AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #101 Del Skrevet 7. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Robbel og rakje Nai fakårten nå e d bare mø i badlå Fele du? Det va nå felane olstring på deg, eg tror du jorsspå Omatte du vil følla å føysa og hompa? Anonymkode: 0ca99...3b7 rubbel og rake nei, fanken, nå er det bare - støv? igjen av rulletobakken det var fælt til bråk og styr, jeg tror du gjør det med vilje vil du være med å huske og vippe Karmøy? Anonymkode: a935d...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2018 #102 Del Skrevet 7. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: rubbel og rake nei, fanken, nå er det bare - støv? igjen av rulletobakken det var fælt til bråk og styr, jeg tror du gjør det med vilje vil du være med å huske og vippe Karmøy? Anonymkode: a935d...06a Rusk i rulletobakken Robbel og rakje - for eksempel «pølse med robbel og rakje» betyr pølse med alt på. Hele pakka liksom Ellers er det riktig 👌🏼 Jepp, ganske så tjukk karmøy 😂 Anonymkode: 0ca99...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #103 Del Skrevet 13. juni 2018 Men hva betyr følgende: "mi må jo dynse nøbban" "e drikke lø i massen me rekkjinga" Den som klarer dette er god! Anonymkode: d8898...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #104 Del Skrevet 13. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: mi må jo dynse nøbban Jeg har ingen peiling, men jeg så for meg at noen "dyppet tærne" i vannkanten, så det blir min gjetning på den første. 😛 Anonymkode: 8a27f...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #105 Del Skrevet 13. juni 2018 På 4.6.2018 den 20.47, AnonymBruker skrev: Hva betyr hærtata hørt? Anonymkode: b87cb...9fe Litt av hvert Anonymkode: 415ac...f7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 13. juni 2018 #106 Del Skrevet 13. juni 2018 På 4.6.2018 den 20.47, AnonymBruker skrev: Hva betyr hærtata hørt? Anonymkode: b87cb...9fe Vet ikke om noen har svart, orket ikke lese alle svar Halvparten av hver betyr det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 13. juni 2018 #107 Del Skrevet 13. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt av hvert Anonymkode: 415ac...f7f Halvparten av hver, ville jeg sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 13. juni 2018 #108 Del Skrevet 13. juni 2018 "mi må jo dynse nøbban" Vaske hendene? Vill gjetting fra min side her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #109 Del Skrevet 13. juni 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ingen peiling, men jeg så for meg at noen "dyppet tærne" i vannkanten, så det blir min gjetning på den første. 😛 Anonymkode: 8a27f...c83 4 minutter siden, Bonusmammaen said: "mi må jo dynse nøbban" Vaske hendene? Vill gjetting fra min side her. Dere er veldig langt fra. Det er bare 7-8 mennesker igjen i hele landet som snakker denne dialekten. Hvor i landet tror dere vi er? Anonymkode: d8898...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #110 Del Skrevet 13. juni 2018 9 minutter siden, Dævendøtte skrev: Halvparten av hver, ville jeg sagt. Ikke her hvor jeg bor det betyr ikke nødvendigvis halvparten Anonymkode: 415ac...f7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 13. juni 2018 #111 Del Skrevet 13. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke her hvor jeg bor det betyr ikke nødvendigvis halvparten Anonymkode: 415ac...f7f Godt vi ikke skal dele en kakeoppskrift eller lignende på dialekt 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #112 Del Skrevet 13. juni 2018 På 04.06.2018 den 23.42, AnonymBruker skrev: Har en umulig her: Vakje att ain tervedl aigg ti bisken. Det er ikke alle sogninger heller som hadde tatt denne. Anonymkode: 9a076...47f Var ikke igjen en smule (?) egg til bisken. Bisk = lite mellommåltid. (Morgonbisk ?) Er ute på tynn is nå, men tror jeg er inne på noe her. Anonymkode: d2cdb...b7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonusmammaen Skrevet 13. juni 2018 #113 Del Skrevet 13. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er veldig langt fra. Det er bare 7-8 mennesker igjen i hele landet som snakker denne dialekten. Hvor i landet tror dere vi er? Anonymkode: d8898...d6a Hva med dyppe nebbet?😂 At man må få i seg mat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #114 Del Skrevet 13. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Dere er veldig langt fra. Det er bare 7-8 mennesker igjen i hele landet som snakker denne dialekten. Hvor i landet tror dere vi er? Anonymkode: d8898...d6a «Mi» burde vel tilsi Sørlandet, kanskje rundt Arendal..? Men «dynse nøbban» blir vill gjetning fra meg òg, men det høres definitivt ut som man væter noe..🤔 Anonymkode: 4b67b...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #115 Del Skrevet 13. juni 2018 25 minutter siden, Bonusmammaen said: Hva med dyppe nebbet?😂 At man må få i seg mat? Nope. 25 minutter siden, AnonymBruker said: «Mi» burde vel tilsi Sørlandet, kanskje rundt Arendal..? Men «dynse nøbban» blir vill gjetning fra meg òg, men det høres definitivt ut som man væter noe..🤔 Anonymkode: 4b67b...d2f Vi skal til Mandal. Dette er enndialekt som opprinnelig utviklet seg under fôrste verdenskrig, for at ikke utenforstående skulle forstå hva man snakket om, og som siden var enormt populær inntil bruken begynte å dabbe av i 70-årene. Det kalles for smoi. Dynse nøbban = snyte bøndene. Setning nr. to: "e drikke lø i massen me rekkjinga" = Jeg drikker øl sammen med kjerringa. Det er fortsatt 7-8 stykker igjen som snakker flytende smoi, men nyrekrutteringen er dårlig. For utenforstående kn det se ut som om man bare tilfeldig bytter om stavelser, mem det er en viss lovmessighet i det, og smoi er kategorisert som egen dialekt. Anonymkode: d8898...d6a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #116 Del Skrevet 13. juni 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Nope. Vi skal til Mandal. Dette er enndialekt som opprinnelig utviklet seg under fôrste verdenskrig, for at ikke utenforstående skulle forstå hva man snakket om, og som siden var enormt populær inntil bruken begynte å dabbe av i 70-årene. Det kalles for smoi. Dynse nøbban = snyte bøndene. Setning nr. to: "e drikke lø i massen me rekkjinga" = Jeg drikker øl sammen med kjerringa. Det er fortsatt 7-8 stykker igjen som snakker flytende smoi, men nyrekrutteringen er dårlig. For utenforstående kn det se ut som om man bare tilfeldig bytter om stavelser, mem det er en viss lovmessighet i det, og smoi er kategorisert som egen dialekt. Anonymkode: d8898...d6a Jaha, takk for det, jeg har aldri hørt om smoi! Artig, da. Er det tilknyttet en spesiell sosial klasse, slik som Cockney? (Og hvorfor skulle de ‘snyte bøndene’, hehe?) Anonymkode: 4b67b...d2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #117 Del Skrevet 13. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke her hvor jeg bor det betyr ikke nødvendigvis halvparten Anonymkode: 415ac...f7f Hærta betyr halvparten, men brukes litt forskjellig i forskjellige setninger. Blant annet betyr å "hærte på" å dele på, ikke nødvendigvis å få halvparten hver. Anonymkode: cab7b...13d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #118 Del Skrevet 13. juni 2018 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jaha, takk for det, jeg har aldri hørt om smoi! Artig, da. Er det tilknyttet en spesiell sosial klasse, slik som Cockney? (Og hvorfor skulle de ‘snyte bøndene’, hehe?) Anonymkode: 4b67b...d2f Nei, men det var et byfenomen. Jeg kjenner ikke den eksakte opprinnelsen, men det kan godt være at man begynte med å snakke uforståelig for å snyte bøndene, for dette med å "dynse nøbban" blir nesten alltid trukket frem når det fortelles om opprinnelsen. Det hadde imidlertid neppe blitt noe større fenomen om ikke det hadde vært for krigen. Dessuten var det veldig greit å kunne snakke uten at "stikrianasseran" (kristiansanderne) forstod hva man sa. Anonymkode: d8898...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2018 #119 Del Skrevet 13. juni 2018 På 5.6.2018 den 0.14, AnonymBruker skrev: Æ e a å edå Anonymkode: ba12e...23f Det betyr: "jeg har gått for å spise". Anonymkode: 438ac...1ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 25. juni 2018 #120 Del Skrevet 25. juni 2018 På 4.6.2018 den 20.47, AnonymBruker skrev: Hva betyr hærtata hørt? Anonymkode: b87cb...9fe (Øystein Sunde): Hærta ta hørt. Det betyr halvparten av hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå