Gå til innhold

Singel i brullup - gave - pris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er invitert i brullup til en venninne. Ikke i det skikkelige brullupet, men en fest i ettertid av selve dagen. Jeg har kjent denne personen en god stund og føler jeg må gi gave og gjerne en fin en. 

Men jeg er bare meg, singel, og må ta "støyten" selv i budsjetter. Lurer litt på hva som er akseptabelt i forhold til pris. Når man er 2, er det lett å gi en litt dyrere gave, men det er kun meg.

Jeg tenkte selv ~500kr, men litt frykt for at det kan være for lite, og at det forventes mer. 

Jeg har lån og utgifter selv. Får ting til å snurre rundt, men ikke den rikeste personen. 500kr kan jeg klare å avse til dette, men er det nok?

Kan legge til at dette blir første gang jeg skal i brullup, så har aldri vert borti denne problemstillingen. :) 

Anonymkode: 131ca...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gir det du har råd til. 500 synes jeg er helt innafor. 

Jeg og samboer var i et bryllup for noen år siden. Gaven fra oss begge var på 800 kr. Noen mener det sikkert var for lite, men det var det vi hadde råd til den gangen. Vi måtte tross alt kjøpe nye antrekk også. 

Anonymkode: 39f9f...2f0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 er mer enn nok! Uansett så bør du gi etter det du har råd til, om det så er bare en hundrelapp. 

Synes ikke noe om opplegget at man skal 'gi så det dekker andelen for mat osv' Inviterer man til fest, så dekker man det selv. Gaven er en bonus. Selvsagt må du gi en gave, men den trenger absolutt ikke å være dyr. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er invitert i brullup til en venninne. Ikke i det skikkelige brullupet, men en fest i ettertid av selve dagen. Jeg har kjent denne personen en god stund og føler jeg må gi gave og gjerne en fin en. 

Men jeg er bare meg, singel, og må ta "støyten" selv i budsjetter. Lurer litt på hva som er akseptabelt i forhold til pris. Når man er 2, er det lett å gi en litt dyrere gave, men det er kun meg.

Jeg tenkte selv ~500kr, men litt frykt for at det kan være for lite, og at det forventes mer. 

Jeg har lån og utgifter selv. Får ting til å snurre rundt, men ikke den rikeste personen. 500kr kan jeg klare å avse til dette, men er det nok?

Kan legge til at dette blir første gang jeg skal i brullup, så har aldri vert borti denne problemstillingen. :) 

Anonymkode: 131ca...44a

Siden du ikke er invitert i bryllupet, men til en gavesankingsfest i ettertid, så trenger du ikke å spytte så mye i gaven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 kr er da en fin pris. Egentlig "trenger" du ikke gi så dyr gave heller siden du ikke er invitert i det skikkelige bryllupet. 

Anonymkode: a66d1...55a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type fest er? Er ikke sikkert de forventer noe gave.

Anonymkode: 5e4f5...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags type fest er? Er ikke sikkert de forventer noe gave.

Anonymkode: 5e4f5...035

Gave er forventet da gavelisten ble inkludert på facebook eventen 😅 

De som skal gifte seg har ikke mye penger å rutte med, har forstått det slik at selve brullupet kun inkluderer de aller nermeste av familie og er ganske lite. 

Dette er en litt mer casual fest, hjemme hos dem, hvor alle gjestene tar me hver sin tapas rett. 

Jeg vet ikke jeg... kanskje så burde de ikke forvente noe av disse gjestene, men ... har nå kjent denne personen i ... 8 år eller noe, så burde jo feire brullupet med å gi dem noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ariana807 skrev:

Gave er forventet da gavelisten ble inkludert på facebook eventen 😅 

De som skal gifte seg har ikke mye penger å rutte med, har forstått det slik at selve brullupet kun inkluderer de aller nermeste av familie og er ganske lite. 

Dette er en litt mer casual fest, hjemme hos dem, hvor alle gjestene tar me hver sin tapas rett. 

Jeg vet ikke jeg... kanskje så burde de ikke forvente noe av disse gjestene, men ... har nå kjent denne personen i ... 8 år eller noe, så burde jo feire brullupet med å gi dem noe.

Du skal ha med mat i tillegg til gave??? :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, O.G. skrev:

Du skal ha med mat i tillegg til gave??? :daane:

Er ikke alle som kjenner til konseptet "har du korgfest, er det maten som er gaven". Folk er grådige..

TS: I og med at du må ha med mat i tillegg, så hadde jeg lagt meg på 500 inkludert maten. Hvis du kjøper mat for 100, så gir du gave til 400. Det er mer enn nok. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, altflyter skrev:

Er ikke alle som kjenner til konseptet "har du korgfest, er det maten som er gaven". Folk er grådige..

TS: I og med at du må ha med mat i tillegg, så hadde jeg lagt meg på 500 inkludert maten. Hvis du kjøper mat for 100, så gir du gave til 400. Det er mer enn nok. 

Det er så pinlig det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir for 1000 kr til slektninger samlet som par. Du trenger ikke gi for 500. Tenker 300 er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Det er så pinlig det der.

Hurra! Gratis mat og gaver! Jeg har ikke råd til fest, men jeg vil gjerne snike til meg så mye gaver som mulig uten å bruke en krone på gjestene... Det som er litt morsomt er at hvis man skriver at man kun ønsker seg maten og ikke gaver, så tror jeg velviljen er mye større hos folk. Mye kjekkere å gi gave når det ikke er påkrevet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altflyter skrev:

Hurra! Gratis mat og gaver! Jeg har ikke råd til fest, men jeg vil gjerne snike til meg så mye gaver som mulig uten å bruke en krone på gjestene... Det som er litt morsomt er at hvis man skriver at man kun ønsker seg maten og ikke gaver, så tror jeg velviljen er mye større hos folk. Mye kjekkere å gi gave når det ikke er påkrevet.

De fleste vil også heller kjøpe en gave enn å lage mat, transportere mat osv, osv. TS bør holde brudeparet på avstand etter dette, for de har virkelig avslørt seg som snyltere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, O.G. skrev:

De fleste vil også heller kjøpe en gave enn å lage mat, transportere mat osv, osv. TS bør holde brudeparet på avstand etter dette, for de har virkelig avslørt seg som snyltere.

Mye gøyere å komme i en slik dag uten gave i det hele tatt og si "hæ? gave? Jeg har jo brukt 3 timer på kjøkkenet og masse penger på denne first price potetsalaten. Er ikke det nok for deg? :p "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altflyter skrev:

Mye gøyere å komme i en slik dag uten gave i det hele tatt og si "hæ? gave? Jeg har jo brukt 3 timer på kjøkkenet og masse penger på denne first price potetsalaten. Er ikke det nok for deg? 😛 "

Bør være godt for dem siden TS ikke ble bedt til det "egentlige" selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Ariana807 skrev:

Gave er forventet da gavelisten ble inkludert på facebook eventen 😅 

De som skal gifte seg har ikke mye penger å rutte med, har forstått det slik at selve brullupet kun inkluderer de aller nermeste av familie og er ganske lite. 

Dette er en litt mer casual fest, hjemme hos dem, hvor alle gjestene tar me hver sin tapas rett. 

Jeg vet ikke jeg... kanskje så burde de ikke forvente noe av disse gjestene, men ... har nå kjent denne personen i ... 8 år eller noe, så burde jo feire brullupet med å gi dem noe.

Herregud så frekt. Jeg hadde gitt dem den billigste rødvinen på polet som gave.

Anonymkode: c277d...8c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Egentlig litt kjekt å lese at det ikke bare er meg som tenker slikt om denne festen. Er forventet ar ve tar med en rett hver og det er lagt ved en ønskeliste (sån du kan registrere i en butikk). Tenkte selv at ... ja... okay... har ikke hørt noe om selve vielsen en gang... men... de om det. Men det er slik det bare er. Den høfflig personen i meg lar meg ikke dukke opp uten en gave. 

Men skal ta i betraktning det om å legge meg på 500kr totalt inkl. mat :) det var en smart ide. Kan se for meg st maten ikke blir på mer en ~100kr.

takk for alle svar :) 

ts

Anonymkode: 131ca...44a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Du skal ha med mat i tillegg til gave??? :daane:

Det var min tanke også :fnise: men... jeg kjenner disse personene godt og de er av denne typen som forventer å få, men de gir ikke alltid tilbake. Utenom veldig hyggelige, men, ja litt ... 

Anonymkode: 131ca...44a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så frekt. Jeg hadde gitt dem den billigste rødvinen på polet som gave.

Anonymkode: c277d...8c7

Den høfflig personen i meg får meg ikke til å gjøre det, men burde nok ha gjort det :) 

ts

Anonymkode: 131ca...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var min tanke også :fnise: men... jeg kjenner disse personene godt og de er av denne typen som forventer å få, men de gir ikke alltid tilbake. Utenom veldig hyggelige, men, ja litt ... 

Anonymkode: 131ca...44a

Jeg ville kommet med en unnskyldning for å ikke komme fordi den festen der vil ikke bli artig, det blir den "bryllupsfesten" alle vil snakke om i ettertid og himle med øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...