Gå til innhold

Ventetid til konsultasjonstime

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Legen har sendt en henvisning til et sykehus. Jeg har nettopp fått brev om at jeg har krav på konsultasjon, og vil få tildelt time innen en bestemt frist. 

Er det noen som har en viss peiling på hvor lang tid det pleier å ta før det settes opp time? Utifrå ventelistene til sykehuset står det at snittet er 12 uker, så hvor lenge er det da sannsynlig at jeg må vente på brevet om når timen er?

jeg skal flytte, så er redd brevet ikke skal komme frem tidsnok, pga postforsinkelser i forbindelse med flytting.

Anonymkode: 3d7c9...58e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig å besvare. Varierer fra sykehus til sykehus, fra avdeling til avdeling og av og til varierer det innad på avdelingene også. Ring sykehuset. Det står sikkert et nummer du kan kontakte i brevet. Forklar at du skal flytte, og spør om de har satt opp time på deg så du kan få beskjeden muntlig med en gang. Gi dem også telefonnummeret ditt uansett: mange sykehus har mulighet til å gi SMS-påminner om timen i forkant (et par døgn før). 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Legen har sendt en henvisning til et sykehus. Jeg har nettopp fått brev om at jeg har krav på konsultasjon, og vil få tildelt time innen en bestemt frist. 

Er det noen som har en viss peiling på hvor lang tid det pleier å ta før det settes opp time? Utifrå ventelistene til sykehuset står det at snittet er 12 uker, så hvor lenge er det da sannsynlig at jeg må vente på brevet om når timen er?

jeg skal flytte, så er redd brevet ikke skal komme frem tidsnok, pga postforsinkelser i forbindelse med flytting.

Anonymkode: 3d7c9...58e

Med så lite info er det umulig å svare deg skikkelig. Les pasientrettighetsloven eller ring sykehuset og spør. Viktig at du endrer adresse i både folkeregister og på posten.no

Anonymkode: 896df...1a7

Skrevet

Jeg jobber som helsesekretær på sykehus og dette er vanskelig å svare på. Ingen fasitsvar. Vi får legenes ukeplan for noen måneder fram i tid, når vi får denne kan vi sette inn pasienter ettersom vi får henvisninger. På slutten før vi får ny timeplan er timebøkene fulle og vi har ikke noen ledige timer å sette pasientene inn på. Da sender vi ut slike ventelistebrev som du har fått. Når vi igjen får nye timeplaner kan vi putte inn alle ventende som har samlet seg opp 😊 Det er hvertfall sånn vi gjør det på vår avdeling, men det kan sikkert variere det også.

Hvis du har dato for den nye adressen kan du ringe inn og informere dem om det. Det går an å legge inn adresse som gjelder fra satt dato. Evt høre om dem kan ringe deg for å informere om tidspunkt når de setter opp timen. SMS skal du også få noen dager før :) 

Skrevet

Mulig jeg tar feil, men jeg mener brevene de sender ut kommer på Minside på Helse Norge også? Jeg mener jeg har fått det der også når jeg har fått innkalling til spesialist.

Skrevet
11 minutter siden, missmcbeal skrev:

Mulig jeg tar feil, men jeg mener brevene de sender ut kommer på Minside på Helse Norge også? Jeg mener jeg har fått det der også når jeg har fått innkalling til spesialist.

Det gjelder ikke alle sykehus enda :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...