Gå til innhold

Nattsult


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått et problem. Den siste måneden har jeg minst annen hver natt våknet ca kl 03 med en ekstrem sult. Dette er veldig frustrerende for da har jeg valget mellom å ikke få sove mer eller å spise på natten. Noe som naturligvis på sikt vil føre til at jeg legger på meg. Jeg er veldig fysisk aktiv så det har gått bra så langt, men på vinteren er jeg ikke like aktiv som nå. 

Noen som kan ha noen tanker om hva det kan komme av? 

Jeg er vegetarianer og har gått ned 20 kg på 7 mnd. Den siste måneden har vekten vært stabil. Kan det være at kroppen bare har en slags reaksjon på vektnedgang? 

Alle blodprøver er fine bortsett fra litt lav HB og jern i nedre sjiktet, men innenfor normalen. 

Funderer på om det kan være at jeg får i meg for lite fett? Spiser dessverre veldig ensformig da jeg er matlei, bor alene og ikke orker å lage ordentlig middag hver dag. 

Er normalvektig og har godt med muskler på underkroppen, men overkroppen min er nok ganske svak. 

Noen som har opplevd det samme? Hva hjalp? 

Anonymkode: 161ba...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres jo ut som kroppen din får for lite. Skjønner du er matlei, men kanskje du bør gjøre en innsats og se litt på sammensetningen av maten du spiser? Hvis du ikke klarer å spise store nok porsjoner, så spis mer energitett mat. Det er viktig med litt fett også. Viktig for synet bl.a. Vi skal ha litt av alt.

Hvis du fortsatt skal ned i vekt, så kan det hjelpe å ta en pause i en uke eller to. Både mentalt og fysisk. Ikke helt bananas selvfølgelig. Har selv opplevd at kroppen skriker etter næring ved vektnedgang selv om jeg prøver å passe på å spise variert.

Anonymkode: 88131...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo ut som kroppen din får for lite. Skjønner du er matlei, men kanskje du bør gjøre en innsats og se litt på sammensetningen av maten du spiser? Hvis du ikke klarer å spise store nok porsjoner, så spis mer energitett mat. Det er viktig med litt fett også. Viktig for synet bl.a. Vi skal ha litt av alt.

Hvis du fortsatt skal ned i vekt, så kan det hjelpe å ta en pause i en uke eller to. Både mentalt og fysisk. Ikke helt bananas selvfølgelig. Har selv opplevd at kroppen skriker etter næring ved vektnedgang selv om jeg prøver å passe på å spise variert.

Anonymkode: 88131...c41

Jeg har vekslet mellom ett og opp og ned den siste måneden så med andre ord ganske så normal (endringer i forhold til syklus osv) og stabil vekt. Så jeg får i meg nok kcal, men jeg ser ikke bort ifra at jeg ikke får i meg nok variert kosthold slik at kroppens behov blir dekket. 

Jeg er normalvektig nå og det er ikke viktig for meg å gå ned mer i vekt. Kunne godt gått ned 3-5 kg til, men det er unødvendig. Jeg passer alle klærne mine og har fått tilbake ansiktet mitt. Som ble i overkant rundt da jeg var 20 kg tyngre. Jeg føler meg pen nå og joda jeg har dager jeg tenker jeg er tykk, men hvem har ikke det. Jeg vet jeg ikke er det. Er bare tankene som tuller litt med meg. 

I går spiste jeg en yoghurt på natta, en porsjon grønnsakspai med salat til lunsj (var ikke sulten til frokost), nesten en hel porsjon Fjordland grøt for det var det eneste jeg klarte tanken på, en iskaffe og 4 øl. Den paien var noe jeg fikk servert under en felles lunsj, ikke noe jeg selv tok initiativ til å fikse meg. 

Hadde ellers dårlig matlyst resten av dagen (er inne i en periode med mild grad av hypomani, da blir jeg oppspilt, men mister matlysten. Hypomanien som førte til øldrikking. Sånn ellers er det veldig sjeldent jeg rører alkohol), men dager som det der er ikke uvanlig. Jeg blir fort mett og funderer på om jeg tror jeg har spist mye og bra, men så er det for lite og mye tom næring. 

Likevel har jeg jo holdt vekten i det siste og jeg har også fått større lårmuskler så har tydelig nok til å øke muskelmassen. 

Jeg er jo psykisk syk så det er jo i grunn svært viktig med et balansert kosthold, men jeg er såpass syk at jeg ikke lenger greier å ivare ta dette. Føler ikke det nytter å ta opp med behandler heller for jeg får ikke noe reell hjelp med dette. Annet enn  "husk å spis nok" også er fokuset på sykdommene jeg har. 

Jeg er ikke redd for kcal og ønsker ikke å være tynn. Jeg vil være slank slik jeg er nå, men til tross for at jeg har gode kunnskaper om kosthold og næringsstoffer så greier jeg ikke å gjøre noe med det. Det har vært slik i mer eller mindre tre år. Bare at jeg først spiste for mye kcal i tillegg så la på meg. Kg som jeg nå har gått ned. Har tenkt på å få hjelp av kostholdsveileder til å utarbeide en kostholdsplan, men jeg er generelt sett dårlig til å følge strukturerte planer, sliter daglig med motivasjon og jeg kan jo strengt tatt teorien. Jeg har jo studert kosthold og næring, jeg har alltid hatt en trent og sunn kropp for inntil tre år siden og aldri før har jeg tatt noen mangler. Så hvordan kan en kostholdsveileder hjelpe meg? Nå har jeg slitt med både alvorlig D-vitaminmangel, jern og ferritinmangel og som konsekvens av det over tid fått veldig lav HB. Eneste som ikke er innenfor referanse enda er HB, men det er på vei dit ettersom jeg har tatt tilskudd av jern over en lang periode.

Blodtrykket mitt er fint, men jeg får blodtrykksfall hver gang jeg reiser meg opp. 

Anonymkode: 161ba...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok ikke dette noe vi kan hjelpe deg med her. Du vet hva som må gjøres, men får det ikke til. Du må som sagt spise nok og variert. Hva tror du vil hjelpe deg å gjøre det? Tror du må være litt streng med psykologen slik at dere sammen kan finne ut hva du trenger. Være tydelig på hvor viktig dette er for livskvaliteten din.

Anonymkode: 88131...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er nok ikke dette noe vi kan hjelpe deg med her. Du vet hva som må gjøres, men får det ikke til. Du må som sagt spise nok og variert. Hva tror du vil hjelpe deg å gjøre det? Tror du må være litt streng med psykologen slik at dere sammen kan finne ut hva du trenger. Være tydelig på hvor viktig dette er for livskvaliteten din.

Anonymkode: 88131...c41

Får som sagt i meg nok kcal, men ja. Ellers enig. Får prøve å ta det opp igjen neste gang. 

Anonymkode: 161ba...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...