se både løsninger og hjelp i slike tilfeller, selv når det gjelder nær familie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Teletubbien
Ofte, når jeg sliter meg igjennom de verste stormene, tenker jeg at mange som regnes for å ha en "sterk psyke" ville ha bukket under etter én dag i mine sko...

:Nikke: Veldig enig med deg her Emera (og Aline).

Det er ingen sak å være sterk og ha en solid psyke når man ikke møter så mange vanskeligheter på sin vei....

BRA SAGT :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Tja, noen kan regne meg som svak, andre ville sett meg som en sterk person (veldig enig med Aline og Emera på den der) .

Selv føler jeg meg veldig... "flink" for tida, hadde min aller første terapi-time igår. ikke for at det var en veldig positiv opplevelse, men jeg prøver iallefall å gjøre noe med problemene mine. Når det er sagt så er jeg i en ganske dyp bølgedal for tiden.. Antagelig først og fremst fordi jeg nylig har greid å sette ord på angsten og forstått at "det er noe", som gjorde meg både trist og glad.

For å svare på spørsmålet ditt, så vil jeg si omtrent 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at min psykiske helse er rimelig bra, sånn rundt en 8-9. Da jeg var liten så lå den kanskje på en 4-5, siden jeg var usikker og ble mobbet mye gjennom barneskolen, men jeg minnes den ikke som vond heller. På ungdomsskolen forandret ting seg, jeg har blitt veldig sterk sånn sett, fått bein i nesa. Jeg er fremdeles sårbar og følsom, men aldri har noe av det som har skjedd meg ført til depresjoner, angst eller andre sinnslidelser. Jeg sliter nok litt med hvordan andre vil se på meg, sånn i forhold til gutter spesielt, men hvis jeg skal betrakte meg selv så er jeg fornøyd. Jeg klarer på en måte ikke å betrakte meg selv på en objektiv måte med andres øyne, bare mine egne, fordi jeg er litt redd for det, jeg har lidd så fælt under hva jeg tror og hva folk har ment om meg, utseendemessig, noe jeg mener ikke er sant. Dette gjaldt spesielt som barn. Og jeg velger å fortsette slik, på den måten klarer jeg meg bra og jeg tør å være 100 % meg selv. Det er deilig! Men jeg er også usikker, men jeg er ihvertfall usikker som 100 % meg, og bare meg!

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

jeg har tidvis angst, av og til sterk, av og til svak. jeg sliter med psyken til tider, men mener allikevel at jeg, kanskje nettopp pga det, har en sterk psyke, selv om jeg sliter til tider

Dersom man ser på angst og depresjon som en organisk lidelse, så er jeg enig i at en som er oppegående på tross av sin lidelse er psykisk sterk.

Dersom det er spesielle opplevelser - som ikke er normale å oppleve - som har framkalt depresjon/angst så mener jeg også at en har en sterk psyke dersom man likevell er oppegående.

Dersom depesjonen/angsten er kommet helt uten noen påviselig grunn, så mener jeg at en kanskje må innse at man har en "svak psyke".

Selv annser jeg meg selv for å være mellom første og siste kategori. Årsaken til min "svake psyke" mener jeg også å vite, men den er ikke unik i det hele tatt. Mange i samme situasjon hadde ikke hatt problemer med å takle mine opplevelser.

Det er ikke hvordan man har det men hvordan man tar det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag vil jeg nok si at min psyke ligger på en 9`er. Har hatt mine nedganger (utrolig merkelige tanker dukket opp i hodet på meg) som jeg hadde i perioder, men det har heldigvis gitt slipp nå. Likevel er det som Alines fenomen, jeg hadde en sterk psyke på en måte, selv om hodet mitt levde sin egen verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

om du skjønner

Jepp. Veldig sant. Og klapper forøvrig for hele innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...