AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #21 Skrevet 31. mai 2018 Jeg har meldt to ganger ifm jobben. Og to barn har jeg hengende i bakhodet mitt enda der jeg burde ha meldt/tatt tak i situasjonen bedre. Det har dreid seg om omsorgssvikt og mistanke om seksuelle overgrep. Anonymkode: 3e882...87f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #22 Skrevet 31. mai 2018 Jobber som lærer og har meldt flere ganger. Vanligste grunnen er ekstremt urovekkende atferd, hvor foreldrene nekter enhver form for samarbeid med skolen, eller henvisning til andre instanser. I disse sakene skal foreldrene informeres før det meldes. Ikke akkurat en morsom del av jobben, men det er bra systemet er sånn. Forøvrig er det sånn på min skole at det ikke er læreren selv som melder bekymring, det er rektor og skolen som melder. Sosiallærer kobles også ofte raskt inn,slik at man slipper å stå i det alene. Anonymkode: 03bcc...7db 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #23 Skrevet 31. mai 2018 Jeg gjorde det en gang angående venninna mi og hennes samboer. Det var et utrolig vanskelig valg, fordi hun hadde delt ting i fortrolighet til meg som hun ikke turte å si til noen andre. Samboeren hennes var voldelig, og hun hadde vært redd for livet sitt flere ganger. Hun viste meg også blåmerker rundt halsen og armene, men hun nektet å gå fra han. De hadde allerede et barn i hus og hun hadde blitt gravid på nytt, og jeg kunne bare ikke stå og se på mens barna skulle vokse opp med vold i hjemmet og en potensielt død mor. Anonymkode: a4500...235 13
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #24 Skrevet 31. mai 2018 Har aldri meldt fra. En venn ringte til politiet da lillebroren til noen vi kjente var alene om kvelden midt i byen og foreldrene var fulle. Det var dessverre ikke uvanlig. Men det ble ikke fulgt opp utover akkurat den kvelden. Gutten kom ikke i fosterfamilie før mange år senere. Når jeg tenker tilbake på det nå så burde jeg ha meldt fra, men jeg var nesten et barn selv og visste ikke bedre. Jeg har noen slektninger som gir meg en dårlig magefølelse. Jeg reagerer på at de svarer barna unødvendig stygt når de spør helt vanlige spørsmål. Barna virker utrygge. Jeg har bare møtt dem ved noen få anledninger, så jeg synes ikke at jeg har nok informasjon til å melde. Anonymkode: 3d203...5e2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #25 Skrevet 1. juni 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Har aldri meldt fra. En venn ringte til politiet da lillebroren til noen vi kjente var alene om kvelden midt i byen og foreldrene var fulle. Det var dessverre ikke uvanlig. Men det ble ikke fulgt opp utover akkurat den kvelden. Gutten kom ikke i fosterfamilie før mange år senere. Når jeg tenker tilbake på det nå så burde jeg ha meldt fra, men jeg var nesten et barn selv og visste ikke bedre. Jeg har noen slektninger som gir meg en dårlig magefølelse. Jeg reagerer på at de svarer barna unødvendig stygt når de spør helt vanlige spørsmål. Barna virker utrygge. Jeg har bare møtt dem ved noen få anledninger, så jeg synes ikke at jeg har nok informasjon til å melde. Anonymkode: 3d203...5e2 Jeg har også slektninger jeg hadde dårlig følelse på. Noen ting jeg så selv de få gangene jeg traff dem, noe var «sladder i bygda». Jeg ringte bv anonymt for å spørre om råd. Meldte de ikke, men snakket med noen om situasjonen og hva de synes jeg burde gjøre. Fått vite i ettertid at bv allerede var inne og veiledet. Anonymkode: 6274c...d6a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #26 Skrevet 1. juni 2018 Jeg har ønsket å ta melde to ganger (som kontaktlærer). Begge gangene ble jeg stoppet av rektor. Mistanke om vold i den ene saken og seksuelt misbruk (av onkel) i den andre. Rektor ville at vi skulle se det an for å ha et best mulig samarbeid med foreldrene. Ha har kun meldt dersom elevene tydelig har sagt at de er mishandlet. På 9 år som rektor har han godkjent at lærere har meldt 2 saker. Anonymkode: 976fe...e5d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #27 Skrevet 1. juni 2018 Jeg meldte min egen mamma til BV under mitt eget navn. BV var inne i bildet da jeg selv var tenåring, og jeg så at ting bare ble verre og verre ang småsøskene mine. Ga henne én uke til å endre på forholdene med klar beskjed om at jeg kom til å melde, og en uke og 2 dager senere meldte jeg. Hun er psykisk syk btw. Jeg vokste opp med omsorgssvikt. Anonymkode: 9888f...248 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #28 Skrevet 1. juni 2018 Meldt ei venninne under mitt fulle navn en gang. Hun dro stadig vekk tilbake til voldelig barnefar. Innen babyen hennes var 10 måneder gammel hadde hun flyttet frem og tilbake 3 ganger. Den tiden hun bodde alene handlet alt om å dra ut å drikke, sette bort ungen til den som ville - samme hvem. Fyllekjøring med barnet i baksetet, barnet levert hos alkoholiker, etc. I dag er hun er god mor for barnet sitt etter at hun fikk masse hjelp fra barnevernet. Anonymkode: 908b5...319 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #29 Skrevet 1. juni 2018 Meldte en tidligere nabogutt for noen år siden. Ringte til bv og diskuterte situasjonen på NN nivå, de anbefalte meg å melde. Han gikk i 1.klasse og var alene fra han kom hjem fra skolen til kl 8 på kvelden, hver ukedag. Han var dårlig kledd, hørte mye krangling mellom han og mor, kunne møte han alene ute i byen sent på kvelden. Vet ikke akkurat hva som ble gjort, men er ganske sikker på at han fikk en støttekontakt. Anonymkode: e98ed...18f 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #30 Skrevet 1. juni 2018 Meldt mange ganger, og svart på innhenting av opplysninger fra BV veldig mange ganger. Rus, vold, mistanke om overgrep, høyt fravær og manglende oppfølging. Jobber som lærer. Melder aldri som privatperson, men som skole - med rektor som navn på melder. Anonymkode: 4e628...59f 1
Blackbird Skrevet 2. juni 2018 #31 Skrevet 2. juni 2018 På 1.6.2018 den 7.51, AnonymBruker skrev: Jeg har ønsket å ta melde to ganger (som kontaktlærer). Begge gangene ble jeg stoppet av rektor. Mistanke om vold i den ene saken og seksuelt misbruk (av onkel) i den andre. Rektor ville at vi skulle se det an for å ha et best mulig samarbeid med foreldrene. Ha har kun meldt dersom elevene tydelig har sagt at de er mishandlet. På 9 år som rektor har han godkjent at lærere har meldt 2 saker. Anonymkode: 976fe...e5d Du har iflg loven plikt til å melde selv, når rektor ikke vil ta saken videre. Her må du nok argumentere hardere for barnets skyld, ha barnets beste i bakhodet. Og meld selv om ikke han vil! 3
Papirfly Skrevet 2. juni 2018 #32 Skrevet 2. juni 2018 Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker. Papirfly, mod. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå