Gå til innhold

Uregelmessig menstruasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg har bestandig hatt regelmessig mensen, helt til jeg begynte med p-staven for 4 år siden... etter jeg tok ut den har det vært kaos i underbuksa, og jeg har mensen heeeeele tiden, den kommer og går som den selv vil. 

Idag fikk jeg plutselig mensen igjen etter en uke uten, og jeg begynner å bli så lei. Kan det være andre årsaker til dette? Jeg går ikke på prevansjon, jeg er bare 21 år og drit redd for tidlig overgangsalder...

erfaringer og tips mottas med stooooor takk! 

Anonymkode: 286d2...f20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke i tidlig overgangsalder, du sier du har hatt p-stav i 4 år og dette er sterke prevensjonsmidler med mye hormoner. Kroppen din prøver å om-justere seg og tilpasse seg sine egne hormoner, uten prevensjon. Bare vær tålmodig, det blir normalt etterhvert.

Jeg har prøvd ut flere prevensjonsmidler uten særlig lykke, da jeg ikke tåler hormonene. Kroppen min og syklusene mine har vært spillville til tider de også, så dette er helt normalt. Neste gang du velger prevensjon, kanskje rådføre deg ekstra med lege og starte på noe som ikke har så mange falske hormoner.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg begynte på p-sprøyta hadde jeg mensen konstant i 3 mnd. det viste seg å være cyster som jeg måtte fjerne kirurgisk. Har ikke hatt mensen i de årene jeg har brukt p-sprøyta, med unntak av om det går litt over 3 mnd. mellom hver sprøyte. Nå må jeg snart ta en pause fra p-sprøyta. Og da lurer jeg på hva som skjer. Jeg har hatt uregelmessig mens fra jeg fikk mens, da jeg var 14. 

Anonymkode: 1f65b...1bb

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Rosatoast skrev:

Du er ikke i tidlig overgangsalder, du sier du har hatt p-stav i 4 år og dette er sterke prevensjonsmidler med mye hormoner. Kroppen din prøver å om-justere seg og tilpasse seg sine egne hormoner, uten prevensjon. Bare vær tålmodig, det blir normalt etterhvert.

Jeg har prøvd ut flere prevensjonsmidler uten særlig lykke, da jeg ikke tåler hormonene. Kroppen min og syklusene mine har vært spillville til tider de også, så dette er helt normalt. Neste gang du velger prevensjon, kanskje rådføre deg ekstra med lege og starte på noe som ikke har så mange falske hormoner.

Jeg tok ut p-staven for et halvannet år siden, og trodde nesten det kom til å bli bedre etterhvert. 

Gikk kun på p-piller i kanskje en måned etter det, men kroppen reagerte veldig dårlig så jeg valgte å gå uten prevensjon. Har uansett ønske om barn, men føler det har blitt en veldig stor utfordring...

Jeg har fått ganske kraftige blødninger det siste halvåret, med ganske kraftige smerter. Kan gjerne ha mensen i 2 uker før det er over også. Jeg føler at jeg lever på naproxen og tamponger 😂

AnonymBruker
Skrevet

Det burde jo ha stabilisert seg etter halvannet år. Det hender man får syklustull uten at det egentlig er noen grunn til det. Har du snakket med legen din? En blodprøve vil vise om hormonene dine er som dem skal eller ikke. 

Anonymkode: 10eac...b83

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok ut p-staven for et halvannet år siden, og trodde nesten det kom til å bli bedre etterhvert. 

Gikk kun på p-piller i kanskje en måned etter det, men kroppen reagerte veldig dårlig så jeg valgte å gå uten prevensjon. Har uansett ønske om barn, men føler det har blitt en veldig stor utfordring...

Jeg har fått ganske kraftige blødninger det siste halvåret, med ganske kraftige smerter. Kan gjerne ha mensen i 2 uker før det er over også. Jeg føler at jeg lever på naproxen og tamponger 😂

Jeg hadde hormonspiral som jeg måtte ta ut, pga hormonene. Det var i begynnelsen av 2016, jeg har enda ikke fått "normal" menstrasjon, jeg blør ikke like lenge som du skriver, heller at jeg blør veldig lite den ene mnd, og kraftig blødning neste. Noen ganger kommer den veldig sent osv.. Jeg har vent meg til det, samtidig som jeg blir litt bekymret over alt som skjer "der nede", jeg skal til gyn for sjekk i juli.

Kanskje du har fått en reaksjon på hormonene? Gå til lege eller gyn for en eventuell sjekk, og sjekk eggene dine for å se om de er friske og raske :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke snakket med lege enda. Men opplever veldig mye stress i hverdagen og har alltid tenkt at det er grunnen, men man vet jo aldri. Hadde vært greit med både et legebesøk og gyn for min del tror jeg 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...