AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #1 Del Skrevet 1. juni 2018 Hei, For to år siden fikk jeg nye naboer. Vi bor i et ganske stort boligfelt, og våre hus ligger ca 20m fra hverandre med kun parkeringsplassene våre i mellom. Ganske tidlig etter de flyttet inn ble problemet tydelig: hunden deres bjeffer og uler med en gang de forlater huset om morgenen (i 7-tiden). Og sånn holder den på gjennom hele dagen, kun med pauser på noen minutter innimellom, helt til de kommer hjem. Det høres GODT, for de har vinduet i andre etasje åpent, og det høres ut som hunden er der oppe. Den kunne likegjerne stått ute og bjeffet, jeg hadde hørt det like godt. Jeg jobber ofte til 22 eller 24 om kveldene, og er ikke hjemme før i 1-2 tiden på natten på det seneste. Dette fører til at jeg gjerne sover til i 9-tiden for å være klar til neste kveldsvakt. Dette går jo ikke, da jeg våkner hver morgen kl 7 av denne hunden. Samtidig gjør jeg endel arbeid hjemmefra i tillegg til at jeg i en periode har studert hjemmefra. Begge deler er vanskelig, da jeg hører hunden bjeffe hele dagen. Skal jeg få noe ro, må jeg sitte med musikk i ørene, men ikke optimalt det heller. Er det fint vær ute og jeg har lyst til å nyte finværet ute på terrassen (på andre siden av huset), så hører jeg hunden hele tiden. Kort sagt, dette er svært forstyrrende, og jeg sliter med vondt i hodet av den uendelige støyen. Det ble ikke bedre for nesten et år siden, når jeg endelig tok mot til meg og sa i fra over telefon når naboen var på jobb. Han gikk rett i angrepsposisjon og sa at det var ingenting han kunne gjøre med det, det var vanskelig å få en hund til å slutte å bjeffe, hunden var gammel så den kom ikke til å være der for alltid, han ville ha et godt forhold til naboene og håpet ikke dette skulle blåse opp i ansiktet deres ved et senere tidspunkt. Han hadde uansett snakket med naboen på andre siden, som hadde sagt at de ikke hadde hørt hunden, men de er jo stort sett ikke hjemme på dagtid... Enkelte dager er bedre enn andre, men stort sett er det et støymoment hele dagen gjennom. Jeg holder på å gå på veggen! Jeg har nå vurdert å selge huset kun på grunn av dette, da jeg ikke ser noen løsning på problemet når naboen ikke tar noe ansvar. Har vurdert å ringe politiet, men frykter da at naboen blir veldig sint. Og jeg har lest meg til at det er lite de kan gjøre. Naboen bak oss har også uttrykt at de syns at det er et stort problem, da kona i huset er hjemme med et lite barn og hører det samme som meg hele dagen. Noen som har noe tips? Noen som har løst et lignende problem? Anonymkode: ecc40...d6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #2 Del Skrevet 1. juni 2018 Det er åpenbart at hunden lider. Kontakt mattilsynet angående dårlig hundehold; kanskje hunden kan omplasseres til noen som er hjemme på dagtid. Anonymkode: d9c70...9ff 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #3 Del Skrevet 1. juni 2018 Uff, stakkars hund, og stakkars deg! Dette er jo virkelig ikke greit. Kan ikke du og nabodama alliere dere og si til naboen med hunden at han MÅ fikse problemet, hvis ikke kommer dere til å kontakte Mattilsynet/politiet? Ja, det kommer nok til å bli dårlig stemning, men fy fader, hadde jeg blitt møtt med din nabos holdninger hadde jeg virkelig ikke klart å være så tolerant som deg! Dette går jo ut over livskvaliteten din, og det er ikke du som skal måtte selge huset ditt. Naboen din bør skaffe seg en hunderaser på dagtid, så hunden ikke står hjemme og uler 9 timer i strekk, stakkars. Anonymkode: a0038...b8c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #4 Del Skrevet 1. juni 2018 "Hundepasser" skulle det stå. Du kan jo forresten spille inn denne ulingen/bjeffinga og vise til naboen din? For å bevise hvor godt du hører det og hvor plagsomt det er. Anonymkode: a0038...b8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #5 Del Skrevet 1. juni 2018 Si ifra til huseier? Anonymkode: c1fc8...d12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #6 Del Skrevet 1. juni 2018 Seperasjonsangst er det vanskeligste problemet å bli kvitt hos hund, for det er tross alt på ingen måte naturlig for hunder å være alene. Så du kan anbefale hundepasser. Ellers så får du kjøpe ørepropper😊 Syns det høres veldig dramatisk og ekstremt ut å skulle ringe mattilsynet fordi hunden har seperasjonsangst, det er tross alt et ganske vanlig problem, og vanskelig å bli kvitt. Anonymkode: 855b5...b24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #7 Del Skrevet 1. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seperasjonsangst er det vanskeligste problemet å bli kvitt hos hund, for det er tross alt på ingen måte naturlig for hunder å være alene. Så du kan anbefale hundepasser. Ellers så får du kjøpe ørepropper😊 Syns det høres veldig dramatisk og ekstremt ut å skulle ringe mattilsynet fordi hunden har seperasjonsangst, det er tross alt et ganske vanlig problem, og vanskelig å bli kvitt. Anonymkode: 855b5...b24 Men det burde jo ikke være alle andre sitt problem? Jeg har sympati med hunden, men synes naboen håndterer situasjonen veldig dårlig ved å gå rett i forsvarsposisjon og ikke engang forsøke å se TS sin situasjon. Det er ingen menneskerett å ha dyr, og når dyret opptrer på en måte som hår utover andres (og hundens egen) livskvalitet, bør eier foreta tiltak for å løse problemet. Anonymkode: a0038...b8c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 1. juni 2018 #8 Del Skrevet 1. juni 2018 Først om fremst er dette en forferdelig situasjon for hunden som sannsynlig har sterk seperasjonsangst og står og skriker hele dagen etter flokken sin! Jeg har selv en hund med seperasjonsangst. Og det er forferdelig vanskelig. Vi har prøvd ALT, absolutt ALT... Men har gitt opp og nå er hun kun alene ca 1 time tiø nød, resten har vi henne med oss! Dvs vi finner hundepass bare vi skal på kino, alt må planlegges! Vi tilpasser store deler av livet etter den hunden. Har holdt på i 8 år nå.... Naboen din kan ikke bare ignorere problemet og la hunden lide 8-9 timer hver dag. Du MÅ bare ta det opp med naboen en gang til. For din egen skyld og hundens skyld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #9 Del Skrevet 1. juni 2018 40 minutter siden, AnonymBruker said: Så du kan anbefale hundepasser. Ellers så får du kjøpe ørepropper😊 Syns det høres veldig dramatisk og ekstremt ut å skulle ringe mattilsynet fordi hunden har seperasjonsangst, det er tross alt et ganske vanlig problem, og vanskelig å bli kvitt. Anonymkode: 855b5...b24 Poenget er at hunden og TS lider. Den som ikke lider her, er hundeeieren, så han gir blaffen. Det som kanskje er verst, er at han gir blaffen i at hunden har det jævlig 8-9 timer om dagen (om det er fulltidsjobb). Har man en hund med separasjonsangst, kan man ikke la den være alene. Er det umulig å finne andre løsninger, som hundepasser, må hunden omplasseres til noen som kan være sammen med den 24/7. Anonymkode: d9c70...9ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #10 Del Skrevet 1. juni 2018 TS her. Takk så mye for svar! Glemte helt å nevne hundens side her. Det er halve problemet mitt, for jeg har to hunder selv, og det er kanskje en av grunnene til at jeg plages så mye med det, fordi jeg ikke bare kan "venne meg til" å høre på at et hund bjeffer/uler/hyler hele dagen. Det er ingen tvil om at hunden plages med dette! Jeg forstår også at seperasjonsangst er et veldig vanskelig problem å bli kvitt som hundeeier, fordi jeg opplevde det selv når jeg flyttet hit på ny plass med mine hunder. Etter en uke i ny jobb hvor jeg jobbet 8 timer dagtid fikk jeg en vennlig beskjed fra naboen (ikke denne det gjelder nå) om at de hørte hundene mine bjeffe på morgenen etter jeg dro, men etter det ble det stille hele dagen. Selvfølgelig snudde jeg ikke det døve øret mot dette. Både for naboen(e) og hundenes skyld. Jeg tok grep: hundene er hjemme hos og med min mamma mens jeg er på jobb. Om de er hjemme alene i kortere perioder (maks fire timer), så er de alltid mosjonert fysisk og psykisk før jeg forlater dem, samt at jeg ikke lar de gå løs i hele huset, men kun i gangen på ca 15 kvadratmeter med radio på. Etter dette har jeg eller hundene mine aldri hatt problemer med bjeffing hjemme alene. Jeg har god dialog med naboene(utenom den nyinnflyttede), og de har aldri hørt noe til hundene mine de siste fem årene... Det jeg mener med dette er at det er mange grep å ta som denne naboen ikke gidder, og det irriterer meg. Det er ikke ofte jeg ser dem er på tur med han, og om det skjer er det snakk om korte turer i nabolaget. Ellers står han i hagen. Tenker jeg må prøve å ta en prat med naboen igjen, selv om jeg frykter samme eller verre svar enn sist. Men ja, som noen av dere sier, dette går faktisk utover livskvaliteten min. Jeg må anpasse meg, unngår å være ute på dagtid, ikke gjøre konsentrasjonskrevende arbeid på den siden av huset for da hører jeg den mye bedre, osv osv. Høres ut som jeg sutrer nå, men begeret er forlengst fylt opp.. Anonymkode: ecc40...d6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #11 Del Skrevet 17. juni Hvordan gikk dette, Ts?? Anonymkode: 73b2d...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni #12 Del Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 11.42): Hvordan gikk dette, Ts?? Anonymkode: 73b2d...fe9 Hunden (og ts) har nok fått fred nå, 6 år senere. Anonymkode: 53b3b...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #13 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hunden (og ts) har nok fått fred nå, 6 år senere. Anonymkode: 53b3b...24c Var derfor jeg spurte, siden det er en stund siden så jeg lurte på hvordan dette løste seg. Anonymkode: 73b2d...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå