AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #1 Skrevet 3. juni 2018 Har to barn, barnefar har har dem annenhver helg. Han er singel, og i barnehelgene hans er det macdonalds, pizza, masse potetgull og godteri hver eneste gang. For det meste sitter de og er inaktive hele helgen. Barna elsker disse helgene. Det eldste barnet er lett overvektig, det yngste i tyngste laget. Jeg jobber så hardt med vekten, ved å sørge for fysiske aktiviteter hver dag. Bruker masse tid og krefter på å sørge for sunn mat som faktisk godtas. For det første, saboterer far barnas helse. Han mener selvsagt at det ikke er så farlig med junkfood iblant, det er hverdagen som er det viktige (dvs min jobb å ta meg av kostholdet). For det andre, jeg vil også få lov til å unne barna sløve dager og junkfood iblant! Men så lenge far «tar» all junkfood kvoten, må jeg alltid være den strenge. Konstruktive forslag til hvordan jeg kan legge dette frem for far? Anonymkode: 625aa...c6b 8
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #2 Skrevet 3. juni 2018 Junk food er farlig selv om det er bare iblant. Det ødelegger bakteriene i magen og sult- og metthetsfølelse. Lykke til med ødelagte barn Anonymkode: c9bdb...ce9 2
Gjest O.G. Skrevet 3. juni 2018 #3 Skrevet 3. juni 2018 Jeg synes ikke du skal legge deg så himla mye opp i det selv om ungene er feite. De liker å være hos faren og det er hva du må fokusere på. Heller være litt mer i aktivitet og la dem ete mer salat enn burger hjemme hos deg.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #4 Skrevet 3. juni 2018 Just now, O.G. said: Jeg synes ikke du skal legge deg så himla mye opp i det selv om ungene er feite. De liker å være hos faren og det er hva du må fokusere på. Heller være litt mer i aktivitet og la dem ete mer salat enn burger hjemme hos deg. Haha. Nei, at ungene er litt tjukke betyr ikke at de kommer til å bli mobbet, være mindre attraktive som kjærester og dø innen de er 50 grunnet dårlig helse Anonymkode: c9bdb...ce9 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #5 Skrevet 3. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Junk food er farlig selv om det er bare iblant. Det ødelegger bakteriene i magen og sult- og metthetsfølelse. Lykke til med ødelagte barn Anonymkode: c9bdb...ce9 🙄 Anonymkode: 1a483...36c 8
Gjest O.G. Skrevet 3. juni 2018 #6 Skrevet 3. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Haha. Nei, at ungene er litt tjukke betyr ikke at de kommer til å bli mobbet, være mindre attraktive som kjærester og dø innen de er 50 grunnet dårlig helse Anonymkode: c9bdb...ce9 Er ikke alltid sånn at tjukke unger er tjukke voksne.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #7 Skrevet 3. juni 2018 Just now, AnonymBruker said: 🙄 Anonymkode: 1a483...36c La meg gjette, du er tjukk 🤔 Anonymkode: c9bdb...ce9 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #8 Skrevet 3. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: La meg gjette, du er tjukk 🤔 Anonymkode: c9bdb...ce9 Nei, sliter med det motsatte faktisk. Anonymkode: 1a483...36c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #9 Skrevet 3. juni 2018 1 minutt siden, O.G. skrev: Er ikke alltid sånn at tjukke unger er tjukke voksne. Men svært ofte. Dersom man har muligheten til å unngå dette så vil man jo selvfølgelig jobbe for det. Anonymkode: 19053...661 9
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #10 Skrevet 3. juni 2018 2 minutter siden, O.G. said: Er ikke alltid sånn at tjukke unger er tjukke voksne. I de aller fleste tilfeller er det slik. Fordi vaner og bakteriekultur i magen som barn har mye å si for hvordan du blir som voksen. Anonymkode: c9bdb...ce9 1
bettsa Skrevet 3. juni 2018 #11 Skrevet 3. juni 2018 Huff. Dette er frustrerende. Du bare må prate med barnefar. Vær alvorlig når du nevner det. Men han er vel ikke blind? Han ser vel selv at de er litt runde? 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #12 Skrevet 3. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, sliter med det motsatte faktisk. Anonymkode: 1a483...36c Okei, så du sliter med mat og tenker at du er en ekspert på hva som er bra eller dårlig? Anonymkode: c9bdb...ce9
Gjest O.G. Skrevet 3. juni 2018 #13 Skrevet 3. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men svært ofte. Dersom man har muligheten til å unngå dette så vil man jo selvfølgelig jobbe for det. Anonymkode: 19053...661 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I de aller fleste tilfeller er det slik. Fordi vaner og bakteriekultur i magen som barn har mye å si for hvordan du blir som voksen. Anonymkode: c9bdb...ce9 Ungene er hos far annenhver helg og det er mange dager i måneden hvor de kan fokusere på godt kosthold, å legge seg opp i hvordan faren koser seg med ungene på, er nok en god grunn for pappa å få mamma i vrangstrupen på.
bullehurk Skrevet 3. juni 2018 #14 Skrevet 3. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Junk food er farlig selv om det er bare iblant. Det ødelegger bakteriene i magen og sult- og metthetsfølelse. Lykke til med ødelagte barn Anonymkode: c9bdb...ce9 Ååh herregud...... I alle fall glad jeg ikke har barn med ei sånn sur burugle som deg 4
Gjest chisandra Skrevet 3. juni 2018 #15 Skrevet 3. juni 2018 Han har forsåvidt rett i at det er hverdagen som teller mest. Prøv å få han med på å begrense det til en dag i helgen? Vet ikke om jeg hadde giddet å «gå til krig» på dette, i og med at det er annenhver helg, men prøv å få han til å møte deg litt.
Gjest O.G. Skrevet 3. juni 2018 #16 Skrevet 3. juni 2018 Når mor prøver å micromanagere far på denne måten når ungene storkoser seg der, så får jeg bare fnatt.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #17 Skrevet 3. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så du sliter med mat og tenker at du er en ekspert på hva som er bra eller dårlig? Anonymkode: c9bdb...ce9 Nei, men jeg er motstander av ekstreme meninger. Anonymkode: 1a483...36c 3
Ulrikke Skrevet 3. juni 2018 #18 Skrevet 3. juni 2018 Jeg skjønner hvordan du tenker, for jeg har også hatt en datter som har vært litt i tyngste laget uten at vi har visst helt hvorfor (bra kosthold, ikke stort inntak, sjelden snop og alltid høyt aktivitetsnivå). Nå bor jeg med far, men de gangene hun har vært hos besteforeldre, på venninneovernatting, bursdager osv, så har jeg også tenkt innimellom at nå har det hopet seg opp og blitt litt mye når man selv prøver å "holde linja"... Det går jo ikke på at man ikke unner ungen å kose seg eller far å skjemme bort ungene litt, men at man føler at ungen har spist hele ukas kaloribehov i løpet av helga.... Og de kan nødvendigvis ikke leve på luft og kjærlighet hele uka som kommer.... Du får ikke gjort noe om han ikke vil høre på fornuft. Kan han holde seg til snop en dag kanskje, evt. begrense mengdene ut over flere dager? Kan han bli med på å ta med ungene på EN aktivitet i løpet av helga som får opp pulsen bittelitt? Nekter han, så er det dessverre ikke noe du kan gjøre med det... Men som sagt, jeg kan forstå hvordan du tenker.... 2
vintage Skrevet 3. juni 2018 #19 Skrevet 3. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Junk food er farlig selv om det er bare iblant. Det ødelegger bakteriene i magen og sult- og metthetsfølelse. Lykke til med ødelagte barn Anonymkode: c9bdb...ce9 Hva er rådet ditt? 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 #20 Skrevet 3. juni 2018 Ungene er hos deg 70% av tiden. Annen hver helg med usunt kosthold vil ikke spille inn på vekten på ungene dine. At ungene dine allerede nå er overvektig kan komme av gener eller at de har hatt et usunt kosthold hos deg også, og nå har du bestemt deg å snu på dette. Med mindre det er en lege som kommer med en kostholdsplan pga overvektige unger, så har du faktisk ikke noe med hva ungene deres spiser når de er hos han. Du kan legge det frem på en ordenlig måte, og høre om han er enig i dette og prøve å kanskje bare legge dritt-maten til lørdag. Og heller velge noe sunnere på søndag. Men er han uenig i dette, så får du ikke gjort noe med det. Men så lenge ungene spiser sunn mat i hverdagen, så er det ingen fare å kose seg med litt dritt-mat i helgene. Unger har gått av å ha litt valpefett på kroppen, og de fleste vokser dette av seg når de kommer i tenårene. Anonymkode: be149...41f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå