AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #1 Skrevet 3. juni 2018 Jeg har gått over ett år uten jobb etter jeg ble ferdig med masteren min. Jeg kjenner det går mer og mer innpå meg. Bør jeg gå til psykolog? Finnes det offentlige helsetilbud eller må jeg betale i bøtter og spann hos en privat psykolog?× Anonymkode: 452fd...e98
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #2 Skrevet 3. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått over ett år uten jobb etter jeg ble ferdig med masteren min. Jeg kjenner det går mer og mer innpå meg. Bør jeg gå til psykolog? Finnes det offentlige helsetilbud eller må jeg betale i bøtter og spann hos en privat psykolog?× Anonymkode: 452fd...e98 Om du føler du behøver hjelp og støtte til å takle situasjonen din rent psykisk, så ta signalene du får på alvor - så ja, forsøk gjerne psykolog. På dps er det ikke sikkert du kommer gjennom nåløyet, men med privat behandling med refusjon/driftsavtale (søk opp behandlere i ditt distrikt), betaler du det samme (rundt 350 for en time) opptil frikortgrensa. Anonymkode: 3fa02...4c5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #3 Skrevet 3. juni 2018 Med mindre man har en psykisk lidelse må man man betale i bøtter og spann hos en privat psykolog, dessverre. Men det er mulig bedriften din har "kontakt" med en psykolog som de ansatte kan gå til, eller en slags helseforsikring? Dette er ikke uvanlig hos bedrifter. Likevel vil jeg heller anbefalt å bytte jobb. Anonymkode: 1f20c...0c3
altflyter Skrevet 3. juni 2018 #4 Skrevet 3. juni 2018 Når du er deppa på grunn av en helt konkret årsak som du er, så ville jeg heller fokusert på å eliminere årsaken. Hva skal en psykolog hjelpe deg med? Snakke om at du skulle ønske du hadde en jobb? Du trenger en jobb. Å snakke med en psykolog fordi du har det tøft fordi du ikke har jobb, virker som litt merkelige prioriteringer. Er du deppa av andre årsaker, så er fastlegen stedet å begynne, men er det helt og holdent på grunn av mangel på jobb, så er jo løsningen innlysende. Søker du aktivt? Og søker du på jobber utenfor fagfeltet ditt? Husk at det er lettere å få jobb når du har en jobb. Søk på alt og ta det du får, da er det lettere å sikte mot drømmejobben. 1
altflyter Skrevet 3. juni 2018 #5 Skrevet 3. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Med mindre man har en psykisk lidelse må man man betale i bøtter og spann hos en privat psykolog, dessverre. Men det er mulig bedriften din har "kontakt" med en psykolog som de ansatte kan gå til, eller en slags helseforsikring? Dette er ikke uvanlig hos bedrifter. Likevel vil jeg heller anbefalt å bytte jobb. Anonymkode: 1f20c...0c3 TS er jo deppa fordi hen ikke har jobb. Da er det ikke så mye jobb å bytte :p 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #6 Skrevet 3. juni 2018 Gå til NAV dy og få deg et vikariat eller noe. Når du viser at du er flink til å jobbe. Så dekker du hullet i CV'en din. Da får du deg lettere jobb som det du er utdannet som på sikt. Ingen vil ha folk rett fra skolen uten arbeidserfaring. Ta alt du får. Selv om det er på sykehjem eller butikk. Anonymkode: 115f7...072
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #7 Skrevet 3. juni 2018 25 minutter siden, altflyter skrev: TS er jo deppa fordi hen ikke har jobb. Da er det ikke så mye jobb å bytte 😛 Leste visst feil, trodde TS var deppa pga jobben, ups. Men jeg er enig med deg. Anonymkode: 1f20c...0c3
FrittgåendeBurugle Skrevet 4. juni 2018 #8 Skrevet 4. juni 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Gå til NAV dy og få deg et vikariat eller noe. Når du viser at du er flink til å jobbe. Så dekker du hullet i CV'en din. Da får du deg lettere jobb som det du er utdannet som på sikt. Ingen vil ha folk rett fra skolen uten arbeidserfaring. Ta alt du får. Selv om det er på sykehjem eller butikk. Anonymkode: 115f7...072 Det er ikke bare å gå til nav og få seg jobb... 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #9 Skrevet 4. juni 2018 Hva med å bare finne ting som gjør deg nyttig samtidig som du søker jobber? Jobbe frivillig/ta på deg andre type ansvarsoppgaver i foreninger osv? Anonymkode: a0ae8...fa1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #10 Skrevet 4. juni 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Gå til NAV dy og få deg et vikariat eller noe. Når du viser at du er flink til å jobbe. Så dekker du hullet i CV'en din. Da får du deg lettere jobb som det du er utdannet som på sikt. Ingen vil ha folk rett fra skolen uten arbeidserfaring. Ta alt du får. Selv om det er på sykehjem eller butikk. Anonymkode: 115f7...072 Man får ikke vikariat gjennom nav med mindre man har grunnlag for det. For eks mennesker som har vært utenfor arbeidslivet i 7 år, er delvis syke eller lignende. Normale og friske mennesker får ikke noe hjelp fra nav. Anonymkode: 03e90...5e0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #11 Skrevet 4. juni 2018 Hei TS. Forstår deg utrolig godt og er i veldig lik situasjon selv. Fullførte mastergrad for tre år siden og har siden det kun hatt korte vikariater her og der, og har fortsatt ikke fått meg fast jobb. Jeg er utrolig nedfor på grunn av situasjonen, og det har medført at jeg sliter litt med angst og føler selv at jeg ikke er verdt noe. Så om det har gått så langt at du har utviklet depresjon eller angst så vil jeg absolutt oppsøkt psykolog. Men om du føler at du er deprimert kun ene og alene fordi du ikke får deg jobb, så ville jeg virkelig satset alt på å eliminere problemet og få meg en jobb (som Altflyter over her har skrevet). Selvfølgelig er det lettere sagt enn gjort, dessverre, men det er ikke umulig. Jeg ser jo folk rundt meg få jobb etter hvert, selvom jeg selv ikke har fått det. Men det er ikke noe poeng i å kaste bort pengene dine på psykolog hvis du tror at alt ville forsvunnet med en gang du får jobb. MEN, dersom dette har medført andre psykiske ting og resultert i en faktisk depresjon skal du selvfølgelig oppsøke og få hjelp! Vit at du ikke er alene. Jeg føler så utrolig med deg, jeg er nå inne i en periode uten jobb igjen. Klem fra meg Anonymkode: 9fa5e...8e0
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #12 Skrevet 4. juni 2018 Kom deg ut i frivillig arbeid, et eller annet, hva som helst. Bare så du kommer deg ut om dagen, og har noe å gå til.Når man er igang er det så mye lettere å få gjort mer, så jeg tror du vil ha mer energi til arbeidssøking da Anonymkode: d4af9...71c
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. juni 2018 #13 Skrevet 4. juni 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom deg ut i frivillig arbeid, et eller annet, hva som helst. Bare så du kommer deg ut om dagen, og har noe å gå til.Når man er igang er det så mye lettere å få gjort mer, så jeg tror du vil ha mer energi til arbeidssøking da Anonymkode: d4af9...71c Enig. Det kan være kjempevanskelig å få seg jobb for tida, spesielt fast jobb, selv om man har lang utdannelse. Jeg vil også råde deg til å finne noe frivillig. Det finnes sikkert noe frivillig som på en eller annen måte kan kobles til faget ditt, slik at du kan bruke det som erfaring når du prøver å få deg betalt arbeid. Dersom faget ditt er et typisk skrive-fag vil jeg også råde deg til å ta kontakt med større aviser og tilby deg å skrive artikler for dem innenfor fagfeltet ditt. Klassekampen er et eksempel på en avis som ofte trykker artikler innenfor samfunnsforskning, historie, filosofi o.l. Har du kontakt med tidligere medstudenter? Hvordan ligger de an i jobbjakten? Har dere noen form for alumni teller det også positivt på CV'en om du er aktiv der.
Psykoselig Skrevet 4. juni 2018 #14 Skrevet 4. juni 2018 Du vil neppe bli tatt inn i det offentlige helsevesenet basert på at du er deppa på grunn av manglende jobb. Det er en presset sektor og de prioriterer de som er syk. I noen kommuner må man nesten være på randen til selvmord for å bli tatt inn. Jeg var veldig syk første gang jeg ble henvist til dps. Fikk avslag. Så ble jeg gradvis verre og seks måneder etter det avslaget så ble jeg akuttinnlagt. Synd at det skal være slik, men de har ikke nok ressurser og hvis man i tillegg er veldig unnvikende og har vanskelig for å be om hjelp slik som jeg er så blir det enda verre. Så hvis du tenker psykolog så må du nok gå via det private. De med avtale via Helfo må prioritere de også og jeg tror kanskje du faller igjennom der også på grunn av det grunnlaget du beskriver her. Det som da gjenstår av psykiatrisk hjelp vil være privat psykolog som koster heroin. Ikke bare søk på akkurat det du er utdannet som. Søk på ALT og når du har fått deg jobb så fortsetter du å søke etter drømmejobben.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå