Gå til innhold

Sunn mat som gir mye energi.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser/drikker mye sukker og må kutte ned. Problemet mitt er at jeg får energi av sukker og er mye sliten og trøtt uten. Jeg trenger derfor råd til mat som er sunn og energirik. Gjerne ting man ikke må tilbrede og bare kan ta "on the go".

Anonymkode: e994c...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er pga av sukkeret at du er sliten og trøtt uten. Ta deg et par ukers avvenning, så kommer energien tilbake.

 

Anonymkode: 43a07...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn mat gir energi. Sunn mat krever også litt innsats. Det er sunt å sitte ned og spise i ro og fred.

Sukker gir deg en rask opptur, og så en like rask nedtur. Du blir sliten og trøtt hvis du får i deg for mye sukker på bekostning av ordentlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spiser/drikker mye sukker og må kutte ned. Problemet mitt er at jeg får energi av sukker og er mye sliten og trøtt uten. Jeg trenger derfor råd til mat som er sunn og energirik. Gjerne ting man ikke må tilbrede og bare kan ta "on the go".

Anonymkode: e994c...28e

Du spiser nok for mye raskt energi iform av raske lettnedbrytbare karbohydrater som gir store svingninger i blodsukkeret. 

Gå for tregere alternativer, som grovt til frokost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å føle at du har mindre energi i begynnelsen når du kutter sukker, rett og slett fordi sukker gir rask energi. Denne energien går like fort ned igjen, men jeg regner med at du i dag da fyller på med mer sukker? 

Bare kutt det ut og vær slapp en liten stund, det går over og energien vil bli bedre enn når du spiste mye sukker. 

Det finnes mye enkelt å spise uten sukker, om du tenker deg om vet du nok dette. Spis grovt brød med mye pålegg (gjerne egg, bare kok de dagen før og ha de i kjøleskap), speltlomper med pålegg, cottage cheese med nøtter, sukrin/sukkerfri saft og kanskje kanel, en proteindrikk (den tyr jeg ofte til når jeg har dårlig tid), kutt opp salat å ha i kjøleskapet og ta når du har lyst på, lag opp sunne middager når du har tid til overs så har du alltid noe lett og spise. Det finnes utallige løsninger, bare bruk Google så er det mange oppskrifter der ute.

For å få opp energien på farten er det fint å ha med en håndfull nøtter eller en frukt som du kan spise når du blir slapp.

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...