Gå til innhold

slutten på fri Internett


ElinX0Xpoliti

Anbefalte innlegg

Eu kommer til å stemme på "copyright direktive" den 20-21 juni, som omhandler kontrollere opphav rett for hele EU. I dette blir det forbudt å linke innhold uten å betale en skatt. Ekstremt aggressive lovverk imot å poste videoer, musikk videoer og lyd filer over sider.   

https://searchengineland.com/eus-copyright-reform-moves-closer-to-law-299258

https://saveyourinternet.eu

Selve loven. 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52016PC0593

 

Det jeg gjør nå i dette innlegget blir forbudt og kraftig regulert til det punktet at jeg ikke kan vise kilder, med mindre jeg ønsker bare postulere påstander. Dette er EU arroganse og frykt for folk flest som kommer frem nå, EU tar nå og stenger dialogen og ønsker å kontrollere informasjonen trolig fordi det som skjer i Italia, England og generell EU skepsis i omtrent hele Europa.    

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

13 hours ago, Winza said:

Høres ut som galskap 

Høres ut som selvmord om Eu faktisk får dette igjennom. Italia og Eu hær samt Brexit, nå dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debattforum som dette kommer ikke til å virke lenger. Små nettaviser vil slite.

Og her har du akkurat hvorfor ikke massemedia skriver om det.

Media med statstøtte har økonomi for å betale for å dele innhold. Til og med kommentatorfeltene deres vil ikke kunne brukes til å motsi en vinklet artikkel lenger. Hvis man sier noe slik som "Dette er feil, og her er linken til offentlig statistikk som viser at dere holder sannheten skjult" så vil avisen kunne politianmelde kommentatoren.

Statstøttet media, ser endelig en måte å kvitte seg med nettsteder som Document, Resett og Rights. For den som leser Rights, så er hver eneste post full av referanser. Hvor lenge kan Rights fortsette hvis de skal betale for hver link?

Mange her i landet kommer til å juble. Internett har blitt for slitsomt for de som poster følelser, ikke harde fakta.

Vi vil også se loven håndhevet feil. Post noe rosende om asylsøkere og link til en artikkel om en som har åpnet kafe i Svolvær, og ingen vil anmelde bruk av linken eller spurt om du har betalt for den.

Post om en ny gruppevoldtekt i Malmø hvor gjerningsmennene var tre asylsøkere, og linken vil bli fjernet og du anmeldt.

Justisgrupper som allerede tråler nettet for "hets" vil få mer å gjøre, og nå er det enda lettere å dømme folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Tror du virkelig at vi vil at disse lovene skal følges? "... " Vi vil at de skal brytes ... Vi er etter makt og vi mener det ... Det er ingen måte å herske over uskyldige menn. Den eneste makt noen regjering har, er kraften til å slå ned på kriminelle. Vel, når det ikke er nok kriminelle, skaper man de. En erklærer så mange ting å være en forbrytelse at det blir umulig for mennesker å leve uten å bryte lover. Hvem ønsker en nasjon av lovlydige borgere? Hva er vitsen med det? Men bare skap lover som ikke kan håndheves eller objektivt tolkes - og du lager en nasjon av lovbrytere - og så utnytter du det til å kneble de du ønsker. "

Sitat fra Atlas Shrugged, av Ayn Rand.

Lov om opphavsrett §22:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2/KAPITTEL_4#§40

Sitat

§ 22. Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.
0 Tidligere § 13 (1). Gitt nytt nummer ved lov 2 juni 1995 nr. 27 (ikr. 30 juni 1995). Tidligere § 22 står nå som § 26 og § 33.

 

Endret av ops2
lagt til lov om opphavsrett, siden moderatorer ikke har peiling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trålet igjennom norsk media, kan ikke se noen som helst plass der dette blir diskutert. Ratifikasjonene er enorme og "fri" media blir essensielt umulig. Forstår de ikke at de på tur å bli kneblet?  Jeg har sett på NRK, tv2, dagbladet og aftenbladet, er de totalt uvitende om dette? Dette vil ha enorm effekt på media og privat personer. Om Eu ikke var totalitær før så blir det nå og fri tale blir kraftig innreknet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, ops2 said:

Og her har du akkurat hvorfor ikke massemedia skriver om det.

Media med statstøtte har økonomi for å betale for å dele innhold. Til og med kommentatorfeltene deres vil ikke kunne brukes til å motsi en vinklet artikkel lenger. Hvis man sier noe slik som "Dette er feil, og her er linken til offentlig statistikk som viser at dere holder sannheten skjult" så vil avisen kunne politianmelde kommentatoren.

Statstøttet media, ser endelig en måte å kvitte seg med nettsteder som Document, Resett og Rights. For den som leser Rights, så er hver eneste post full av referanser. Hvor lenge kan Rights fortsette hvis de skal betale for hver link?

Media kommer til å tape enormt på dette, både i troverdighet og rykte. Folk kommer til å bli rasene, som i hellas, Spania og Italia når de prøvde å kontorlære media med jern hånd og på kommentar forum som dette. Resett og Document er nå de største aktørene i Norge idag?   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Ratifikasjonene er enorme og "fri" media blir essensielt umulig. Forstår de ikke at de på tur å bli kneblet?

Det er vel nettopp det de ikke er. De er på vei til å få et monopol på "sannheten" da alternative media og privatpersoner ikke lenger vil ha råd til å motsi dem uten å bryte loven. Mens de selv har middler til å betale for monopolet. De ser med andre ord en kjempemulighet i å bli kvitt alle konkurenter og kritikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, ElinX0Xpoliti said:

Media kommer til å tape enormt på dette, både i troverdighet og rykte. Folk kommer til å bli rasene, som i hellas, Spania og Italia når de prøvde å kontorlære media med jern hånd og på kommentar forum som dette. Resett og Document er nå de største aktørene i Norge idag?   

Gammelmedia ser ikke noen ulempe i dette for seg selv, de får fjernet konkurransen på et blunk. De vil bare be om mer statsstøtte for å betale avgiftene, og det vil de få.

Når de skriver om dette, blir det i positive ordelag om hvordan dette gjør Internett bedre og tryggere for alle. Og tror du virkelig kuete nordmenn vil gjøre noe? Ha, da skulle jeg bli overrasket. Vi knytter nok neven i lomma, som alle andre som ikke tør å stå fram åpent gjør. Se bare på det man risikerer ved å komme ut som offentlig kritiker av visse ting. Jeg har mitt å tape, som alle andre. Jeg vil helst ha en jobb og lønn. Jeg er ikke pensjonist ennå, da kan man snakke fritt.

Vi får håpe på at Sør-europa med mer hett temperament gjør noe med saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

@Cuckold og @Druid hva tenker dere om dette? 

Jeg prøver å lese lovteksten, og sliter å se koblingen mellom den og scenarioene som skissereres. Men jeg er ikke kommet så langt i den enda.

Umiddelbart fremstår det som loven vil kunne gi motsatt effekt av det som skisseres. Men først og fremst fremstår den tannløs, med liten eller ingen praktisk betydning. Det er mere ett harmoniseringsønske enn ett gjennomtenkt forsøk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Druid said:

Jeg prøver å lese lovteksten, og sliter å se koblingen mellom den og scenarioene som skissereres. Men jeg er ikke kommet så langt i den enda.

Umiddelbart fremstår det som loven vil kunne gi motsatt effekt av det som skisseres. Men først og fremst fremstår den tannløs, med liten eller ingen praktisk betydning. Det er mere ett harmoniseringsønske enn ett gjennomtenkt forsøk. 

om skatten:

33: For the purposes of this Directive, it is necessary to define the concept of press publication in a way that embraces only journalistic publications, published by a service provider, periodically or regularly updated in any media, for the purpose of informing or entertaining. Such publications would include, for instance, daily newspapers, weekly or monthly magazines of general or special interest and news websites. Periodical publications which are published for scientific or academic purposes, such as scientific journals, should not be covered by the protection granted to press publications under this Directive. This protection does not extend to acts of hyperlinking which do not constitute communication to the public.

33a: Uses of press publications by information society service providers can consist of the use of entire publications or articles but also of parts of press publications. Such uses of parts of press publications have also gained economic relevance. At the same time, where such parts are insubstantial, the use thereof by information society service providers and may not undermine the investments made by publishers of press publications in the production of content. Furthermore, insubstantial parts of press publications Where such parts are not usually the expression of the intellectual creation of their authors, in accordance with the case law of the Court of Justice of the European Union,. they should be covered by the rights provided for in this Directive. As the protection granted to publishers of press publications under this Directive should not go beyond the protection granted in Union law to the authors of the works contained therein, other parts of press publications, which do not reach a minimum level of originality Therefore, it is appropriate to provide that the use of insubstantial parts of press publications should not fall within the scope of the rights provided for in this Directive. To determine the insubstantial nature of parts of press publications for the purposes of this Directive, Member States may take into account either whether these parts are the expression of the intellectual creation of their authors or whether these parts, for instance because of their short size, affect the economic investments made by publishers of press publications, or both criteria

om publikasjoner som kan bli sensurert bort:

https://www.politico.eu/wp-content/uploads/2018/05/Copyright-compromise-amendments-V6.pdf

 

Dette er langt mer alvorlig enn det jeg trodde, dette er intet mindre slutten på fri tale. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke dette føre til garantert Fake News?

Siste skrik for å kjøpe seg løgn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.5.2018 den 8.26, ElinX0Xpoliti skrev:

Eu kommer til å stemme på "copyright direktive" den 20-21 juni, som omhandler kontrollere opphav rett for hele EU. I dette blir det forbudt å linke innhold uten å betale en skatt. Ekstremt aggressive lovverk imot å poste videoer, musikk videoer og lyd filer over sider.   

https://searchengineland.com/eus-copyright-reform-moves-closer-to-law-299258

https://saveyourinternet.eu

Selve loven. 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52016PC0593

 

Det jeg gjør nå i dette innlegget blir forbudt og kraftig regulert til det punktet at jeg ikke kan vise kilder, med mindre jeg ønsker bare postulere påstander. Dette er EU arroganse og frykt for folk flest som kommer frem nå, EU tar nå og stenger dialogen og ønsker å kontrollere informasjonen trolig fordi det som skjer i Italia, England og generell EU skepsis i omtrent hele Europa.    

Jeg støtter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...
53 minutter siden, Winza said:

Man kan ikke kreve betalt bare for å linke til noe :)

33: For the purposes of this Directive, it is necessary to define the concept of press publication in a way that embraces only journalistic publications, published by a service provider, periodically or regularly updated in any media, for the purpose of informing or entertaining. Such publications would include, for instance, daily newspapers, weekly or monthly magazines of general or special interest and news websites. Periodical publications which are published for scientific or academic purposes, such as scientific journals, should not be covered by the protection granted to press publications under this Directive. This protection does not extend to acts of hyperlinking which do not constitute communication to the public.

33a: Uses of press publications by information society service providers can consist of the use of entire publications or articles but also of parts of press publications. Such uses of parts of press publications have also gained economic relevance. At the same time, where such parts are insubstantial, the use thereof by information society service providers and may not undermine the investments made by publishers of press publications in the production of content. Furthermore, insubstantial parts of press publications Where such parts are not usually the expression of the intellectual creation of their authors, in accordance with the case law of the Court of Justice of the European Union,. they should be covered by the rights provided for in this Directive. As the protection granted to publishers of press publications under this Directive should not go beyond the protection granted in Union law to the authors of the works contained therein, other parts of press publications, which do not reach a minimum level of originality Therefore, it is appropriate to provide that the use of insubstantial parts of press publications should not fall within the scope of the rights provided for in this Directive. To determine the insubstantial nature of parts of press publications for the purposes of this Directive, Member States may take into account either whether these parts are the expression of the intellectual creation of their authors or whether these parts, for instance because of their short size, affect the economic investments made by publishers of press publications, or both criteria

 

Skatt for å linke ifra nyhets sider.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...