AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #1 Skrevet 4. juni 2018 Jeg ser i mange tråder her inne at autoritetsgrupper blir forsvart ukritisk, og jeg lurer på hvorfor. Selv har jeg stor respekt for autoriteter, og det er sjeldent jeg tør si i mot dem, men det hender at jeg observerer at et fåtall tilhørende en autoritetsgruppe kan tillate seg å ha en veldig høy grad av dårlig oppførsel der de ikke bare bruker makten de har, men de misbruker den! Og det som overrasker meg, er at dette fåtallet blir alltid forsvart, både her inne og i den virkelige verden. Og argumentasjonen er alltid den samme: Det kan ikke ha skjedd fordi flertallet i gruppen ikke misbruker makten de har, og da gjør ikke mindretallet det heller. Et eksempel kan være: "jeg strøk på oppkjøringen. Jeg kjørte bra, men sensor likte meg ikke". Da vil det alltid komme svar som "da kjørte du ikke så bra som du selv trodde", og svarene uttrykker aldri et snev av tvil, sensor er ufeilbarlig. I 90 % av tilfellene stemmer det, eleven kjørte ikke så bra som h*n trodde, men i de siste 10 %, er det virkelig så urimelig å tro på at én sensor av ti blir påvirket av sympatier og antipatier, og at utfallet av oppkjøringen hos akkurat denne sensoren står og faller på at h*n ikke klarer å forholde seg nøytral? Eller leger. "Legen min trodde ikke på meg, og ville ikke gi meg henvisning videre". Da kommer det alltid svar som tilsier at alt er i pasientens hode, at pasienten er vanskelig, og at legen, uten et snev av tvil, er ufeilbarlig. igjen, i 90 % av tilfellene er legens vurdering riktig, men er det så urimelig å tro på at én av ti leger blir påvirket av stress, sykdommer, sympatier, og antipatier, og at feil kan forekomme? Hvorfor er det slik at så mange ukritisk forsvarer autoritetsgrupper? PS: Jeg har faktisk opplevd å bli tatt på alvor én av de gangene jeg har påpekt "maktmisbruk" hos en autoritet, og følelsen av å bli trodd og tatt på alvor var så god at jeg fremdeles husker den 30 år senere. Jeg snakket med en politimann en gang, der bilen min hadde blitt stjålet med en annen politimanns velsignelse. (Jeg går ikke inn på detaljer i saken, det blir for langt og omstendelig, men kort fortalt, en psykopat manipulerte en politimann, politimannen fikk sympati, og ga psykopaten "grønt lys" til å ta bilen min som en "lærepenge".) Den politimannen jeg snakket med sa rett ut "det finnes dessverre råtne epler i vår etat også", og var åpen for at feil kunne skje. Det at politimannen jeg snakket med var åpen for at feil kunne skje, og at han ikke bagatelliserte erfaringen min, ga meg tillit til mannen, og etaten generelt. Anonymkode: cd892...288
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå