Gå til innhold

Strikke større ermer med rundfelling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Strikker en genser i størrelse S, med 96 cm overvidde som passer fint til meg (da kan jeg ha en tynn genser under). Har helt riktig strikkefasthet, brukte laaang tid på prøvelapper og alt stemmer både i bredden og høyden.

Synes ermene blir så trange, og jeg vil jo ikke at det skal "henge"/bli for stort på hele toppen når alt er satt sammen og det strikkes videre. Bolen passer veldig bra og kan ikke være noe større, så ikke noe alternativ å gå opp i størrelse på hele genseren :( Har også gått opp fra pinnestr 3 til 3.5 og det blir ikke pent om jeg går opp til 4 da garnet er tynt nok fra før (mini alpakka).

Hva kan jeg gjøre? Om jeg øker 3 ganger til på ermene (6 ekstra masker med strikkefasthet 25m/10 hjelper kanskje ikke så mye?), så blir ermene tilsvarende str M om man regner med at det er lagt opp mindre fra starten.. eller så kan jeg øke 4 ganger som blir tilsvarende L. Når alt er satt sammen skal det strikkes noen runder og så felle10m jevnt fordelt, kan jeg da felle slik at størrelsen stemmer istedetfor (altså felle 18 masker jevnt fordelt om jeg går for 4 ekstra økinger på ermene)? eller blir det bulkete? Har tatt alle økingene før det blir trangt, så kan heller ikke justere der..

Er så irritert nå, masse dyrt garn og tid - og så passer ikke skiten. Armene mine over albuen blir som en stappa pølse, mens resten er perfekt.

Er nybegynner, og har ingen jeg kan spørre så blir kjempeglad om noen kan hjelpe meg!

Anonymkode: d0555...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ermene på rundfelling er smalere enn vanlige isatte ermer fordi deler av ermen ikke blir strikket før du har satt ermer og bol på samme rundpinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, Duff said:

Ermene på rundfelling er smalere enn vanlige isatte ermer fordi deler av ermen ikke blir strikket før du har satt ermer og bol på samme rundpinne. 

Takk for svar, men det er rett over albuen jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får du for mange masker på armene i forhold til bolen så blir rundfellingen ikke rund og maskefellingene  går heller ikke opp i forhold til fellingene i mønsteret. 

Det du skulle gjort var å ha litt flere masker på bolen. Eller gjort om på hele oppskriften. 

Anonymkode: 02414...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Får du for mange masker på armene i forhold til bolen så blir rundfellingen ikke rund og maskefellingene  går heller ikke opp i forhold til fellingene i mønsteret. 

Det du skulle gjort var å ha litt flere masker på bolen. Eller gjort om på hele oppskriften. 

Å nei :(

Bolen kan ikke ha flere masker, den er helt perfekt nå og vil ikke ha den for stor heller. Da kunne jeg bare gått opp i størrelse. Det er ikke noe problem å få mønsteret til å gå opp, da rapporten ikke har så mange masker.

Får vel bare innse at den ikke passer meg og strikke noe annet. Takk for hjelp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å nei :(

Bolen kan ikke ha flere masker, den er helt perfekt nå og vil ikke ha den for stor heller. Da kunne jeg bare gått opp i størrelse. Det er ikke noe problem å få mønsteret til å gå opp, da rapporten ikke har så mange masker.

Får vel bare innse at den ikke passer meg og strikke noe annet. Takk for hjelp :) 

Det er ikke mønsteret i strikket som skal gå opp, men fellingene der de er markert. Har du for mange masker på armen i forhold til maskeantallet på armen så blir rundfellingen helt tullete og skjev. Ser helt vannvittig ut når folk tuller det til med videre armer og ellersmalere bol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan øke maskene på ermene så de passer. De ekstra maskene feller du jevnt fordelt på en omgang etter at du har satt sammen bol og ermer, men før du begynner på rundfellingen i oppskriften. Det er ikke noe problem, og blir ikke skjevt og rart.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/3/2018 at 9:48 PM, cassio said:

Du kan øke maskene på ermene så de passer. De ekstra maskene feller du jevnt fordelt på en omgang etter at du har satt sammen bol og ermer, men før du begynner på rundfellingen i oppskriften. Det er ikke noe problem, og blir ikke skjevt og rart.

Takk for tipset, var noe slikt jeg håpet på :) Bestemte meg for å strikke denne slik den var nå og strekke forsiktig etter vask siden det er snakk om 1-2 cm. Kommer garantert til å øke mer neste gang for så å felle det av første runde - det er jo ikke trangt over skuldrene/øverst på armene.

On 6/3/2018 at 9:39 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke mønsteret i strikket som skal gå opp, men fellingene der de er markert. Har du for mange masker på armen i forhold til maskeantallet på armen så blir rundfellingen helt tullete og skjev. Ser helt vannvittig ut når folk tuller det til med videre armer og ellersmalere bol.

Har sett noen eksempler på dette men da har de ikke felt først runde etter at alt er satt sammen, men bare fortsatt oppover. Fellingene kommer ikke på rekke uansett da folk regner ut jevnt fordelt forskjellig? Hadde forstått det om det f.eks var 10 fellinger hver runde man skal felle og de var plassert på samme sted, men har ikke strikket noen slike mønster enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...