Gå til innhold

Komme seg ut av sparemodus - tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden gikk jeg ned mange kg, og spiste på den tiden veldig lite. Etter hvert begynte jeg å spise mer og mer, men har lagt på meg noen kg og legger på meg veldig lett selv om jeg ikke har spist så mye, så jeg tror jeg har kommet på sparemodus. Har prøvd å regne ut ca. kalorier som jeg spiser i løpet av en dag, og det var ca. 1300-1500 (jeg tror det er ganske riktig regnet ut). Problemet er at med en gang jeg spiser mer enn dette, så går jeg opp i vekt veldig raskt (etter en dag liksom - og jeg tror ikke det er væske/avføring e.l. som har samlet seg, for jeg går ikke tilbake til "opprinnelig" vekt før jeg har spist mindre og "slanket meg tilbake" igjen). Jeg er ikke så slank heller, men jeg klarer jo ikke å spise ordentlig og holde vekten, og klarer heller ikke gå ned i vekt for da må jeg spise enda mindre over tid og jeg har slitt veldig med å få opp forbrenningen og klare å spise 1500 kcal uten å legge på meg.

Så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, vil så gjerne komme meg ut av dette men klarer det ikke. Er det noen som har noen tips? 

Har begynt å trene, men føler det gjør at jeg spiser mer og dermed legger på meg...

Anonymkode: e1612...c7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når man trener så får man jo gjerne mer muskler så det er ikke uvanlig å gå litt opp i vekt av det. 

Når det er sagt så leste jeg en gang at om man har gått ned mange kg så vil kroppen i minst fem år "prøve" å komme opp i vekt igjen. At man konsekvent må spise 350 kcal mindre per dag for å holde vekten enn hva man kunne før. 

Det er også forskjell på om man har gått ned 5 kg eller 40. Jeg husker ikke prosentandelen, men veldig mange blir mer eller mindre overvektig igjen i løpet av fem år nettopp fordi det er vanskelig å holde vekten. 

Har ikke noen gode råd dessverre annet enn det typiske med å spise variert og sunt og unngå for mye sukker, potetgull etc. 

Endret av Psykoselig
AnonymBruker
Skrevet

Spareblusskonseptet er bare en myte uten hold i virkeligheten. 

Anonymkode: 7df73...44b

AnonymBruker
Skrevet

Du bør vel heller se på HVA du spiser og ikke hvor mye. 

Anonymkode: e9cb0...d59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...