Tøytigern Skrevet 4. juni 2018 #1 Del Skrevet 4. juni 2018 Inspirert av tråden om uforståelig dialektbruk på Facebook har jeg lyst til å åpne en tråd der vi kan spørre hva ulike uttrykk betyr, som vi ikke forstår. Man kan jo google til man blir blå uten å finne oversettelser på ulike uttrykk og vendinger man hører. For min del er det (denne gangen) uttrykket "abraksle" som jeg ikke forstår. Jeg har hørt det brukt i Gudbrandsdalen. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ransfelt are Skrevet 4. juni 2018 #2 Del Skrevet 4. juni 2018 er denne her tenker jeg: https://www.naob.no/ordbok/avbragdslig Brukes i Østerdalen også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #3 Del Skrevet 4. juni 2018 Hva betyr hærtata hørt? Anonymkode: b87cb...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #4 Del Skrevet 4. juni 2018 9 timer siden, Tøytigern skrev: Inspirert av tråden om uforståelig dialektbruk på Facebook har jeg lyst til å åpne en tråd der vi kan spørre hva ulike uttrykk betyr, som vi ikke forstår. Man kan jo google til man blir blå uten å finne oversettelser på ulike uttrykk og vendinger man hører. For min del er det (denne gangen) uttrykket "abraksle" som jeg ikke forstår. Jeg har hørt det brukt i Gudbrandsdalen. Noen som vet? Kan også være "avbaksle" eller "aobakle" som vi i Sogn uttaler det. Betyr bale. Anonymkode: 9a076...47f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2018 #5 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr hærtata hørt? Anonymkode: b87cb...9fe Det har jeg ikke hørt Altså jeg tror det er det det betyr... Endret 4. juni 2018 av solmåneogstjerner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2018 #6 Del Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan også være "avbaksle" eller "aobakle" som vi i Sogn uttaler det. Betyr bale. Anonymkode: 9a076...47f Og hva betyr bale? 😂 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2018 #7 Del Skrevet 4. juni 2018 Hva med dette: Æ liår rægår Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #8 Del Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, solmåneogstjerner said: Hva med dette: Æ liår rægår Jeg liker reker. Anonymkode: 1cf6c...82d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 4. juni 2018 #9 Del Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hva med dette: Æ liår rægår Jeg liker reker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #10 Del Skrevet 4. juni 2018 6 minutter siden, solmåneogstjerner said: Og hva betyr bale? 😂 Å bale på med noe betyr å gjøre noe. Men om det var det vedkommende siktet til, vet jeg ikke. Anonymkode: 1cf6c...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2018 #11 Del Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker reker. Anonymkode: 1cf6c...82d 1 minutt siden, hjertesukka skrev: Jeg liker reker Ja! Den var kanskje ikke så vanskelig. 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2018 #12 Del Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å bale på med noe betyr å gjøre noe. Men om det var det vedkommende siktet til, vet jeg ikke. Anonymkode: 1cf6c...82d Bake med noe, som i å slite med noe? Tenkte jeg, når jeg fikk tenkt litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 4. juni 2018 #13 Del Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Bake med noe, som i å slite med noe? Tenkte jeg, når jeg fikk tenkt litt... Å bake kan være ganske bale, ja. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2018 #14 Del Skrevet 4. juni 2018 1 minutt siden, hjertesukka skrev: Å bake kan være ganske bale, ja. Autokorrekt ja 😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #15 Del Skrevet 4. juni 2018 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Bake med noe, som i å slite med noe? Tenkte jeg, når jeg fikk tenkt litt... Stemmer:-) For å skrive noe på sogning: "At da skulle ve so aobakle å tetta denna baoten hadd e ikkje trudd". Anonymkode: 9a076...47f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uglems Skrevet 4. juni 2018 #16 Del Skrevet 4. juni 2018 Hælække 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 4. juni 2018 #17 Del Skrevet 4. juni 2018 10 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Og hva betyr bale? 😂 Her (Nordfjord) betyr det å streve med noe. Som i å slite med noe som skal gjøres, eller gjerne å gjøre noe litt vanskeligere enn det trenger å gjøres. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #18 Del Skrevet 4. juni 2018 Akkurat nå, applestories skrev: Her (Nordfjord) betyr det å streve med noe. Som i å slite med noe som skal gjøres, eller gjerne å gjøre noe litt vanskeligere enn det trenger å gjøres. Som en indresogning skulle sagt det:-) Anonymkode: 9a076...47f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. juni 2018 #19 Del Skrevet 4. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Stemmer:-) For å skrive noe på sogning: "At da skulle ve so aobakle å tetta denna baoten hadd e ikkje trudd". Anonymkode: 9a076...47f Har familie derfra, men forstår ikke halvparten av hva de sier 😂 Men forsøker: at det skulle være så vanskelig å tette denne båten hadde jeg ikke trodd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #20 Del Skrevet 4. juni 2018 12 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Og hva betyr bale? 😂 Hos oss betyr bale at man styrer med noe. Når man «baler med noe», så holder man gjerne på med noe som krever litt konsentrasjon, er litt styr å holde på med. Jeg satt f.eks. med en treningsklokke jeg prøvde å stille inn noe greier på, men jeg fant ikke helt ut av det, og jeg måtte bruke en liten nål for å treffe et reset-punkt. Hvis noen kom inn og så denne situasjonen, så kunne de f.eks. spurt «Ka du sitte og bala med?» Anonymkode: af3ef...577 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå