applestories Skrevet 4. juni 2018 #21 Del Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, Uglems skrev: Hælække Kan høres ut som nordnorsk "hel/hæl ikke", orker ikke, tåler ikke. Som når det er så kaldt i vannet at man orker ikke å gå uti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #22 Del Skrevet 4. juni 2018 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Har familie derfra, men forstår ikke halvparten av hva de sier 😂 Men forsøker: at det skulle være så vanskelig å tette denne båten hadde jeg ikke trodd? 100% korrekt:-). Yeeeeey:-)! Anonymkode: 9a076...47f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2018 #23 Del Skrevet 4. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 100% korrekt:-). Yeeeeey:-)! Anonymkode: 9a076...47f Wow! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #24 Del Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Har familie derfra, men forstår ikke halvparten av hva de sier 😂 Men forsøker: at det skulle være så vanskelig å tette denne båten hadde jeg ikke trodd? Gir deg en til: Dao e runda novi saog eg at todli va nidotten pao laoatake:-). Litt verre den:-) Anonymkode: 9a076...47f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemoren Skrevet 4. juni 2018 #25 Del Skrevet 4. juni 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr hærtata hørt? Anonymkode: b87cb...9fe Det betyr "halvparten av hvert". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #26 Del Skrevet 4. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hos oss betyr bale at man styrer med noe. Når man «baler med noe», så holder man gjerne på med noe som krever litt konsentrasjon, er litt styr å holde på med. Jeg satt f.eks. med en treningsklokke jeg prøvde å stille inn noe greier på, men jeg fant ikke helt ut av det, og jeg måtte bruke en liten nål for å treffe et reset-punkt. Hvis noen kom inn og så denne situasjonen, så kunne de f.eks. spurt «Ka du sitte og bala med?» Anonymkode: af3ef...577 Ja, det er det jeg mente. Bare at du forklarte det bedre Anonymkode: 1cf6c...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2018 #27 Del Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gir deg en til: Dao e runda novi saog eg at todli va nidotten pao laoatake:-). Litt verre den:-) Anonymkode: 9a076...47f Den var verre ja. Men: nå har jeg tydelig sagt at det er ... på låvetaket? Haha har ikke peiling 😂 Nå høres du ut som enkelte av de gamle familiemedlemmene mine. Jeg bare nikker og smiler, og sier javel, ja? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #28 Del Skrevet 4. juni 2018 9 timer siden, Tøytigern skrev: Inspirert av tråden om uforståelig dialektbruk på Facebook har jeg lyst til å åpne en tråd der vi kan spørre hva ulike uttrykk betyr, som vi ikke forstår. Man kan jo google til man blir blå uten å finne oversettelser på ulike uttrykk og vendinger man hører. For min del er det (denne gangen) uttrykket "abraksle" som jeg ikke forstår. Jeg har hørt det brukt i Gudbrandsdalen. Noen som vet? Abraksle tror jeg kan oversettes med "veldig" eller "voldsomt" Anonymkode: 654a4...161 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 4. juni 2018 #29 Del Skrevet 4. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gir deg en til: Dao e runda novi saog eg at todli va nidotten pao laoatake:-). Litt verre den:-) Anonymkode: 9a076...47f Da jeg kom rundt hushjørnet så jeg at "ettellerannet" hadde falt ned på låvetaket 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #30 Del Skrevet 4. juni 2018 6 minutter siden, Rosemoren skrev: Det betyr "halvparten av hvert". Jepp litt av hvert Anonymkode: 654a4...161 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #31 Del Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Den var verre ja. Men: nå har jeg tydelig sagt at det er ... på låvetaket? Haha har ikke peiling 😂 Nå høres du ut som enkelte av de gamle familiemedlemmene mine. Jeg bare nikker og smiler, og sier javel, ja? Du var inne på det:-). Når jeg rundet hjørnet, så jeg at furua hadde falt ned på låvetaket:-) (todl-liten furu) Anonymkode: 9a076...47f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #32 Del Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, Hedda-78 skrev: Da jeg kom rundt hushjørnet så jeg at "ettellerannet" hadde falt ned på låvetaket Steike:-)! Anonymkode: 9a076...47f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #33 Del Skrevet 4. juni 2018 10 minutter siden, applestories skrev: Kan høres ut som nordnorsk "hel/hæl ikke", orker ikke, tåler ikke. Som når det er så kaldt i vannet at man orker ikke å gå uti. hælærnte er det jeg fra Fredrikstad bruker som orker ikke😉 Anonymkode: 88b80...9e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #34 Del Skrevet 4. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Abraksle tror jeg kan oversettes med "veldig" eller "voldsomt" Anonymkode: 654a4...161 Eller usendvanlig var kanskje et bedre ord for det Anonymkode: 654a4...161 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #35 Del Skrevet 4. juni 2018 29 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Og hva betyr bale? 😂 I Trøndelag (Nord) sier man bale og balåt. "Herre va balåt" (Dette var komplisert). "Ka du bale med"? (Hva styrer du med?) Anonymkode: e349f...8cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 4. juni 2018 #36 Del Skrevet 4. juni 2018 10 timer siden, Tøytigern skrev: For min del er det (denne gangen) uttrykket "abraksle" som jeg ikke forstår. Jeg har hørt det brukt i Gudbrandsdalen. Noen som vet? Har hørt uttrykket "abøklåt" nordpå og lurer på om det kan være det samme. I så fall betyr det noe som er vanskelig å få til, vrient eller "plundrete" er kanskje det beste ordet jeg kan komme på for å dekke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #37 Del Skrevet 4. juni 2018 Hva er «tvøge»(substantiv)? Anonymkode: af3ef...577 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #38 Del Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er «tvøge»(substantiv)? Anonymkode: af3ef...577 Vaskeklut Anonymkode: 69684...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #39 Del Skrevet 4. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er «tvøge»(substantiv)? Anonymkode: af3ef...577 Tvøge/tvoga på Helgeland er ei tue. En klut til å vaske kjøkkenbenken osv med. Anonymkode: 82c6b...b23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #40 Del Skrevet 4. juni 2018 3 minutter siden, Hedda-78 skrev: Da jeg kom rundt hushjørnet så jeg at "ettellerannet" hadde falt ned på låvetaket Hva med "Da va dao hiske kå drags da va me å fao dessa ambåi pao plass":-) Anonymkode: 9a076...47f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå