Gå til innhold

Kutte prevensjon - kvitt sopp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er desperat nå. Har i mange år vært veldig plaget med sopp, og både jeg og legen klør seg i hodet. Jeg tar alle forhåndsregler. Ingen såpe, daglig vask, bomullsundertøy, ikke klam og våt, ingen hårfjerning, ingen gjærbakst, alkohol og lite sukker i kosten osv. Tatt prøver av partner, uten utslag, men har behandlet han likevel. Prøvd orale kapsler, vagitorier og kremer, ingen bedring. Eddikbad, yoghurt og melkesyrekapsler - ingen endring.

Vurderer nå og fjerne pstaven som et siste desperat forsøk på å få bukt med dette problemet. Noen som har gjort det samme, har det hjulpet?

Anonymkode: 69b67...371

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer mannen inni deg under samleie? Skjønner det er et privat spørsmål, men det er veldig relevant. Kjøp en 5 eller 10 ml sprøyte som du trekker opp med saltvann (du kan kjøpe saltvann i 500 ml-flasker til en billig penge) og stikk tuppen litt innenfor vaginaåpningen og sprøyt inn saltvann til det er rent og pent der inne hver gang etter samleie. Det høres veldig rart ut, men jeg hadde kronisk soppinfeksjon helt til jeg begynte med dette. Jeg orker ikke alltid ha med meg sprøyte og alt mulig rundt omkring, så da bruker jeg multigyn actigel som kjøpes på apoteket der jeg sprøyter inn en liten dæsj etter samleie (den kommer med lang tut). 

Anonymkode: e2316...b9f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er desperat nå. Har i mange år vært veldig plaget med sopp, og både jeg og legen klør seg i hodet. Jeg tar alle forhåndsregler. Ingen såpe, daglig vask, bomullsundertøy, ikke klam og våt, ingen hårfjerning, ingen gjærbakst, alkohol og lite sukker i kosten osv. Tatt prøver av partner, uten utslag, men har behandlet han likevel. Prøvd orale kapsler, vagitorier og kremer, ingen bedring. Eddikbad, yoghurt og melkesyrekapsler - ingen endring.

Vurderer nå og fjerne pstaven som et siste desperat forsøk på å få bukt med dette problemet. Noen som har gjort det samme, har det hjulpet?

P-hormonprodukter er kjent for å kunne gi hyppige soppinfeksjoner. At legen din ikke har tenkt tanken er underlig. Er du undersøkt hos gynekolog slik at det med sikkerhet er fastslått at det virkelig er sopp du har og ikke noe annet? 

Jeg så en episode på nrk - Pinlige sykdommer, der personen trodde hun hadde uhelbredelig sopp, men det viste seg at hun hadde noe annet, jeg husker ikke hva. Hun fikk behandling og plagene forsvant.

Anonymkode: 373ef...14d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjentatte/gjenstridige soppinfeksjoner i underlivet kan skyldes diabetes. Har du utelukket det? :)

Anonymkode: 9e316...268

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjentatte/gjenstridige soppinfeksjoner i underlivet kan skyldes diabetes. Har du utelukket det? :)

Anonymkode: 9e316...268

Jepp :( 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

P-hormonprodukter er kjent for å kunne gi hyppige soppinfeksjoner. At legen din ikke har tenkt tanken er underlig. Er du undersøkt hos gynekolog slik at det med sikkerhet er fastslått at det virkelig er sopp du har og ikke noe annet? 

Jeg så en episode på nrk - Pinlige sykdommer, der personen trodde hun hadde uhelbredelig sopp, men det viste seg at hun hadde noe annet, jeg husker ikke hva. Hun fikk behandling og plagene forsvant.

Hun har foreslått det, men jeg har villet prøve absolutt alt annet først... Nå er dette siste utvei :( Ja, det er sopp. Har vært hos flere gynekologer, hudleger og allmennleger - har også tatt gjentatte dyrkninger hos fastlegen og alle sier, og alle prøver viser at det er sopp. Prøvd alle kurer 😅 har til og med tatt tabletter 6 mnd i strekk 🙄 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer mannen inni deg under samleie? Skjønner det er et privat spørsmål, men det er veldig relevant. Kjøp en 5 eller 10 ml sprøyte som du trekker opp med saltvann (du kan kjøpe saltvann i 500 ml-flasker til en billig penge) og stikk tuppen litt innenfor vaginaåpningen og sprøyt inn saltvann til det er rent og pent der inne hver gang etter samleie. Det høres veldig rart ut, men jeg hadde kronisk soppinfeksjon helt til jeg begynte med dette. Jeg orker ikke alltid ha med meg sprøyte og alt mulig rundt omkring, så da bruker jeg multigyn actigel som kjøpes på apoteket der jeg sprøyter inn en liten dæsj etter samleie (den kommer med lang tut). 

Anonymkode: e2316...b9f

Tror ikke mannen er problemet. Vi brukte kondom i 7 mnd i fjor for å se om det hjalp - og det gjorde det ikke.. 

AnonymBruker
Skrevet

ER det påvist sopp? Jeg har skrevet og svart på utallige tråder her om mitt underlivsproblem. I to år led jeg av sårhet, ekstrem kløe, brennende følelse, opphovninger, utflod, smerte ved samleie. Prøvde alt, absolutt alt, uten hell. Det såg ut som sopp men prøvene var negativ. Jeg sluttet på p pillen og ble bra. Soppmidler har bivirkninger, og det har hormonprevensjon også. Slutt med begge!! Klitorisen min hovnet opp og såg ut som et bjørnebær, bare for å komme med et skrekkeksempel. 

Anonymkode: fa539...556

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ER det påvist sopp? Jeg har skrevet og svart på utallige tråder her om mitt underlivsproblem. I to år led jeg av sårhet, ekstrem kløe, brennende følelse, opphovninger, utflod, smerte ved samleie. Prøvde alt, absolutt alt, uten hell. Det såg ut som sopp men prøvene var negativ. Jeg sluttet på p pillen og ble bra. Soppmidler har bivirkninger, og det har hormonprevensjon også. Slutt med begge!! Klitorisen min hovnet opp og såg ut som et bjørnebær, bare for å komme med et skrekkeksempel. 

Anonymkode: fa539...556

Ja, her ER det påvist sopp - veldig mange ganger. Var en periode jeg var inne og tok dyrkningsprøver hveer gang jeg fikk det, og det ER sopp. 

Ellers takk for forslag :) hva var ditt problem? Høres grusomt ut!

AnonymBruker
Skrevet

Antar du også vasker alt undertøy på 60 grader, minst, og også kluter og håndduker? 

Stringtruser bruker du vel heller ikke? 

Skrevet

Jeg har slitt med det samme lenge, nå tror jeg endelig jeg har funnet løsningen😃

Gynekologen min klødde seg i hodet lenge. Løsningen ble å styrke forholdene der nede. Gjentatte soppinfeksjoner hadde fått alt ut av balanse. Hun satt meg på noen små østrogentabletter, som skulle tas vaginalt 2 ganger i uken, i 12 uker. Samtidig skulle jeg ta diflucan oralt 2 ganger i uken 6 uker. Nå har jeg avsluttet behandlingen og selv 6 uker uten diflucan har jeg ikke fått en ny runde sopp :D 

Gjest Virpi
Skrevet

Jeg sluttet å bruke stringtruser av syntetisk materiale, bruker nå helst "vanlige truser" av bomull, og om jeg bruker string en sjelden gang så er det bomull også. I tillegg synes jeg at mange av plagene ga seg da jeg sluttet å bruke vanlige p-piller.

Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

...

Endret av middagshøyden
Skrevet
6 minutter siden, alltid presis skrev:

Dette var interessant! Jeg har hørt mange ganger at gjentatt sopp kan skade balansen i underlivet, men har hittil aldri hørt om noen løsning på problemet. Selv har jeg slitt med sopp jevnlig i nesten ti år, jeg tror det ble utløst av kraftig stress. Min gamle fastlege sa at "det bare er å bruke lokalbehandlingsmidlene," men disse, sammen med soppen, har gjort meg svært følsom i det området. Jeg får lett eksem, tåler ikke vanlige bind lenger og så videre. 

Nå er det lenge siden jeg har hatt sopp, men fikk det nettopp tilbake på grunn av den sterke varmen vi har hatt. Så da ble det en runde med Pevaryl. Håper det holder med én runde, men jeg er redd det ikke gjør det.

Jeg skal nevne det du skriver for legen i tilfelle jeg må dit og få langtidskur med fluconazol igjen.

Det er absolutt verdt et forsøk! Jeg har vært plaget med gjentatte soppinfeksjoner siden tenårene. Så i nesten 15 år. Det siste året før jeg fikk denne kuren har jeg egentlig hatt soppinfeksjon et år sammenhengende 🙈 jeg vet ikke hvor god peiling fastleger har på dette med østrogentilskudd, men med så stort problem får du nok en henvisning til gynekolog som har peiling. Holder du til på Vestlandet kan jeg tipse deg om en dyktig gynekolog dersom du ønsker det(på pm) :)

som tilleggsopplysning har jeg pcos, men hvorvidt dette er relevant for medisinering vet jeg ikke 😅

jeg fikk:

Vagifem 10 mikrogram vaginaltablett 2ganger i uken i 12 uker. Sammen med 100mg fluconazol krka (samme som diflucan) 2 ganger i uken 6 uker. 

Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

...

Endret av middagshøyden
Skrevet
1 time siden, alltid presis skrev:

Tusen takk! :) Jeg bor ikke på Vestlandet, dessverre. Men jeg kan jo gjøre et forsøk på å få fastlegen min med på dette.

Bare hyggelig! Håper du finner en løsning! Helt håpløst å skulle gå med det over lengre tid 😬 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har knapt hatt sopp etter at jeg sluttet på hormonprevensjon for 8 år siden. Jeg slet en del før det, etter har jeg hatt det kanskje 4-5 ganger. For min del tåler jeg dårlig å bruke tampong unde munstruasjon, så jeg foretrekker å bruke menskopp. Det hjelper mye. 

Anonymkode: 784a0...6cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...