Gå til innhold

Nybegynner på telttur, hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå i dette finværet har jeg og kjæresten fått det for oss at vi skal prøve oss som friluftsmennesker. Vi bor i Bergen, er noe kjent med byfjellene, men ingen av oss har teltet ute før. Vi tenker en natt i første omgang. Hva vi må ha med oss, hva må vi huske på? 

Hvis noen har tips til gode steder for telting i byfjellene i Bergen er det veldig velkomment. 

Anonymkode: 5dc48...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er der litt regler for hvor i byfjellene dere har lov og ikke lov til å telte:

https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/byfjellene/9278/article-26097

Og så må dere huske at det er totalforbud mot åpen ild i hele kommunen, også selv om dere telter i nærheten av vann.

Anonymkode: 5d624...29d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble laget en tråd om dette i vinter, bla noen sider tilbake så finner du den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose, underlag, telt, varme nok klær og mat (husk at om dere skal lage mat er det ikke lov med ild, så dette må tenkes gjennom). Om dere bare skal være en natt er det ikke noe vits å dra med seg en masse greier opp, bare nyt å være ute deres første natt. Lykke til, det er få ting som er så fint som å sove ute :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt med termos med varmt vann slik at dere kan lage pulverkaffe/te. Ville vanligvis anbefalt stormkjøkken, men ingenting med åpen flamme er lov for øyeblikket. Dere kommer til å få det veldig varmt i teltet med disse temperaturene :)

Liggunderlag

Telt

Myggspray!!!! Denne er viktig. Pluss eurax eller annne lindrende krem til insektstikk

Sovepose

Matpakke, gjerne polarbrød og pålegg som tåler varmen, f.eks fårepølse eller syltetøy på sånn klemmeflaske

Toalettpapir + spade til å grave det ned

Vannflasker

Gode sko

ekstra par med sokker

Varme klær til natten, gjerne en fleecegenser eller tynn ullgenser hvis dere vil sitte ute

Hodelykter/lommelykter + ekstra batteri

Bosspose til å ta med alt bosset i

Gode ryggsekker

 

Hvis dere er helt ferske på friluftsliv, så ville jeg begynt på Åsebu. Der er det både toalett og varmestue om dere skulle bli akutt lei av teltlivet/varmen. 

Var det jeg kom på i farten :) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør man det med å gå på do når man er på telttur. Graver man et hull som man tisser/bæsjer i? Hvor bør i så fall hullet vær slik at ingen andre kommer over det? Eller gjør man det på andre måter?

Anonymkode: 0db4d...98a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør man det med å gå på do når man er på telttur. Graver man et hull som man tisser/bæsjer i? Hvor bør i så fall hullet vær slik at ingen andre kommer over det? Eller gjør man det på andre måter?

Anonymkode: 0db4d...98a

Akkurat det er det sikkert mange meninger om. For mitt vedkommende tenker jeg at det viktigste er at man unngår å bli til sjenanse for andre. Det blir jo fort litt flaut både for den en og den andre om noen kommer mens man sitter på huk med buksene på knærne. Og det er ekkelt å trø i andre sin bæsj. Men min erfaring er at det oftest er lett å finne greie doplasser når man er ute i norsk natur. For nybegynnere er det nok en terskel å komme over når man første gangen skal gjøre seg et ærend "bak en busk". Men da får man tenke at det har turfolk gjort i alle år og så få begge parter heller ta det med et smil om noen kommer forbi og får et glimt av noen i et privat øyeblikk. De fleste som har vært på telttur i marka har både gjort det selv og sikkert også sett andre gjøre det. 

Anonymkode: a433d...7ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, altflyter skrev:

+ spade til å grave det ned

Har du med spade for å grave ned avføring?! Det er jo bare ekkelt og helt unødvendig. Man kan gjøre fra seg nedi fjellsprekker eller andre skjulte steder der folk ikke ferdes, legge mose og stein over så blir det fort borte. 

Anonymkode: 54958...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør man det med å gå på do når man er på telttur. Graver man et hull som man tisser/bæsjer i? Hvor bør i så fall hullet vær slik at ingen andre kommer over det? Eller gjør man det på andre måter?

Anonymkode: 0db4d...98a

Man tisser hvor som helst bak et tre. Må du større saker kan du sette deg på et nedfelt tre hvis du har behov for å sitte godt og lenge. Da blir sakene også liggende nedenunder treet og er ikke til bry for noen dersom det er et godt stykke utenfor sti. 

Anonymkode: 54958...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du med spade for å grave ned avføring?! Det er jo bare ekkelt og helt unødvendig. Man kan gjøre fra seg nedi fjellsprekker eller andre skjulte steder der folk ikke ferdes, legge mose og stein over så blir det fort borte. 

Anonymkode: 54958...500

Enig! Jeg tror ikke det er så mange som har med spade på tur i Norge.

Anonymkode: a433d...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du med spade for å grave ned avføring?! Det er jo bare ekkelt og helt unødvendig. Man kan gjøre fra seg nedi fjellsprekker eller andre skjulte steder der folk ikke ferdes, legge mose og stein over så blir det fort borte. 

Anonymkode: 54958...500

Du skriver det ekkelt og jeg tror du har misforstått. Selve bæsjen graves jo ikke ned 😂 Man graver et lite hull, bæsjer oppi det og hiver over jorden igjen 😆

Anonymkode: 2e7be...52b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er gammeldags telt med barduner og teltplugger, så ville jeg ha tatt med noen ekstra av disse og liggeunderlag som ikke er av de tynneste. Det kan bli hardt å ligge på bakken. 

Anonymkode: 1c0aa...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du med spade for å grave ned avføring?! Det er jo bare ekkelt og helt unødvendig. Man kan gjøre fra seg nedi fjellsprekker eller andre skjulte steder der folk ikke ferdes, legge mose og stein over så blir det fort borte. 

Anonymkode: 54958...500

Ekkelt og unødvendig? Det er da mye eklere med toalettpapir som flyter rundt over alt. Bare tenk på hvordan det ser ut oppover mot Trolltunga! Du graver et lite hull, gjør greiene dine og så hiver du jorden oppå igjen. Fullt mulig å bruke mose og så klart. Det viktigste er at andre turgåere ikke tråkker i det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver det ekkelt og jeg tror du har misforstått. Selve bæsjen graves jo ikke ned 😂 Man graver et lite hull, bæsjer oppi det og hiver over jorden igjen 😆

Anonymkode: 2e7be...52b

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En natt?! Liggeunderlag og mat. 

Anonymkode: b8c31...d19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man tisser hvor som helst bak et tre. Må du større saker kan du sette deg på et nedfelt tre hvis du har behov for å sitte godt og lenge. Da blir sakene også liggende nedenunder treet og er ikke til bry for noen dersom det er et godt stykke utenfor sti. 

Anonymkode: 54958...500

Ja, man behøver ikke gjøre det mer komplisert. Å gå på do er jo en ganske naturlig ting og turfolk flest har vel erfaring med å gå bak en busk eller sten og rett og slett sette seg på huk. Og for å unngå å være til irritasjon for andre bør man jo trekke seg bort fra steder der andre ferdes.

Anonymkode: a433d...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...