Gå til innhold

Har du meldt bekymring til bv? For hva?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er mange spørsmål om man kan melde til barnevern for ditt og datt, og mange ulike (og sterke) meninger rundt dette.

Hva har du meldt bekymring for, om du har gjort det?

Har du sittet med en bekymring og ikke meldt? 

Jeg er selv lærer og har meldt flere ganger. Noen ganger har jeg først diskutert på NN-nivå, før bekymring blir sendt. Som lærer kan man selvsagt ikke melde anonymt og må «stå i det» om saken begynner å rulle. Det er jo en del av jobben.

Synes selv det er vanskelig som privatperson. Synes generelt man bør melde uten å være anonym, for å gjøre jobben enklere for bv. Men det vil selvsagt mange vegre seg for å gjøre. 

Er enig i at man heller bør melde en gang for mye enn en gang for livet, men innenfor rimelighetens grenser. Noen av «skal jeg melde?»-sakene her på KG er jo passe hinsides all fornuft. Kan av og til få følelsen av at folk ikke tåler at ikke alle gjør alt på akkurat samme måte som seg selv...

Har selv kun meldt en sak som privatperson, men det var en klokkeklar sak. Så selv at barnet ble slått etter å ha spilt en dårlig fotballkamp (😱) og at foreldra var rusa flere ganger med barnet på dagtid. 

Anonymkode: 8de0e...b19

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meldt min beste venninne.
Hun ruset seg, både på medikamenter, hasj og i overkant mye alkohol.
Både hun og kjæresten hadde veldig mye angst som tydelig smittet på barnet.
Barnet løp alltid til meg fremfor de når det slo seg og slikt, tyder for meg på at barnet ikke er trygge på de.
De hyler og skriker til barnet, truer med vold både direkte til barnet og til hverandre om å slå/kaste barnet i veggen etc.
De sloss med hverandre og skader hverande.
De slår opp annenhver dag og sender advokater etter hverandre.
De har alkoholisert familie på begge sider som ikke egner seg rundt barnet.
++

Anonymkode: fbaaf...7b8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Meldt min søster en gang. Hun tok seg ikke av de to barna sine. Fortalte henne hva jeg hadde gjort og hvorfor... det måtte bare gjøres.

Anonymkode: 3ffb5...6a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Neihar ikke meldt, men burde gjort det. 

På ferie for 2 år siden opplevde jeg at en liten adoptert gutt (afrikansk) klagde pga varmen (31 grader i skyggen) han gråt og sutret .. han kan ikke ha vært mer enn 2-3 år. Det var ikke skygge der. 

Hans norske far klappet til gutten så hele hodet ble slengt bakover... 

Jeg var på vei inn på en buss med egne bar 

Gjør vondt i magen fortsatt

Anonymkode: 99903...24f

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har meldt min beste venninne.
Hun ruset seg, både på medikamenter, hasj og i overkant mye alkohol.
Både hun og kjæresten hadde veldig mye angst som tydelig smittet på barnet.
Barnet løp alltid til meg fremfor de når det slo seg og slikt, tyder for meg på at barnet ikke er trygge på de.
De hyler og skriker til barnet, truer med vold både direkte til barnet og til hverandre om å slå/kaste barnet i veggen etc.
De sloss med hverandre og skader hverande.
De slår opp annenhver dag og sender advokater etter hverandre.
De har alkoholisert familie på begge sider som ikke egner seg rundt barnet.
++

Trist å lese dette. Hvordan gikk dette? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, bettsa skrev:

Trist å lese dette. Hvordan gikk dette? 

Barnevernet gjorde ingenting, dessverre. Jeg vet at styret der hun bor har fått klager på hasjlukt i oppgangen også, men...

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet gjorde ingenting, dessverre. Jeg vet at styret der hun bor har fått klager på hasjlukt i oppgangen også, men...

😳 Send en ny bekymring vær så snill! Dette barnet har det ikke bra! Fint at du bryr deg❤️

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

😳 Send en ny bekymring vær så snill! Dette barnet har det ikke bra! Fint at du bryr deg❤️

Jeg vet det, det er veldig vondt - men jeg er redd det faller på steingrunn siden vi ikke er venner lenger.. At hun skylder på at jeg er "bitter" eller et eller annet. Hun sier selv at hun tror hun er både bipolar og borderline, og oppfører seg helt krakilsk til tider.

Men ja, jeg kan sende inn en gang til!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det mange glemmer er at om man er usikker på om dette er verdt å sende bekymringsmelding om, så kan ringe barnevernet og drøfte situasjonen med dem. Da kan de si om du bør gå videre med det og sende inne en melding eller ikke.

Jeg meldte anonymt en gang  (bor på lite sted, om noen melder her er det ingen som gjør det med navn)
Det gjaldt den verste sikringen av barn i bil jeg noensinne har sett. Barnet satt fremovervendt fra dag èn, i forsetet, med airbag (jeg spurte forsiktig om den var koblet ut eller ikke), i en eldre bilstol (eldre enn 5 år gammelt), og i en elldre bil som passerte EU-kontrollen med et nødskrik.

Jeg skrev spesifikt i meldingen at jeg på ingen måte var ute etter å ta foreldrene, men at jeg håpet barnevernet ville gå inn med råd og veiledning. Det ble tatt tak i, foreldrene så alvoret, og nå er barnet mye bedre sikret :) 

Anonymkode: 6dacb...c9b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Meldinger til bv har gått over alle støvleskaft. Og det virker som mange i dag ikke klarer å forstå at andres oppdragelse ikke nødvendigvis er omsorgssvikt. Ble selv meldt engang. Etter utdrag fra min åpne instagramprofil. Fordi jeg ga barna for mange fridager fra barnehagen og lot de få McDonalds til lunsj noen av de dagene. Var snakk om et par-tre fridager i måneden. Oppå der hadde vedkommende slengt med en lang rekke av ulikr beskyldninger om oss som ikke hadde rot i virkeligheten. Og ingenting av det hadde noe å gjøre med omsorgssvikt. Det er bortkasta ressurser for bv og vannvittig belastende for familier. Folk melder hverandre i hytt og pine. Som hevn i skilsmisser og gudene vet hva. På tide man tar seg sammen oh begynner å se hva omsorgssvikt faktisk er.

Når det er sagt, ja jeg har meldt selv. To ganger. En gang med navn, den andre gangen anonymt. Begge gangene pga psykisk syke foreldre hvor det i stor grad gikk utover barna det var snakk om. Det ene førte til forsøk på omsorgsovertakelse, men mor vant mot å godta at bv hadde en stor rolle i livet fram til barnet var myndig eller bv selv trakk seg ut. I den andre, godtok mor tiltak frivillig fra bv og har fått god oppfølging og hjelp i etterkant.

Anonymkode: e9256...a34

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg var vitne til en episode en gang som jeg i ettertid angrer på at jeg ikke meldte til barnevernet. Det var en liten gutt på mellom to og tre år, som gikk på min sønns avdeling i barnehagen. Han var av iransk opprinnelse, dette kan kanskje forklare noe av foreldrenes atferd, da de kommer fra en annen kultur enn den norske og ikke helt vet at her i landet er det forbudt å slå barn.

En gang jeg sto på verandaen i annen etasje hjemme i rekkehuset mitt, så jeg denne to-tre år gamle gutten på lekeplassen ved siden av med sin mor. Moren bestemte brått at leken skulle være slutt og at de skulle gå hjem. Hun tar gutten i hånden og sleper den uvillige krabaten med seg. Han ville selvsagt leke mer og ikke gå, så han begynte å skrike og stritte i mot. Rett utenfor gjerdet til lekeplassen fikk moren nok av protestene hans, snudde seg mot han og slo til han med flathånd på hvert kinn. Smakk-smakk, sa det. Gråten til gutten fikk øyeblikkelig en annen tone, men han sluttet å protestere og fulgte gråtende moren hjem. 

Jeg anmeldte som sagt ikke saken til noe barnevern, men nevnte imidlertid hendelsen for en av de ansatte i barnehagen, for det kunne kanskje forklare en hel del ang. guttens oppførsel i barnehagen. Han gikk og skrek hele tiden og slo de andre ungene. Han trodde jo det skulle være sånn, at man slo folk så fort man mislikte noe. Barnehagen hadde sin fulle hyre med å lære han andre sosiale regler, som at man ikke slår folk og at det ikke er lov.

Til info er dette en del år siden nå, og barnet det er snakk om er myndig nå.

Endret av Million
Skrevet

Ifb jobben min har jeg meldt en del til bv. Omsorgssvikt og mistanke om vold/overgrep. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meldte til barnevernet en gang, vedkommende var stadig vekk sterkt beruset på både alkohol og sterkere rusmidler når h*n hadde omsorg for barnet alene, fant blant annet barnet som da var 2 år vandrende alene i huset og hagen mens h*n lå utslått i rus på sofaen. Kjørte også med barnet uten gyldig førerkort og i beruset tilstand. Førte til at h*n måtte i behandling for avhengighet og får nå kun se barnet med tilsyn og må levere jevnlige urinprøver. Meldte ikke anonymt, og selv om jeg ikke klarer å angre på at jeg meldte fra fordi det tydelig var til det beste for barnet så skapte det utrolig mye ubehag og problemer for meg da vedkommende er en voldelig person som har lagt meg for hat etter jeg meldte. Utover dette har jeg heldigvis aldri vært borte i en situasjon hvor det har vært aktuelt å melde fra til barnevernet. 

Anonymkode: 7cbdc...f66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

syns det er innafor å sende om det faktisk er mistanke om vold, overgrep og vanskjøtsel. Barna i Norge har det relativt godt så skjønner ikke helt greia med å melde ifra om huset er ryddig nok eller om ungen har barnesete fra isofix eller ikke. 

Folk melder også ifra om foreldre har vært på utenlandsreise uten barn å røkt hasj. 

Blir ikke det på en måte en forventning om at alle skal være like? jobber ikke vi med å godta forskjeller? men likevel er det ugreit å vike fra normen som gjennomsnitts normannen befinner seg innom? 

Den dagen du får barn så eier du ikke lenger din kropp, da tilhører den til alle andre i Norges-land bortsett fra deg selv. Det er nesten som man blir umyndig gjort den dagen du bestemmer deg å bære et barn til verden. 

Anonymkode: 5ebaa...b5e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri engang vurdert å melde noen. Jeg kjenner ingen feilfri superforeldre, men massevis av helt vanlige som tar seg av barna sine og er gode nok etter min vurdering. 

AnonymBruker
Skrevet

Har meldt en gang da det var rus i bildet hos foreldrene. Barna ble flyttet til fosterhjem og ble der til de ble voksne.Foreldrene fortsatte med rus i mange år før de ble rusfrie. Barna(som nå er voksne) har i dag god kontakt med sine nå rusfrie foreldre. 

Har aldri angret et sekund på at jeg meldte fra. 

Anonymkode: b352d...600

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i bhg, og har meldt 3 ganger. To ganger for vold og en gang for omsorgssvikt. (Barnet fikk ikke mat, skitten, ble ikke sett osv). 

Anonymkode: 6274c...d6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har heldigvis ikke hatt behov for å melde noen. Enkelte mennesker er jo helt syke når det gjelder dette, var faktisk borti en dame engang som mente det var omsorgssvikt å ikke amme. Det var skikkelig gøy å høre når jeg selv har hatt to flaskebarn. 🙄

Anonymkode: 0a579...12c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo vesentlig forskjell på å gjøre små feil i oppdragelsen og det å gjøre grove feil som må meldes til barnevernet.
Jeg har meldt grov feil som da er å bli tvunget til å spise opp mat til barnet kastet opp.

Anonymkode: 06c5a...7c8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har meldt flere ganger i tidligere jobb. Gjaldt selvmordsforsøk hos foreldre, da er det nødvendig at barnevernet sjekker situasjonen rundt barna, at noen i familien har kapasitet til å gi dem omsorg, og tilby stabiliserende hjelp. Alle ble forklart om bekymringsmeldingen på forhånd og de fleste har vist forståelse for at det var nødvendig. 

Anonymkode: 48627...1f8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...