AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #1 Skrevet 29. mai 2018 Har inntrykk av at stadig flere tyr til det nå. Vurderer selv og starte dialog med legen min om dette da jeg i ca 18 mnd nå har prøvd meg på lavkarbo og Grete Roede kurs. Er nå 1 kg tyngre enn hva jeg var for 18 mnd siden da jeg første gang veide meg hos legen. Noen som vet hva som skal til for å få en sånn operasjon? Vet at det kreves egeninnsats. Veier 104 kg, midjemål er ca 120 cm. Har hatt og har høyt blodtrykk i flere år. Er i begynnelsen av 50 årene. Noen her som har erfaring på området? Anonymkode: f14e6...2ff
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #2 Skrevet 29. mai 2018 Ingen her med erfaring? Anonymkode: f14e6...2ff
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #3 Skrevet 29. mai 2018 Det er kun anbefalt om det siste alternativ. Har du problemer med bevegelsen eller ikke kan trene mye på egen hånd, så er det et alternativ. Jeg har ikke gjort det selv, jeg gikk for noe annet. Var selv innom dette sammen med lege, men valgte "den gamle metoden". Det er nå nesten fem år siden, og jeg har holdt vekten stabil, selv om jeg har gått opp 4 kilo totalt etter en kort sykdom. De fire kiloene er fra totalt maks antall kilo ned siden da, så er fortsatt på 23-24 i BMI som er innenfor den berømmelige normalen. Har minst tre venninner som har tatt operasjonen: hun ene har klart seg fint og innenfor den brømmelige normalen. Hun andre gikk ned, og er tilbake til start når. Hun siste har gått noe opp igjen, men klarer seg egentlig. Anonymkode: 55a0d...fac
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #4 Skrevet 29. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kun anbefalt om det siste alternativ. Har du problemer med bevegelsen eller ikke kan trene mye på egen hånd, så er det et alternativ. Jeg har ikke gjort det selv, jeg gikk for noe annet. Var selv innom dette sammen med lege, men valgte "den gamle metoden". Det er nå nesten fem år siden, og jeg har holdt vekten stabil, selv om jeg har gått opp 4 kilo totalt etter en kort sykdom. De fire kiloene er fra totalt maks antall kilo ned siden da, så er fortsatt på 23-24 i BMI som er innenfor den berømmelige normalen. Har minst tre venninner som har tatt operasjonen: hun ene har klart seg fint og innenfor den brømmelige normalen. Hun andre gikk ned, og er tilbake til start når. Hun siste har gått noe opp igjen, men klarer seg egentlig. Anonymkode: 55a0d...fac Takk for svar. Jeg er i snitt aktiv x 3 - 4 timer i uken. Da sykler jeg. Bruker kroppen skikkelig da. Har også en fysisk jobb. Jeg har nå i ca 18 mnd veid maten, holder meg til ca 1600 cal og holder meg til sunn mat, men går likevel ikke ned. Begynner å miste motet nå. Har bestilt legetime da jeg jo kan ha noe stoffskifte problem selv om jeg ikke merker det selv. Jeg ser jo at min BMI og livvidde gjør at jeg er sykelig overvektig, og sånn vil jeg ikke ha det lenger. En annen ting er jobben. Jobber i helsevesenet, og vi er pålagt å bruke kommunens arbeidsuniform, men nå kan jeg kun bruke de største. Jeg kjenner også til noen som er operert, og to av de er tilbake ved start, mens det går fint med en. Man er jo selvsagt nødt til å jobbe både for å gå ned og for å holde seg der. Ts Anonymkode: f14e6...2ff
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #5 Skrevet 29. mai 2018 Skal du operere deg bør du virkelig lese deg opp på komplikasjoner og farer, ikke bare solskinnshistoriene om folk som er slanke og kan shoppe der de vil. I tillegg til kjenten plager som dumping, kvalme, vitaminmangel, diare, vanlig operasjonskomplikasjoner og magesmerter, er det også risiko for gallestein/pankreatitt, tarmslyng, brokk, osteoporose, magesår, ernæringssvikt og betydelige sammenvoksninger i buken som kan vanskeliggjøre annen kirurgi seinere, f.eks dersom du må opereres for kreft. Mange får også psykiske reaksjoner, noen så betydelig at de ikke kommer tilbake i arbeid. Jeg har BMI på 37 og kvalifierer til offentlig fedmekirurgi grunnet tilleggssykdom, men kunne aldri gamblet med helsen min på den måten. Grunnen til overvekten er sammensatt, og jeg har til tross kraftige tiltak ikke gått ned i vekt. Men å vite at jeg selv har bidratt til en beslutning som kan gjøre med dødssyk og livsvarig skadet er ikke aktuelt. Da er jeg heller overvektig med de utfordringer og fordommer det medfører. Anonymkode: c22a0...6a9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #6 Skrevet 29. mai 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du operere deg bør du virkelig lese deg opp på komplikasjoner og farer, ikke bare solskinnshistoriene om folk som er slanke og kan shoppe der de vil. I tillegg til kjenten plager som dumping, kvalme, vitaminmangel, diare, vanlig operasjonskomplikasjoner og magesmerter, er det også risiko for gallestein/pankreatitt, tarmslyng, brokk, osteoporose, magesår, ernæringssvikt og betydelige sammenvoksninger i buken som kan vanskeliggjøre annen kirurgi seinere, f.eks dersom du må opereres for kreft. Mange får også psykiske reaksjoner, noen så betydelig at de ikke kommer tilbake i arbeid. Jeg har BMI på 37 og kvalifierer til offentlig fedmekirurgi grunnet tilleggssykdom, men kunne aldri gamblet med helsen min på den måten. Grunnen til overvekten er sammensatt, og jeg har til tross kraftige tiltak ikke gått ned i vekt. Men å vite at jeg selv har bidratt til en beslutning som kan gjøre med dødssyk og livsvarig skadet er ikke aktuelt. Da er jeg heller overvektig med de utfordringer og fordommer det medfører. Anonymkode: c22a0...6a9 Nå har jeg først og fremst bestilt time hos legen for å gå ett skritt videre. Jeg ser jo at vekta ikke rikker seg sånn som det er nå. Jeg vet at det finnes slankepiller på resept. Kanskje det kan være noe å prøve. Ellers så finnes det vel kostveiledning eller andre måter å få proffesjonell hjelp til å slanke seg på. Det jeg vet er at noe må gjøres. Jeg vil ikke lenger ha det sånn som nå. Kan jo også nevne at jeg jobber i helsevesenet, og vi er pålagt å bruke kommunens arbeidsuniformer på jobb, men nå passer snart ikke de største lenger + at det er altfor lite av de største str. Har gitt beskjed til ledelsen om dette. Det begynner også å bli tungt å utføre jobben min. Dette er også grunner til at noe må skje med vekten min. Men jeg skal nå snakke med legen og høre hva hun sier. Jeg skal ihvertfall ikke lenger bare godta at jeg skal spise sunt og være i aktivitet, for det hjelper ikke. Ts Anonymkode: f14e6...2ff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå