Gå til innhold

Bedre med sukkerfri brus ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig avhenge av brus, men prøver nå å slutte. Men tenkte å få over til sukkerfri litt så det ikke blir så stor overgang, så det jeg lurer på er om det er sunnere med sukkerfri brus, eller er det like ille ?

Anonymkode: 9b724...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart det er bedre med sukkerfri brus. 

Anonymkode: 3879b...5fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mindre kalorier i sukkerfri brus, det er fordelen. Surhetsgraden er den samme, med potensiell skade på tennene. 

Det er jo enkelte som mener søtningsmidlene brukt i sukkerfri brus er skadelige, særlig ved regelmessig inntak. 

Personlig foretrekker jeg vanlig brus. Sukker vet vi ganske bra hvilken effekt det har på kroppen. Jeg prøver heller å drikke lite og sjeldent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor mye brus du drikker, men Cola Zero inneholder f.eks. nesten null kalori mens vanlig Cola (0.5l) inneholder ca 250 kalorier. Du går trolig ned i vekta hvis du drikker vanlig brus hverdag og erstatter det med sukkerfri (om du ikke plutselig får sukkersug og spiser noe annet søtt i tillegg til brus).

Men som noen nevnte, begge er skadelig for tenner. Bare ikke drikk like før du pusser tenner. Vent minst halv time før du pusser tenner ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan

På 29.5.2018 den 19.52, matrobot skrev:

Det spørs hvor mye brus du drikker, men Cola Zero inneholder f.eks. nesten null kalori mens vanlig Cola (0.5l) inneholder ca 250 kalorier. Du går trolig ned i vekta hvis du drikker vanlig brus hverdag og erstatter det med sukkerfri (om du ikke plutselig får sukkersug og spiser noe annet søtt i tillegg til brus).

Men som noen nevnte, begge er skadelig for tenner. Bare ikke drikk like før du pusser tenner. Vent minst halv time før du pusser tenner ;)

Kan man få syreskader av sukkerfri brus/energidrikke (burn zero, blå)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukkerfri brus er bedre enn vanlig brus siden det ikke inneholder sukker, men det er like mye syre i dem. Men det er absolutt lurt å bytte til sukkerfri hvis du prøver å slutte

Anonymkode: 1b82c...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Brus er brus, uansett om den er sukker-fri eller ikke... 

Anonymkode: 43a26...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg sodastreamer og drikk kun vann med bobler.  Har du lyst på smak drikk sukkerfri saft. Det eneste som hjelper er å slutte med brus med en gang . 

Anonymkode: 9374b...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, SnoopyBoy skrev:

Kan man få syreskader av sukkerfri brus/energidrikke (burn zero, blå)?

Ja. Alle drikker som er mer eller mindre sure, kan skade tenner. Til og med appelsinjuice.

Når man først har drukket, er det anbefalt å vente halv time før man pusser tenner. Fordi syren gjør tennene "mykere" og hvis du pusser tenner rett etterpå, skader du tenner.

Les mer her:
http://www.tannpleier.no/unnga-syreangrep-pa-tennene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, SnoopyBoy skrev:

Kan

Kan man få syreskader av sukkerfri brus/energidrikke (burn zero, blå)?

Jeg fant en tilfeldig side med ingredienser i Burn Zero (https://nettbutikk.spar.no/varer/drikke/energidrikk/burn-zero-5060466516335). De to første ingrediensene i denne er vann og sitronsyre, så ja, dette er en "sur" drikke og du kan få syreskader. 

Anonymkode: 0add0...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker sugerør og/eller skyller munnen med vann etter å ha drukket brus eller regelmessig under drikkingen, så går det nok bra med tennene dine. Og ja, sukkerfri brus er et mye bedre alternativ enn vanlig brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du legger i ordet 'sunt', er det færrest mulig kalorier så er det bedre. Men tenker du sunt som i bra for helsen så er det ingenting bra med sukkerfri. Aspartam og lignende kan gi en rekke helseproblemer. 

Anonymkode: 732f0...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mer slankende å drikke sukkerfri brus ja, så hvis det er vekt du tenker på, så er det lurt å bytte.

Du får allikevel like mye syreskader på tennene. Aspartam er også veldig mye diskuterte, og mange mener det er kreftfremkallende. Stoffer som er såpass nye, og som vi ikke har sett noen langtidsvirkninger av, kan det være lurt å være skeptisk til. 

Kan forøvrig anbefale Noisy fra Tine, som er en juice-brus. Jeg liker vanligvis ikke juice med kullsyre, men denne er god. Det er det ikke tilsatt noe som helst, all søtsmaken kommer fra juicen. Det er jo selvfølgelig syre i juice også, men vil tippe det er mindre enn i brus.

Anonymkode: d094b...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2018 den 12.20, AnonymBruker skrev:

Spørs hva du legger i ordet 'sunt', er det færrest mulig kalorier så er det bedre. Men tenker du sunt som i bra for helsen så er det ingenting bra med sukkerfri. Aspartam og lignende kan gi en rekke helseproblemer. 

Anonymkode: 732f0...b3a

At Aspartam gir helseproblemer, strides de lærde om. Derimot er det bred enighet om hvor skadelig sukker er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2018 at 7:52 PM, matrobot said:

Det spørs hvor mye brus du drikker, men Cola Zero inneholder f.eks. nesten null kalori mens vanlig Cola (0.5l) inneholder ca 250 kalorier. Du går trolig ned i vekta hvis du drikker vanlig brus hverdag og erstatter det med sukkerfri (om du ikke plutselig får sukkersug og spiser noe annet søtt i tillegg til brus).

Men som noen nevnte, begge er skadelig for tenner. Bare ikke drikk like før du pusser tenner. Vent minst halv time før du pusser tenner ;)

Det er først og fremst ikke kaloriene i seg selv som gjør Cola Classic til verstingen...det at kaloriene UTELUKKENDE er av enkle sukkerarter gjør at blodsukkeret skyter til himmels. Ergo gjør også insulin frigjøringen i kroppen for å nedregulere ...og insulin igangsetter fettsyresyntesen, og vil du ha den aktiv fra morgen til kvelds så kjør på med Cola Classic med jevne mellom...så det er Colaen indirekte som gjør fettcellene mer mottakelige for fettlagring også i måltidene etterpå. 

Sånn er det det fungerer .....men ja jeg ser du har fått med deg at Cola Classic ikke er sunt, men total forståelsen føler jeg mangler litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 5/30/2018 at 9:10 PM, AnonymBruker said:

 Brus er brus, uansett om den er sukker-fri eller ikke... 

Anonymkode: 43a26...642

?? det er ikke tilsatt sukker\karbohydrater i sukkerfri brus. Jeg forstår ikke ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2018 at 6:21 PM, AnonymBruker said:

Jeg er veldig avhenge av brus, men prøver nå å slutte. Men tenkte å få over til sukkerfri litt så det ikke blir så stor overgang, så det jeg lurer på er om det er sunnere med sukkerfri brus, eller er det like ille ?

Anonymkode: 9b724...2b1

Sukkerholdig cola brus: 
http://matvaretabellen.no/brus-cola-med-sukker-13.045

Karbohydrat
10,6 g
Stivelse
0 g
Mono- og disakkarider
10,6 g
Sukker, tilsatt
10,6

g

Ikke sukkerholdig cola brus: 

http://matvaretabellen.no/brus-cola-kunstig-soetet-lett-13.047

Karbohydrat
0 g
Stivelse
0 g
Mono- og disakkarider
0 g
Sukker, tilsatt
0

g

Monosakkarider er den enkleste formen for karbohydrat som raskest løser seg opp og får blodsukkeret til å stige veldig raskt. 
Diasakkarider er den nest enkleste formen, men begge gir et hurtig blodsukker oppsving. 

Det som skjer når blodsukkeret stiger så må dette nedreguleres ved at kroppen frigjør fettlagringshormonet insulin. 
Det er dette hormonet som igangsetter fettsyresyntesen din ved å åpne fettcellene for lagring av fett. Så skal du ned i vekt så ville jeg brukt matvaretabellen og studert om du spiser\drikker mye som har en høyandel karbohydrater av typen mono\diasakkarider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med den overgangen fra sukkerbrus til sukkerfri brus, er jo at det er like avhengighetsskapende. Hverken den ene eller den andre typen er særlig sunt, begge deler har svært negative effekter på kroppen. Vi vet alle effektene av sukkerinnholdet i vanlig brus. I sukkerfri brus er sukkeret eliminert, men det er fortsatt et høyt innhold av koffein og syrer. Koffein i for store mengder er vel ikke bra, og den lave pH-verdien på brusen gjør at den er svært skadelig for tennene over tid. Å drikke brus en gang i ny og ne er vel ikke krise, men da kan man vel velge fritt mellom sukkerholdig eller sukkerfri. Det skumle er avhengigheten som ofte kommer ved å innta brus regelmessig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...