AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #1 Skrevet 31. mai 2018 Hei Jeg er førstegangs gravid og visste ikke helt om når man skal til lege og jordmor. Jeg er 5 måneder på vei nå og har vært hos fastlegen 2 ganger. Men jeg var litt sen til å ringe jordmor. Ringte helsestasjon i slutten av april og fikk ikke time før 12 juni. Har ventet flere uker på 12 juni. I dag var det noen som ringte meg fra helsestasjon og avlyste timen. Hun sa at de ikke kan ta meg inn 12 juni fordi jordmor ikke er tilgjengelig den dagen og så er det ferie i juli så alle jordmødre er enten på ferie eller det er fullt hos dem. Så fikk jeg ny time 3 august. 3.august er jeg snart 28 uker på vei. Jeg syns det blir litt sent å gå til jordmor da. Jeg teneker å gå privat de første et par gangene til 3 august kommer. Hva mener dere?skulle du ha ventet? Eller skulle du ha heller gått privat? Jeg er første gangs gravid og har nesten ikke peiling på noen av tingene og dessuten så har slitt med å bli gravid i mange mange år så jeg må være litt forsiktig med alt. Anonymkode: a103f...d92
solmåneogstjerner Skrevet 31. mai 2018 #2 Skrevet 31. mai 2018 Hvis du har vært hos lege (og går der jevnlig) i tillegg til ordinær ultralyd, så er det ikke nødvendig å gå til jordmor. Men dersom det er slik at du vil snakke om ting som bekymrer deg, så ville jeg bestilt privat. Litt lenge å vente til uke 28. Men det er jo ikke noe fare med det, så lenge du går til lege og hen gjør de nødvendige undersøkelser. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #3 Skrevet 31. mai 2018 Jeg ville ventet. Det er helt normalt å vente til uke 24 og 28 er innenfor sert ferie i betraktning Anonymkode: 0b340...8cf 1
Gjest PingPongRosadamm Skrevet 31. mai 2018 #4 Skrevet 31. mai 2018 Jeg ville heller ventet, foretrekker å ha færrest mulig å forholde meg til. Som noen andre nevner er det også vanlig med første timen i uke 24, så du er jo bare litt senere. Om du har mye du ønsker å snakke gjennom er det bare å be om ekstra oppfølging/timer, ring evt allerede nå å få satt opp en ekstra ikke så lenge etter første timen.
Luckiness Skrevet 31. mai 2018 #5 Skrevet 31. mai 2018 Jeg ville ventet og heller avtalt oppfølging hos legen. Du kan be legen være ærlig og si om legen har mye erfaring om svangerskap eller ikke. Dette varierer en del. Er legen helt trygg på det og har mye erfaring går det helt fint å gå til fastlegen. Hvis legen derimot har lite erfaring (noe som er helt ok, de er jo tross alt ikke spesialisert innenfor det), så ville jeg hatt 1-2 timer hos privat jordmor også
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #6 Skrevet 31. mai 2018 Det er vanlig å ha svangerskapskontroll i uke 12 (så ordinær ultralyd på sykehuset i uke 17-19), 24, 28, 32, 26, 28, 40. Hvis du har vært hos lege på to kontroller allerede så er det ikke nødvendigvis noe behov for ekstra kontroll før jordmortimen i uke 28. Du kan jo bare bestille en time hos legen isåfall. Ingen grunn til å gå privat ihvertfall. Jeg er 23 uker på vei og har vært hos jordmor en gang i uke 12 og UL på sykehuset i uke 19. Skal til jordmor i uke 25. Anonymkode: 369f7...d17
Forever22 Skrevet 31. mai 2018 #7 Skrevet 31. mai 2018 Jeg var på kontroll hos legen i uke 14. Etter dette så fikk jeg ikke time hos jordmor før i uke 31. så jeg har til nå vært på kontroll 3 ganger, er nå 38 uker på vei 😅 skulle gjerne ønske jeg fikk bedre oppfølging enn det.. men her var det litt svikt i systemet da, jeg hadde visst falt ut av hele systemet til jordmor som gjorde at jeg ikke fikk time før....
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #8 Skrevet 31. mai 2018 28 minutter siden, Forever22 skrev: Jeg var på kontroll hos legen i uke 14. Etter dette så fikk jeg ikke time hos jordmor før i uke 31. så jeg har til nå vært på kontroll 3 ganger, er nå 38 uker på vei 😅 skulle gjerne ønske jeg fikk bedre oppfølging enn det.. men her var det litt svikt i systemet da, jeg hadde visst falt ut av hele systemet til jordmor som gjorde at jeg ikke fikk time før.... Legen da? Anonymkode: ffc07...dc2
Forever22 Skrevet 31. mai 2018 #9 Skrevet 31. mai 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen da? Anonymkode: ffc07...dc2 Han sa at det var jordmor som skulle ha de neste kontrollene, at fastlegene var sluttet med det 😛 dette er jo individuelt i kommunene da
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. mai 2018 #10 Skrevet 31. mai 2018 Det er ikke nødvendig å gå til jordmor når du får kontroller hos lege. Mange liker å gå til kontroll hos jordmor fordi de har bedre tid, man kan spørre mer om fødsel osv, men fastlegen har kontroll på det medisinske, så du risikerer ingenting ved å "bare" gå til fastlegen. Jeg synes det var helt meningsløst å gå til jordmor, ingen info der jeg ikke fikk hos lege eller kunne søke opp selv. Men jeg er generelt ikke en prate-person, folk er jo forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #11 Skrevet 1. juni 2018 Jeg gikk ikke til jordmor før i uke 28, fordi jeg flyttet på den tiden, og ønsket å forholde meg til så få mennesker som mulig. Det var helt uproblematisk, og du vil få mange nok timer hos jordmor selv om du venter så lenge Anonymkode: a658a...756
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #12 Skrevet 1. juni 2018 Jeg ville gått til jordmor. Min første time var i uke 22 eller 23, tror jeg. Jeg følte egentlig ikke noe behov for å gå til jordmor, men bestilte time fordi alle sa jeg burde det. Angrer ikke et sekund. Jordmora var kjempekoselig, omsorgsfull og fortalte og forklarte masse som jeg ikke visste jeg burde spørre om. Helt annerledes enn fastlegen som gjorde akkurat de undersøkelsene og den oppfølgingen man må. Anonymkode: 96bc7...f76
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå