Gå til innhold

Melde til bv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ekstremt usikker på om jeg skal melde kolegaen min til bv. Hun sier stadig at datteren hennes er syk og er alene hjemme. Hun er 9 år. Hun er alene med henne, og er vikar. Så hun er vel kanskje redd for å miste jobben om hun er mye borte. Men jeg synes ikke det er forsvalig å la en 9 åring være alene hjemme fra 7:00 til 16:00, og i tillegg er ungen syk. 

Er dette noe å melde til barnevernet? Jeg føler veldig at dette må være omsorgssvikt? 

Anonymkode: 64f78...ddc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En 9-åring tåler å være hjemme alene. Om barnet er borte fra skolen i x-antall dager er de pålagt å melde til barnevernet. Ergo skolen vil garantert ha kontroll på hvor mye barnet er borte.

Men synes det er fint at du passer på :) 

Anonymkode: c089c...559

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Dette varierer mye fra barn til barn. Noen barn er mer modne enn andre og kan lett klare seg når de er 9 år. Andre kan være barnsligere og ikke klare å ta vare på seg selv når de er 9 år. Jenter er og mer modne enn gutter. Har barnet i tillegg en mobiltelefon som mor til enhver tid kan nå henne på er det ganske safe. 

Anonymkode: ff244...316

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ekstremt usikker på om jeg skal melde kolegaen min til bv. Hun sier stadig at datteren hennes er syk og er alene hjemme. Hun er 9 år. Hun er alene med henne, og er vikar. Så hun er vel kanskje redd for å miste jobben om hun er mye borte. Men jeg synes ikke det er forsvalig å la en 9 åring være alene hjemme fra 7:00 til 16:00, og i tillegg er ungen syk. 

Er dette noe å melde til barnevernet? Jeg føler veldig at dette må være omsorgssvikt? 

Hvert år når ferietiden melder seg så kryr det av melde til barnevernet tråder på forumet. 

Er noen så i tvil på om de skal melde til barnevernet så ta opp telefonen og ringnstedets barnevern. Der får du en avklaring raskt og enkelt på om det du mener her kan være en tvil oom barnevernsak får du da en rask avklaring på hos bv. Ellers er nok skolene meget obs på barn som har mye fravær, tror du ikke? 

Anonymkode: 2b66a...94a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvert år når ferietiden melder seg så kryr det av melde til barnevernet tråder på forumet. 

Er noen så i tvil på om de skal melde til barnevernet så ta opp telefonen og ringnstedets barnevern. Der får du en avklaring raskt og enkelt på om det du mener her kan være en tvil oom barnevernsak får du da en rask avklaring på hos bv. Ellers er nok skolene meget obs på barn som har mye fravær, tror du ikke? 

Jo flere som melder, jo bedre. Det er for mange barn som ikke får hjelp fordi alle vil at noen andre skal ha ansvaret for å melde. Hvis foreldre vil lure skolen så greier de det. Bare se på Angelica-saken. Når det er sagt så ville ikke jeg meldt noe som helst i denne saken med mindre jeg hadde mer informasjon. Mange 9-åringer kan fint være hjemme alene.

Anonymkode: 087d6...06f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo flere som melder, jo bedre. Det er for mange barn som ikke får hjelp fordi alle vil at noen andre skal ha ansvaret for å melde. Hvis foreldre vil lure skolen så greier de det. Bare se på Angelica-saken. Når det er sagt så ville ikke jeg meldt noe som helst i denne saken med mindre jeg hadde mer informasjon. Mange 9-åringer kan fint være hjemme alene.

Jo flere som melder om tull og unødvendige ting, desto mer får de ansatte å jobbe med, og de barna og hjemmene som virkelig trenger hjelp får ikke hjelp. 

Hadde du sett alt det tullet folk får seg til å ville melde om både på forumet her og ellers så hadde du sett hva de ansatte i bv må jobbe med og bruke tid på, unødvendig mye tid på. 

For ordens skyld jeg erningen barnevrnsmotstander, snarere tvert i mot. Men en smule seriøsitet fra melderne ville ikke vært dumt. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo flere som melder om tull og unødvendige ting, desto mer får de ansatte å jobbe med, og de barna og hjemmene som virkelig trenger hjelp får ikke hjelp. 

Hadde du sett alt det tullet folk får seg til å ville melde om både på forumet her og ellers så hadde du sett hva de ansatte i bv må jobbe med og bruke tid på, unødvendig mye tid på. 

For ordens skyld jeg erningen barnevrnsmotstander, snarere tvert i mot. Men en smule seriøsitet fra melderne ville ikke vært dumt. 

Ja, leste du bare den første setningen? Jeg er ikke uenig med deg i dette.

Skrevet

Men for faen da TS! Barnevernet må få hjelpe de som trenger hjelp! En 9 åring lider ikke av å være alene hjemme selv om hun er syk. Ingen baby mer. Hun har sikkert mobil og får beskjed om å ringe moren hvis det er noe. Ta deg i sammen og ikke ødelegg livet til uskyldige folk for faen!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er riktig at barnet er mye borte har skolen full oversikt over dette og er pliktet til å melde fra videre hvis antallet dager er urovekkende. Dette er sikkert ei moden jente på 9 år med en hardtarbeidende mamma, og hun klarer nok fint å være alene noen timer. 

Anonymkode: b1fc5...6ee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri latt mitt 9 år gamle barn være alene hjemme i over 8 timer og ihvertfall ikke når det var sykt. Jeg synes det er drøyt. Ja, hun klarer det helt sikkert. Men når man er syk så ønsker man ofte ikke å være alene, men ha noen hos seg. 

Anonymkode: c1fe9...f4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo hun er alene mor jobber og sliter for å få endene til å møtes. Barnet er 9 år og har mobil tlf.Har du tenkt å ødelegge livet mer for denne kollega? Noen mennesker stikker nasen sin i ting som du ikke har noe med.Skaff deg et liv!!

Anonymkode: 22c23...a7c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri latt mitt 9 år gamle barn være alene hjemme i over 8 timer og ihvertfall ikke når det var sykt. Jeg synes det er drøyt. Ja, hun klarer det helt sikkert. Men når man er syk så ønsker man ofte ikke å være alene, men ha noen hos seg. 

Anonymkode: c1fe9...f4b

Er du alene mor med dårlig økonomi som er redd å bli kastet ut for å ikke betale husleie? 

Anonymkode: 22c23...a7c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er bra at du tenker på dette, men mest sannsynlig ikke noe å melde til bv. Hvis det ikke er mer du reagerer på, som du ikke har skrevet her.

Kanskje du heller kan prøve å støtte kollegaen din? Roe henne på at hun har rett på å være hjemme med sykt barn, selv om hun er vikar. Hvis dette skulle føre til at hun kan stå k fare for å miste jobben, så håper jeg du har «baller» til å snakke saken hennes med ledelsen. 

Er hun organisert? Det bør hun være. Kanskje du kan tipse henne om det?

Vanskelig å vite hva du kan gjøre, da jeg ikke aner hvordan forholdet deres er. Tenker at det sikkert ikke er noe greit for henne å være på jobb med sykt barn hjemme. Har hun mulighet til å jobbe f.eks halv dag, så barnet slipper å være alene hele dagen? Eller mulighet for å stikke fra jobb en time midt på dagen når barnet er alene hjemme?

Usj, er noe skikkelig dritt å være vikar og bekymre seg for å miste jobben for sånt!

Anonymkode: c8316...6a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En moden 9 åring kan klare seg selv. Hvis barn har høy feber og almenntilstanden er svært dårlig skal man så klart ikke forlate. Nå vet vi ikke hva ungen lider av.. la oss si kronisk migrene. Det er ikke farlig og så lenge ungen har Tlf så er dette bare å ta det med ro med.

Anonymkode: 4c586...ce4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om trådens tema hadde vært at ts hadde blitt meldt til bv av en kollega fordi barnet var hjemme alene? Hva hadde dere tenkt da? Særlig et svar fra ts her ville vært interessant. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

En niåring kan fint være alene hjemme selv om hen er syk. Kommer selvsagt litt an på sykdommen da. Er det litt feber og forkjølelse så går det ihvertfall fint. Ved høy feber eller akutt omgangssyke så ville jeg holdt meg hjemme. 

Edit: og dere som synes at en niåring ikke kan være alene fra 8 til 4, selv om hen er frisk? Hææ? Det er vel ikke noe problem? Så lenge man har kontakt på telefon, og barnet er normalt modent for alderen så går jo det helt fint. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke om å melde henne til bv. Dette har du ingenting med å gjøre!

Anonymkode: db1ff...dfc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, vil du melde meg til barnevernet også? :vinke: 

Min datter på 10 er alene hjemme når hun er småsyk, det var hun i fjor også. Er hun skikkelig dårlig er jeg selvsagt hjemme sammen med henne og passer på, men de gangene der hun er pjusk og har litt vondt i hodet eller tilsvarende (ikke så ofte, kanskje en gang eller to i løpet av et semester) har jeg absolutt ingen kvaler med å la henne være alene hjemme. Samme med broren på 12 og søsteren på 15, mens lillebror på 7 er så liten at han må passes på hvis han er hjemme en hel dag.

Hør her: en niåring som ikke er i ordentlig dårlig forfatning har generelt sett ingen problemer med å være alene hjemme en dag. Å mene noe annet er rimelig hysterisk. Når det er sagt, finnes det garantert niåringer som ikke bør være alene hjemme, det finnes garantert sykdomsbilder som gjør at det er uforsvarlig å la en niåring være alene hjemme, og veldig hyppig fravær kan være bekymringsfullt i seg selv. Men hvis kollegaen din ellers er en fornuftig dame klarer hun nok å se an sitt eget barn.

Anonymkode: 054ce...fb8

• Liker 6
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er syk? Snakker vi lav feber og snørr eller omgangssyken? Hva er stadig hjemme alene? En gang i uken? En gang i måneden? En gang annenhver måned?

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du alternativet er? Hun er jo på skolen på dagtid? Det koster penger å ha pass, og som du skriver er hun vikar

Min sønn var alene hver dag fra skoleslutt til 15.30 når han var 7. Det gar ikke noe som het Sfo her. Han ble selvstendig. Hadde ikke noe valg. 

Det er mange i denne situasjonen 

Anonymkode: 6c6b1...fcd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...