Gå til innhold

Trukket visdomstann - gasbind?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal den være på hele tiden? Skal jeg ta den av og bytte den etter hvert 30 minutt? Eller skal jeg ta den helt av?

Trekkte tanna nede i halv to tiden i dag. Har byttet etter 1 time og så etter 30 minutter. Kun tatt av når jeg endelig kunne spise da jeg er redd for å svelge denne.

Den er mere behagelig av, men da smaker det blod i munnen (og jeg spytter blod). Nå holder jeg på å gå tom for gasbind. Regner med at jeg selvfølgelig ikke skal sove med den.

Har trukket begge visdomstenner oppe tidligere, men da stoppet blødningen ganske fort. Denne gangen måtte de flytte på tannkjøttet så det kan være en grunn til at det er mere blod nå. 

Tannlegen har stengt, så kan ikke ringe nå.

Anonymkode: e6d18...ebb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved trekking av jeksler (ikke visdomstann) har jeg fått beskjed om å fjerne den hvite tingen etter 30 minutter. Og kun sette i en ny dersom det blør mye/ en del.

Anonymkode: 8c1d5...fef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg trakk mine fikk jeg beskjed om å bare bruke gasbind og liknende for å stoppe blødningen. Helst skal du bruke det så lite som mulig, men hvis du fortsatt trenger bør du bytte så ofte det er behov. Altså når gasbindet blir gjennomvått av blod

Anonymkode: d5699...5bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, fortsetter å bytte til det blir mindre blod :)

AnonymBruker
Skrevet

Bit hardt på dem i 10-15 minutter så det legges godt trykk på såret. Da skal det slutte å blø. Men, det første døgnet eller så er det normalt at det siver litt blod. Forsøk å ikke bry deg om det, og ikke "spytt hardt" i vasken da det kan gjøre at det blør/siver mer enn nødvendig.

Normal blodkoagulasjon skjer i løpet av noen få minutter, så det er ingen grunn til å bite på, eller ha slike i munnen, i timesvis.

Anonymkode: 39d95...1bb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må ihvertfall ikke sove med den! 

Anonymkode: 31083...bbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakten om du er usikker.

Anonymkode: 811c6...0b7

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring legevakten om du er usikker.

Anonymkode: 811c6...0b7

Er ikke legevakten bare for kriser? Tror ikke jeg dør av dette. Bare litt vondt og ubehagelig. Verste er vel om det blir infeksjon

Takker for alle svar i tråden. Det burde vel koagulere selv, og det gjør den kanskje ikke med denne tingen over, men jeg legger på med jevne mellomrom så lenge blodsmaken kommer. 

AnonymBruker
Skrevet

Blodsmak og litt rødt i spyttet er helt vanlig og ikke grunn til å bruke tupfer(gasbind). Dersom blodet renner, så biter du hardt på tupferen og legger deg ned et kvarter.

Anonymkode: bce47...125

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for svar av signert helsepersonell

Minner om følgende regel på Retningslinjer for Kropp og helse

På 19.5.2017 den 22.42, Tekola skrev:

* Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren i tråder hvor tråden omhandler sykdom, medisinering, dosering og lignende. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer,farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene. Kvinneguiden har ingen mulighet til å verifisere kompetansen bak rådene som gis, og vi kan derfor ikke la slike innlegg bli stående når det kan skape en falsk trygghet hvor liv og helse kan stå på spill. Dette betyr at man ikke kan behandle, diagnostisere eller gi råd til våre brukere i kraft av rollen som helsepersonell, men det er tillatt å diskutere selve yrket, retningslinjer, praksis og prosesser innenfor helsesektoren.

Perelandra, mod. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke legevakten bare for kriser? Tror ikke jeg dør av dette. Bare litt vondt og ubehagelig. Verste er vel om det blir infeksjon

Takker for alle svar i tråden. Det burde vel koagulere selv, og det gjør den kanskje ikke med denne tingen over, men jeg legger på med jevne mellomrom så lenge blodsmaken kommer. 

Å dra til legevakten gjør man når det er krise og fastlegen har stengt. Men å ringe å spørre om råd er helt greit. Det er mange som kunne ha lært seg å ringt før de dukket opp. 

Anonymkode: 47466...29a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...