Gå til innhold

Langhåret collie og bearded collie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har lest at både collie og bearded collie ofte er nervøse og redde for mange ting som gulvredsel, høye lyder, skvetter lett og sånn. Stemmer dette? 

Anonymkode: b9ff0...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørt at border collier er nervøse hunder, men jeg ser ikke at de er det. Så lenge eieren er veldig grei og opptrer dem fint går det nok veldig bra, og hunden lærer seg å være trygg på lyder og mennesker med mye brae treninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Nera skrev:

Kjøp hund og  finn ut 

Fantastisk råd du :rolleyes:

Anonymkode: 69fb7...5b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bearded collie og border collie er to helt forskjellige hunderaser 😆

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen som har noen erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beardet collie er en klok og følsom hund, den blir nervøs når den ikke stimuleres riktig. Det er altså ikke en førstegangshund. Collie er en vennlig hund og klok hund, men den kan være reservert.

Endret av Regn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kun møtt to langhåret collier og de var rolig og veldig lydig. Type gå løs midt i byen uten noe problemer. Møtte min hund som var bajas og de så ikke en gang på han. 
Møtt bare en bearded collie som var hyper, stakk ofte av og vokste det ikke av seg, var 8 da jeg måtte den. Typisk unghund oppførsel med mye energi og døv etter eget ønske. 

Google "Rase Lynne" så får du opp stikkord. Skriv "Collie lynne". 

Anonymkode: 9b585...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min gamle collie var rolig som dagen var lang. Aldri sint. Super lydig. Eneste var at han var mørkredd, så vi måtte bli med han i hagen når han skulle tisse før natta 😂

Anonymkode: 69fb7...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to bearded collie tisper selv, og ja noen av dem kan være nervøse. Selv synes jeg de er lettere å sosialisere enn f.eks border collie, bl.a. fordi de generelt er mindre sta og ivrige. Så lenge du er tålmodig og begynner treningen tidlig, så skal det ikke være noe problem. Selvsagt kommer det an på de ulike individene, men det er dette jeg har erfart selv ihvertfall.

Langhåret collie er nok hakket "tryggere".

Anonymkode: 6d998...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...