AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #1 Skrevet 4. juni 2018 Jeg er litt forvirret angående hjerte og puls. Hvis hjertet banker fort er det høy puls. Man kan ha høyt blodtrykk, men dette er ikke noe man merker selv utenom ved måling ettersom jeg har skjønt. Av og til dunker hjertet mitt veldig hardt (ved angst eller veldig varm f.eks.) uten at det nødvendigvis dunker så mye raskere. Normalt merker jeg ikke noe til pulsen, men når det dunker hardt kjenner jeg det i deler av kroppen som halsen, hodet og lysken, og man kan se det på årene (halsen). Hva kalles dette på fagspråket? Anonymkode: 8cc54...2b0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #3 Skrevet 4. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt forvirret angående hjerte og puls. Hvis hjertet banker fort er det høy puls. Man kan ha høyt blodtrykk, men dette er ikke noe man merker selv utenom ved måling ettersom jeg har skjønt. Av og til dunker hjertet mitt veldig hardt (ved angst eller veldig varm f.eks.) uten at det nødvendigvis dunker så mye raskere. Normalt merker jeg ikke noe til pulsen, men når det dunker hardt kjenner jeg det i deler av kroppen som halsen, hodet og lysken, og man kan se det på årene (halsen). Hva kalles dette på fagspråket? Anonymkode: 8cc54...2b0 Slutt å tenk på eller kjenn etter om hjertet slår, når hjertet eventuelt slutter å slå så er der ingen tanker eller bekymringer for kroppslige funksjoner. Hva de ulike tingene kalles på fagspråket kommer helt an på hva legene finner ved grundige undersøkelser. Så snakk med en lege, om du ikke alt har gjort det. Anonymkode: fcb22...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #4 Skrevet 4. juni 2018 Mener du supraventrikulære ekstrasystoler? Eller bare at hjertet dunker litt hardere av og til, men med jevn rytme? Anonymkode: 922d3...b6c
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #5 Skrevet 4. juni 2018 Det heter vel hjertebank Anonymkode: c2261...2f9
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #6 Skrevet 4. juni 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Arytmi? Anonymkode: 713e7...bfb Nei det er uregelmessig, jeg tenker på når hjertet bare slår hardt. 1 hour ago, AnonymBruker said: Slutt å tenk på eller kjenn etter om hjertet slår, når hjertet eventuelt slutter å slå så er der ingen tanker eller bekymringer for kroppslige funksjoner. Hva de ulike tingene kalles på fagspråket kommer helt an på hva legene finner ved grundige undersøkelser. Så snakk med en lege, om du ikke alt har gjort det. Anonymkode: fcb22...dc7 Jeg er ikke bekymret, vet at det er en naturlig konsekvens av angst og at det ikke er farlig. Jeg bare synes det er interessant å lese om hvordan kroppen fungerer, og så fant jeg ikke ut hva det het. Har vært hos legen, for meg er det angst, og utover det er jeg frisk, så det er ikke noe galt med hjertet eller at jeg er bekymret for det. Det skjer jo når man ligger lenge i sola og, både på meg og andre friske. Lurer altså bare på hva det heter. 1 hour ago, AnonymBruker said: Mener du supraventrikulære ekstrasystoler? Eller bare at hjertet dunker litt hardere av og til, men med jevn rytme? Anonymkode: 922d3...b6c Det siste, men at det dunker hardt over en lengre periode, ikke ujevnt, hoppe over eller ekstra slag. 49 minutter siden, AnonymBruker said: Det heter vel hjertebank Anonymkode: c2261...2f9 Jeg trodde det og, men når jeg googler så kommer det da masse om ekstra hjerteslag og sånt? Anonymkode: 8cc54...2b0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #8 Skrevet 4. juni 2018 https://www.lommelegen.no/hjerte-og-kar/hjertesvikt/artikkel/hjertebank-hva-kan-vaere-arsaken/68995292 Anonymkode: 3444d...24c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå