Gå til innhold

"Harabikkje" som uttrykk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg lurer på betydningen av "harabikkje" som uttrykk, i hvilke sammenhenger man bruker det, hva det impliserer osv.

Jeg brukte det i dag, litt sånn uten å tenke meg om, i en sammenheng hvor det først var snakk om forskjellen på settere/fuglebikkjer som litt sånne "høygirsbikkjer", og selskapshunder som bedagelige sofahunder, og jeg slang da utav meg "litt som harabikkjer" som et synonym til setterne.

Jeg har nå i ettertid lurt på om jeg brukte det riktig, er uttrykket "harabikkje" synonymt med et høyt, men ufokusert energinivå, eller ligger det en annen betydning i det?

Anonymkode: f8b4f...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Harabikkje" brukes om hunder som er avlet til harejakt, dvs drever, dunker, støver osv.. Små/mellomstore hunder med lange ører og litt lang men samtidig kraftig kropp. Som oftest har de masse energi når de er ute på jakt, og er rolige gode familiehunder ellers (gitt at de får mosjonen de trenger, selvsagt). Man sier som regel "harabikkje" når man snakker om typen hund, uten å rasebestemme den.. Samme som man sier "fuglehund" om hunder som er avlet for å jakte fugl, uavhengig om de er stående eller apporterende... 

Ut ifra hva du skriver har du nok dessverre brukt uttrykket feil ;)

Anonymkode: 3219d...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet hva en harehund/"harabikkje" ER altså, sånn rent i forhold til hundedelen av det, det jeg lurte på er når man sammenligner eller kaller noen en "harabikkje", hva legger man i det da?

Men ut i fra beskrivelsen over, bruker man det da om folk som er veldig aktive og fokuserte når de gjør sin greie?

Hvis man f.eks sammenligner folk med fuglebikkjer så mener man ofte et høyt, men ufokusert aktivitetsnivå som man må jobbe med å styre i riktig retning, det er i hvert fall slik jeg har hørt det brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har og sett det brukt i fotball, noen som har beskrevet en Skjelbred som "harabikkja på Rosenborg". Hva vil det da si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt uttrykket brukt i overført betydning, og ville i alle fall ikke tenkt på det på den måten du beskriver. Hvis jeg skulle brukt en hundemetafor på stressede og vimsete folk, ville jeg kalt dem «fuglebikkje», eventuelt setter. 

Hvis noen hadde sagt «harabikkje» ville jeg heller tenkt på en person som løper og løper og løper. Ikke nødvendigvis av stress eller vimsete, men veldig løpssterk. Fotballeksempelet over er i den banen: en med enorm kapasitet til å løpe og som henger på den som skal markeres uansett.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk Ullvott, her tenker jeg vi er inne på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betydningen er om noe beveger seg delvis sidelengs. Om en ser en harehund løpe rett bakfra eller forfra, ser en at kroppen ligger til ene siden, altså bakbeina og forbeina ligger ikke parallellt. Derav uttrykket "løper som en harabikkje"

Anonymkode: 13fda...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...