Gå til innhold

"Aldersgrense" på hårfjerning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes dere jenter bør kunne begynne å fjerne uønsket hårvekst så snart det begynner å sjenere dem, eller bør de være over en viss alder? Hvor ungt er i så fall for ungt? 

Anonymkode: 055ff...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan vi ikke heller late som hår er normalt på kroppen? For alle? Tåpelig trend. Hadde ikke hatt hår foruten dun på leggene hadde jeg ikke blitt fortalt at voksne damer barberer seg. Så oppfordrer alle til å fortelle jentene at det er like(nesten) dumt å fjerne hår som å røyke😁

Anonymkode: ea7bd...e18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må da få lov til å bestemme over dette selv. Jeg syns det er helt urimelig at foreldre skal bestemme at f.eks en 14-åring ikke får lov til å fjerne hår på leggene hvis det er sjenerende for henne. De fleste begynner vel ikke med noe hårfjerning før ungdomsskolen 

Anonymkode: 5f7c5...305

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke all hårvekst er ønskelig for alle.

Hår under armene kan være svært sjenerende for mange. Synes det er feil å nekte noen å fjerne det dersom de selv ønsker.  Dette er også noe jenter kan oppleve å bli mobbet for (dessverre). Når det gjelder hår på armer, legger og lår, er dette hår som egentlig er utrolig dumt å fjerne! Når mine legghår vokser ut, er de mørke og strie som skjegg. Angrer som bare det på at jeg begynte å barbere de og er utrolig glad for at det ikke var vanlig å fjerne hår på lår og armer når jeg var yngre. 

Jeg ville sagt at hår under armene er greit å fjerne når jenta selv ønsker. Jeg ville anbefalt at hun ikke fjernet hår på lår, legger og armer i det hele tatt da det er svært sannsynlig at hun kommer til å angre når hårveksten blir værre og hun eldre. Så ville jeg forklart hvorfor vi har hår på kjønnsorganet og latt det være opp til jenta selv. Det er jo ikke som om man kan sjekke om jenta har barbert musa og gi henne noen sanksjoner dersom hun har brutt et evt. forbud. Det ville vært å gå langt over grensa for hva som er greit. 

Jeg har ingen tro på at det hjelper å nekte noen å fjerne kroppshår dersom de selv ønsker. Min forsøkte å nekte oss det, uten at det hjalp såklart. Vi kjøpte egne barberhøvler og fjernet alt håret vi selv ville i skjul. Hadde hun i stedet snakket med oss om hvorfor det var dumt å fjerne hår på leggene f.eks., hadde nok sjansen for at vi hørte på henne vært større. 

Anonymkode: 035e8...0d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å fjerne hårene i armhulen rimelig raskt etter at det kom. Spurte aldri om lov. Jeg kjøpte det som trengtes og bare gjorde det. Ingen sak engang.

De får fjerne når dem selv ønsker det. Forutsetter at de klarer det selv, for jeg har ikke tenkt til å hjelpe til med det 😛

Anonymkode: c087a...2df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få lov til å fjerne hår?? Er det ikke ens egen kropp da? Selv begynte jeg rundt 6. klasse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke all hårvekst er ønskelig for alle.

Hår under armene kan være svært sjenerende for mange. Synes det er feil å nekte noen å fjerne det dersom de selv ønsker.  Dette er også noe jenter kan oppleve å bli mobbet for (dessverre). Når det gjelder hår på armer, legger og lår, er dette hår som egentlig er utrolig dumt å fjerne! Når mine legghår vokser ut, er de mørke og strie som skjegg. Angrer som bare det på at jeg begynte å barbere de og er utrolig glad for at det ikke var vanlig å fjerne hår på lår og armer når jeg var yngre. 

Jeg ville sagt at hår under armene er greit å fjerne når jenta selv ønsker. Jeg ville anbefalt at hun ikke fjernet hår på lår, legger og armer i det hele tatt da det er svært sannsynlig at hun kommer til å angre når hårveksten blir værre og hun eldre. Så ville jeg forklart hvorfor vi har hår på kjønnsorganet og latt det være opp til jenta selv. Det er jo ikke som om man kan sjekke om jenta har barbert musa og gi henne noen sanksjoner dersom hun har brutt et evt. forbud. Det ville vært å gå langt over grensa for hva som er greit. 

Jeg har ingen tro på at det hjelper å nekte noen å fjerne kroppshår dersom de selv ønsker. Min forsøkte å nekte oss det, uten at det hjalp såklart. Vi kjøpte egne barberhøvler og fjernet alt håret vi selv ville i skjul. Hadde hun i stedet snakket med oss om hvorfor det var dumt å fjerne hår på leggene f.eks., hadde nok sjansen for at vi hørte på henne vært større. 

Anonymkode: 035e8...0d5

Det med at håret blir kraftigere pga barbering er vel bare en myte? Ja, jeg har kraftigere hår på leggene nå enn da jeg vegynte å barbere, men det ville jeg vel ha hatt uansett? Men dersom man kun har nærmest usynlige dun på leggene, er jeg enig i at det er dumt å fjerne dem i tilfelle det kan øke hårveksten. Men mange får såoass kraftig hår på leggene i tidlig alder at det er virkelig sjenerende. Og da er det dumt å la være å barbere fordi man er redd det skal bli verre...

Anonymkode: 055ff...cdb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan vi ikke heller late som hår er normalt på kroppen? For alle? Tåpelig trend. Hadde ikke hatt hår foruten dun på leggene hadde jeg ikke blitt fortalt at voksne damer barberer seg. Så oppfordrer alle til å fortelle jentene at det er like(nesten) dumt å fjerne hår som å røyke😁

Anonymkode: ea7bd...e18

Man kan alltids synrs det er tåpelig. Men det hjelper lite for den jenta som er den eneste i klassen som ikje "får lov" å barbere seg, eller som fra naturens side er mer hårete enn veninnene sine.

Hva med den 11 år gamle jenta som allerede har fått en tydelig "bart", er det rart om hun ønsker å gjøre noe med den?

Anonymkode: 055ff...cdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jentene styre selv men mor (hvis hun er en omsorgsfull mor) viser hvordan man barberer riktig.

Har jenta tydelig bart må man vokse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært sjeleglad om min mor hadde tatt meg med til salong som vokser hår når jeg var 14. Tenker det hadde spart meg for mye som voksen da de som vokser sier det blir færre hår som vokser ut for hver gang fordi hår ofte røskes ut med rota.

Anonymkode: 869a3...da6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med at håret blir kraftigere pga barbering er vel bare en myte? Ja, jeg har kraftigere hår på leggene nå enn da jeg vegynte å barbere, men det ville jeg vel ha hatt uansett? Men dersom man kun har nærmest usynlige dun på leggene, er jeg enig i at det er dumt å fjerne dem i tilfelle det kan øke hårveksten. Men mange får såoass kraftig hår på leggene i tidlig alder at det er virkelig sjenerende. Og da er det dumt å la være å barbere fordi man er redd det skal bli verre...

Anonymkode: 055ff...cdb

Du har nok rett :) Takk for korrigeringen. Et kjapt søk på google bekrefter at det ikke finnes noe forskning som viser at håret blir kraftigere eller tykkere. 

Men det klør som bare det når håret vokser ut. Tipper det er sånn hos mange. Dette har ført til at jeg har klødd meg til blods flere ganger og at jeg nå har masse arr på leggene. Det er verken pent eller behagelig. Så det kan jo være et argument mot å fjerne hår. 

Anonymkode: 035e8...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er ingen grunn til å fjerne hårene

Riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Antoinette skrev:

Dette må jentene styre selv men mor (hvis hun er en omsorgsfull mor) viser hvordan man barberer riktig.

Har jenta tydelig bart må man vokse. 

Får litt vondt inni meg av at en jente født i 2007 allerede er stor nok til å "måtte" vokses..  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke nektet. Hadde snakket positivt om kropp, men hadde følt meg kjempehyklerisk om jeg skulle si til datteren min at hun ikke fikk fjerne hår, når jeg selv er hårløs fra øyebrynene og ned.

Anonymkode: fff57...81d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er ingen grunn til å fjerne hårene

Uansett hvor mye hårvekst hun har, og uansett hvor utilpass jenta føler seg?

Ville du faktisk ha nektet din datter å fjerne hår?

Anonymkode: 055ff...cdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Datteren min fyller 13 i år, og dersom hun begynner å ytre ønske om å fjerne hår på legger eller under armer etter hvert, så skal hun få lov til det! (enn så lenge er det så å si ikke hår der). Synes det blir for dumt å sette en aldersgrense, så lenge de er tenåringer bør de ihvertfall få bestemme selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ulrikke skrev:

Datteren min fyller 13 i år, og dersom hun begynner å ytre ønske om å fjerne hår på legger eller under armer etter hvert, så skal hun få lov til det! (enn så lenge er det så å si ikke hår der). Synes det blir for dumt å sette en aldersgrense, så lenge de er tenåringer bør de ihvertfall få bestemme selv!

Enig i at det er dumt å sette en aldersgrense. Men jeg startet denne tråden fordi jeg av og til hører folk si at "hun er for ung" til å vokse/barbere seg.

Anonymkode: 055ff...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hallo?

Alle dere som mener at datteren deres skal kjempe DERES kamp mot hårfjerningshysteri må ta en titt i speilet. Datteren din er et selvstendig individ. Du kan godt mene og praktisere at hår er der av en grunn, og jeg er forsåvidt enig. Men tenk hvor usikker man er i tidlige tenår. Tenk hvor lite som skulle til for å være annerledes. Tenk hvor inderlig alle vil passe inn og være like, og hvor fort ryktene gikk om alle som var litt utenfor normalen!

Jeg jobber med barn i denne alderen og synes VIRKELIG ikke dette skal være en kamp. Her får barnet full autonomi. Hårfjerning er ikke som tatoveringer, det vokser ut igjen. Jeg er ennå såpass ung at jeg husker hvor grusomt det var å ikke «få lov» til å fjerne håret under armene som siste jente i klassen. Det første til et veldig hemma bevegelsesmønster på varme dager, eller merkelig mye bekledning. Altså: skiller seg ut.

Synes vi kan respektere og anerkjenne at sånn er puberteten. Det er en fase. De blir selvsikre etterhvert, og tør å være annerledes. Den fasen kommer også! Mange av oss lar det gro i voksen alder. Men å be barnet ditt ri kjepphesten for deg kan fort gjøre mer skade enn gagn.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Det er ingen grunn til å fjerne hårene

Jo, det finnes en veldig god grunn; at man rett og slett ikke ønsker å ha hår. 

Så får du bare lulle deg inn i din gammeldagse holdning som du uansett er i stort mindretall med. :) l

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...