Gå til innhold

Middagsmat i varmen - ikke grill

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan fint koke potetene i micro :) Evt koke opp en tidlig morgen for 2-3 dager. Kalde poteter, gjerne blandet med andre grønnsaker, er super mat i varmen. 

Anonymkode: 929f1...f2b

Her hvor jeg bor, er det ikke noe sånt som en kald morgen i disse dager, selv med gjennomtrekk.

Hadde ikke dette varmefenomenet vært såpass sjeldent, hadde jeg tatt affære, som i å skaffe airconditioning. Men normalt er dette et problem max ti dager i året, og da synes jeg det blir dillete.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å hjelp, nå er tråden merket med HOT!

• Liker 1
Skrevet

Noen vil kanskje ikke kalle det middag, men jeg husker at når jeg var barn så hadde vi ofte kavring med surmelk (Kefir) og sukker på når det var varmt ute. Dette var noe moren min hadde fått servert som barn, kanskje det er noe moren din også kjenner til?surmelk%20og%20kavring,%20web_BIG.jpg

• Liker 1
Skrevet

Roastbiff med potetsalat og en grønn salat og godt brød ved siden av? :jepp:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Laks med mango- og avokadosalat, wraps med diverse fyll. Mye grillmat kan fint lages i stekepanne, om det er fordi du ikke vil bruke grill.

Anonymkode: 85e00...e51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Salater med couscous eller risnudler som base, der man bare koker opp vann og så lar svelle, og tilsetter masse grønt + urter er også et alternativ. Men mulig det er for lite middagsaktig for moren din?

Anonymkode: a52e4...972

• Liker 1
Skrevet (endret)
16 timer siden, Rumle skrev:

Roastbeef med potetsalat og en grønn salat og godt brød ved siden av? :jepp:

Må støtte denne, også!   😀

( +  rå løk, sylteagurk og remulade. )

Endret av Jerry Lee
Skrevet

Spaghetti med tomatsaus

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Mkigjen skrev:

Spaghetti med tomatsaus

For varmt nå. Godt ellers.

Anonymkode: 8059a...73a

• Liker 3
Skrevet

Ovnsbakt laks med urtesaus og wokede grønnsaker

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

For varmt nå. Godt ellers.

Åhh,det smaker så godt i varmen,må ha noe med masse smak

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Mkigjen skrev:

Åhh,det smaker så godt i varmen,må ha noe med masse smak

Det smaker godt i varmen, men TS' ber om tips til mat som ikke produserer noe særlig varme under tilberedning

Anonymkode: d5646...bd6

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det smaker godt i varmen, men TS' ber om tips til mat som ikke produserer noe særlig varme under tilberedning

Aha,tolket det som mat som ikke skulle grilles....My bad!

Skrevet

Gazpacho er jeg glad i om sommeren når matlysten ikke er noe særlig og alt man vil ha er kjølig drikke. 

Ellers er jo potetsalat (eller pastasalater), råkost og ulike typer fisk lett og god sommermat. Røkt fisk (laks, ørret, sild etc) er jo et godt alternativ om man ikke orker dampe/steke noe, det samme er jo spekemat slik som mange har foreslått.

• Liker 1
Skrevet
On 6/1/2018 at 5:50 PM, Ella1 said:

Noen vil kanskje ikke kalle det middag, men jeg husker at når jeg var barn så hadde vi ofte kavring med surmelk (Kefir) og sukker på når det var varmt ute. Dette var noe moren min hadde fått servert som barn, kanskje det er noe moren din også kjenner til?surmelk%20og%20kavring,%20web_BIG.jpg

Dette brukte vi som dessert, bortsett fra at det oftest var flatbrød i biter, og ikke kavring. Men det er godt, og jeg hadde nesten glemt det...

Skrevet
On 6/1/2018 at 5:54 PM, Rumle said:

Roastbiff med potetsalat og en grønn salat og godt brød ved siden av? :jepp:

Dette er absolutt noe for meg (!), men ikke for mamma.

Skrevet
On 6/1/2018 at 5:59 PM, AnonymBruker said:

Laks med mango- og avokadosalat, wraps med diverse fyll. Mye grillmat kan fint lages i stekepanne, om det er fordi du ikke vil bruke grill.

Skal forskes på!

Jeg synes det blir mye styr å kjøre igang en kullgrill for å lage mat til én eller to personer, og kullgrill er det jeg har. Poenget i tråden er forøvrig å lage mat med minst mulig kjøkkenvarme, nå i heten.

Skrevet (endret)
On 6/1/2018 at 6:28 PM, AnonymBruker said:

Salater med couscous eller risnudler som base, der man bare koker opp vann og så lar svelle, og tilsetter masse grønt + urter er også et alternativ. Men mulig det er for lite middagsaktig for moren din?

Anonymkode: a52e4...972

Dette er sånt som mamma helt sikkert spiser, om hun ikke skal spise alene. Couscous har jeg liksom aldri helt kommet til i min personlige utvikling, men burde helt klart prøve det. Nudelsupper har jeg derimot lang erfaring med... :rodme: Men klart at det går an å bruke nudlene til å lage en salatversjon, det har jeg ikke tenkt på.

Endret av T-Rex
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, T-Rex said:

Skal forskes på!

Jeg synes det blir mye styr å kjøre igang en kullgrill for å lage mat til én eller to personer, og kullgrill er det jeg har. Poenget i tråden er forøvrig å lage mat med minst mulig kjøkkenvarme, nå i heten.

Det er jeg helt enig i, jeg er alene og fyrer ikke opp grillen kun for meg selv. Alt som kan stekes ganske kjapt i panne er gull, synes jeg, sånn med tanke på varmen.

Skrevet

En digresjon i varmen, når alle vinduer er åpne: Det er ufint å grille på balkongen, selv med gassgrill! Jeg blir sulten av den ytterst delikate matlukta, selv om jeg har spist middag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...