Gå til innhold

BE-lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har meldt meg opp til BE-lappen, og på oversikten står det:

 

Trinnvurdering trinn 2 (BE) 

Trinnvurdering trinn 3 (BE) 

Sikkerhetskurs på veg (BE) 

Lastsikringskurs (BE)

 

Kjøretime (BE) 

Førerprøve (BE)

 

Hvis det går slik at jeg stryker på oppkjøringen (førerprøven), vil jeg uansett ha B96-lappen? Eller kreves det andre kurs ettersom det står BE i parentes? Jeg tok dette forgitt da jeg meldte meg opp, og spurte ikke kjørelærer om dette. Nå har jeg blitt mer usikker.. Håper noen kan hjelp meg med svar slik at jeg eventuelt kan gjøre om i morgen tidlig. 

Anonymkode: 31f3e...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å droppe ut av å ha muligheten for BE er dumt. B96 er kun et teorikurs, og du kan kjøre totalvekt på 4250kg mot nå 3500kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du vil kunne utvide til B96 når opplæringen til BE er gjennomført.

B96 og BE har identisk opplæring, eneste forskjellen er at BE krever bestått førerprøve.

5 minutter siden, tdm900 said:

Å droppe ut av å ha muligheten for BE er dumt. B96 er kun et teorikurs, og du kan kjøre totalvekt på 4250kg mot nå 3500kg.

Sludder og pølsevev. B96 er ikke «kun et teorikurs»!

Anonymkode: 670f0...671

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takk. 

Jeg vet at B96 ikke kun er teori, da jeg har tatt både Trinn 2 og Trinn 3. Da kjørte jeg rundt og fikk rygga med henger et par tre ganger.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du vil kunne utvide til B96 når opplæringen til BE er gjennomført.

B96 og BE har identisk opplæring, eneste forskjellen er at BE krever bestått førerprøve.

Anonymkode: 670f0...671

Så sånn som jeg forstår deg så har man fått B96-lappen når de 4 kursene er gjennomført.. 

Anonymkode: 31f3e...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2018 den 22.59, AnonymBruker skrev:

TS her, takk. 

Jeg vet at B96 ikke kun er teori, da jeg har tatt både Trinn 2 og Trinn 3. Da kjørte jeg rundt og fikk rygga med henger et par tre ganger.

Så sånn som jeg forstår deg så har man fått B96-lappen når de 4 kursene er gjennomført.. 

Anonymkode: 31f3e...91c

Du må innom trafikkstasjonen og bestille førerkort, holder ikke bare å ta kursene. 

Anonymkode: 70c66...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2018 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Du må innom trafikkstasjonen og bestille førerkort, holder ikke bare å ta kursene. 

Anonymkode: 70c66...388

Får man ikke noe midlertidig kjørebevis eller noe?

Anonymkode: 31f3e...91c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man ikke noe midlertidig kjørebevis eller noe?

Anonymkode: 31f3e...91c

Jo, og den får man når førerkortet er bestilt :)

Endret av Puserjenta
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Puserjenta skrev:

Jo, og den får man når førerkortet er bestilt :)

Da har jeg akkurat fått B96-lappen, og denne blir automatisk registrert på førerkortet mitt. Men ja, jeg får bestille BE-lappen når/hvis det blir aktuelt :)

Anonymkode: 31f3e...91c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg akkurat fått B96-lappen, og denne blir automatisk registrert på førerkortet mitt. Men ja, jeg får bestille BE-lappen når/hvis det blir aktuelt :)

Anonymkode: 31f3e...91c

Hva mener du med blir automatisk registertrert på førerkortet? Så vidt meg bekjent så må dette gjøres personlig på en trafikkstasjon. Noe jeg ikke har fått med meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Puserjenta skrev:

Hva mener du med blir automatisk registertrert på førerkortet? Så vidt meg bekjent så må dette gjøres personlig på en trafikkstasjon. Noe jeg ikke har fått med meg? 

Kjørelæreren min sa det klart og tydelig til meg og en til (mens to andre hørte på), at fra og med nå har vi B96-lappen og at vi ikke trengte å gjøre noe som helst. Det var nå registrert på det vanlige førerkortet vårt. Så hvis vi da blir stoppet i en kontroll, så søker de i registeret sitt, via førerkortet, og ser at vi har tatt de fire kursene. 

Vil tro at det er som du sier når det gjelder BE-lappen. Da må man nok bestille nytt, for å få bokstavene på førerkortet. Bak på førerkortet står heller ikke B96, kun BE. Det skal i hvert fall være godt nok å bare vise førerkortet etter de fire kursene. Kjørerlæreren har godkjent det med vegvesenet ;) 

Anonymkode: 31f3e...91c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjørelæreren min sa det klart og tydelig til meg og en til (mens to andre hørte på), at fra og med nå har vi B96-lappen og at vi ikke trengte å gjøre noe som helst. Det var nå registrert på det vanlige førerkortet vårt. Så hvis vi da blir stoppet i en kontroll, så søker de i registeret sitt, via førerkortet, og ser at vi har tatt de fire kursene. 

Vil tro at det er som du sier når det gjelder BE-lappen. Da må man nok bestille nytt, for å få bokstavene på førerkortet. Bak på førerkortet står heller ikke B96, kun BE. Det skal i hvert fall være godt nok å bare vise førerkortet etter de fire kursene. Kjørerlæreren har godkjent det med vegvesenet ;) 

Anonymkode: 31f3e...91c

 

Politiet har ikke tilgang til trafikkopplæringsregisteret, så det blir vanskelig for de å søke i det registeret. De har kun autosys, og der ser man kun førerkort. Jeg vil anbefale deg å stikke innom en trafikkstasjon og dobbeltsjekket med de, men jeg er 100% sikker på at du må ha nytt førerkort. Det skal stå 96 bak klasse B på førerkortet. De som skal ha BE må bestå praktisk prøve i tillegg til å bestille nytt førerkort. 

Fra vegvesen.no

Klasse B 96

Fra 19. januar 2013 kan du dessuten få nytt førerkort påført kode 96 (klasse B 96) etter å ha gjennomført minst 7 timers obligatorisk opplæring på en trafikkskole eller hos en kursarrangør. Det kreves ingen førerprøve. Når opplæringen er registrert i vårt datasystem (3 dager etter fullført opplæring), kan du møte på en trafikkstasjon og bestille nytt førerkort.

 

Endret av Puserjenta
Lagt til tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler uansett å ta oppkjøringen til BE. Det koster ikke mye ekstra, sammenlignet med alt det man uansett må ha for B96. Stryker man på oppkjøringen har man uansett B96, så man risikerer ikke noe mer enn å tape den drøye tusenlappen eller så det koster å kjøre opp.

Oppkjøringen er forøvrig svært enkel. Tok BE selv for et års tid siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, -jk- skrev:

Jeg anbefaler uansett å ta oppkjøringen til BE. Det koster ikke mye ekstra, sammenlignet med alt det man uansett må ha for B96. Stryker man på oppkjøringen har man uansett B96, så man risikerer ikke noe mer enn å tape den drøye tusenlappen eller så det koster å kjøre opp.

Oppkjøringen er forøvrig svært enkel. Tok BE selv for et års tid siden. 

Det er sant, jeg har bestilt oppkjøring. Oppkjøringen koster 2500,- + 700 kr for leie av bil hos kjøreskolen. Ettersom jeg streng tatt trenger kun B96-lappen for å kjøre hengeren min, så skal jeg foreløpig gi meg selv et forsøk i denne omgang. Så får jeg heller spare litt penger og øve meg litt mer om jeg skulle stryke :P 

3 timer siden, Puserjenta skrev:

 

Politiet har ikke tilgang til trafikkopplæringsregisteret, så det blir vanskelig for de å søke i det registeret. De har kun autosys, og der ser man kun førerkort. Jeg vil anbefale deg å stikke innom en trafikkstasjon og dobbeltsjekket med de, men jeg er 100% sikker på at du må ha nytt førerkort. Det skal stå 96 bak klasse B på førerkortet. De som skal ha BE må bestå praktisk prøve i tillegg til å bestille nytt førerkort. 

Fra vegvesen.no

Klasse B 96

Fra 19. januar 2013 kan du dessuten få nytt førerkort påført kode 96 (klasse B 96) etter å ha gjennomført minst 7 timers obligatorisk opplæring på en trafikkskole eller hos en kursarrangør. Det kreves ingen førerprøve. Når opplæringen er registrert i vårt datasystem (3 dager etter fullført opplæring), kan du møte på en trafikkstasjon og bestille nytt førerkort.

 

Veldig rart dette her, når jeg spurte kjørelæreren min om jeg kunne kjøre hengeren min nå. Han sa ingenting om at jeg måtte bestille nytt førerkort. Men takk for tips, jeg skal skjekke det opp nærmere og eventuelt bestille :)

Anonymkode: 31f3e...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.6.2018 den 20.29, -jk- skrev:

Jeg anbefaler uansett å ta oppkjøringen til BE. Det koster ikke mye ekstra, sammenlignet med alt det man uansett må ha for B96. Stryker man på oppkjøringen har man uansett B96, så man risikerer ikke noe mer enn å tape den drøye tusenlappen eller så det koster å kjøre opp.

Oppkjøringen er forøvrig svært enkel. Tok BE selv for et års tid siden. 

Hvor bor du der det koster så lite å kjøre opp til henger?

1080 til SSV, 2-3000 for leie av bil og henger, 280 (ish) for nytt førekort == 3-4000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, jeg har bestilt oppkjøring. Oppkjøringen koster 2500,- + 700 kr for leie av bil hos kjøreskolen. Ettersom jeg streng tatt trenger kun B96-lappen for å kjøre hengeren min, så skal jeg foreløpig gi meg selv et forsøk i denne omgang. Så får jeg heller spare litt penger og øve meg litt mer om jeg skulle stryke :P 

Veldig rart dette her, når jeg spurte kjørelæreren min om jeg kunne kjøre hengeren min nå. Han sa ingenting om at jeg måtte bestille nytt førerkort. Men takk for tips, jeg skal skjekke det opp nærmere og eventuelt bestille :)

Anonymkode: 31f3e...91c

Oppkjøring koster 910 kroner, ikke 2500. 700 er ekstremt billig leie av bil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvor bor du der det koster så lite å kjøre opp til henger?

1080 til SSV, 2-3000 for leie av bil og henger, 280 (ish) for nytt førekort == 3-4000?

Vet ikke alle delsummene nøyaktig, men det kom på ca. 7500,- for alt. Alle kurs, oppkjøring, leie av bil og nytt førerkort. Det var en sånn "pakke" som jeg betalte 6205,- for, eneste som kom i tillegg var det som Vegvesenet skulle ha for oppkjøring og nytt førerkort. Spurte hvor mye bare B96 kostet og det var visstnok ikke mye over tusenlappen billigere enn den pakkeprisen jeg fikk. 

Sjekket nettsiden nå og B96 koster tydeligvis 4990,-. Så da var merkostnaden for BE drøye to tusen da, forutsatt at man må ha nytt førerkort for B96 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...