Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #1 Skrevet 28. februar 2005 Jeg har en datter som nå har blitt 3 1/2 måneder gammel. Hun får kun MME på flaske, og jeg gleder meg til å kunne gi henne noe annet. Er det for tidlig å begynne med feks grøt? Det står jo fra 4 mnd på pakkene, men er det ok å begynne litt før? Hun spiser bra nå, men jeg ønsker å la henne få litt grøt slik at det skal bli litt mere variasjon.
Dagoberta Skrevet 28. februar 2005 #2 Skrevet 28. februar 2005 Jeg ventet til datteren min var fem-seks måneder gammel før vi begynte med grøt, fordi de sa på helsestasjonen at morsmelken inneholder all den næringen de trenger den første tida. Melk er også det beste for de små magene deres, de er ikke vant til å behandle hardere kost enn melk. Og selv om vi liker variasjon i kosten, bryr babyer seg lite om sånt, de liker melk veldig godt
Snuppa Skrevet 28. februar 2005 #3 Skrevet 28. februar 2005 Så lenge hun spiser bra og legger på seg som normalt, så er det ingen grunn til å kjøpe inn grøtpakker allerede. Dagens ammeråd er jo faktisk fullamming frem til 6 mnd, men jeg ville kanskje startet med en forsiktig introduksjon ved 4 mnd. Husk at tilvenning til fast føde kan ta tid! Ellers er nok ikke datteren din så opptatt av variasjon - de elsker melken sin og kjenner jo ingen andre smaker!
Veronal Skrevet 28. februar 2005 #4 Skrevet 28. februar 2005 Offisielle kostråd sier følgende: Når spedbarnet er seks måneder gammelt, bør fast føde gradvis introduseres som tillegg til morsmelken, slik at behovet for energi og næringsstoffer dekkes. Noen barn kan ha behov for fast føde før seks måneders alder, men introduksjon bør skje tidligst ved fire måneders alder. Barn som ikke får morsmelk, kan introduseres til fast føde ved 4-6 måneders alder. Les mer her. Du klarer sikkert å vente i 2 uker til.
Charmina Skrevet 28. februar 2005 #5 Skrevet 28. februar 2005 Om barnet er fornøyd og får den mengden melk det trenger er det ingen grunn til å begynne med fast føde før de er 6 mnd gamle. Sønnen min fikk grøt da han var litt over 4 mnd siden han fikk for lite melk.Han var tydelig misfornøyd og virket ikke skikkelig mett etter måltidene. Han ble en helt annen baby etter at han fikk grøt - sov godt om natten og var mindre sutrete. Men som sagt jeg ville ikke begynt med det om han var mett med bare morsmelka. Søsteren hans som nå er 4 mnd ser ut til å klare seg med bare morsmelk ennå
Gyda Skrevet 28. februar 2005 #6 Skrevet 28. februar 2005 Gutten vår som også kun har fått MME (ikke morsmelk) fikk grøt fra han var omtrent 3,5 mnd gammel. Han var kjempeklar for dette og syns det var kjempegodt. Han fikk bare bittelitt til å begynne med og så har vi økt på etterhvert. Du kan trygt gi babyen din grøt nå, siden han får MME.
Plym Skrevet 28. februar 2005 #7 Skrevet 28. februar 2005 Hvorfor skal du det når det ikke er anbefalt? Fordi du synes det er artig? Jeg har aldri forstått hvorfor folk er så stressa med å begynne med mat så lenge vi vet at babyen har best av å vente.
koldbruna Skrevet 1. mars 2005 #8 Skrevet 1. mars 2005 Jeg fikk beskjed fra HELSESTASJON at vi godt kunne begynne med en liten porsjon Maisgrøt da tulla var 3 1/2 mnd.Dette fordi at hun ikkke la på seg slik hun skulle.Da vi begynte med grøt på kvelden til henne virket hun mer fornøyd.Hun har kun fått MME,ikke morsmelk. Hun er nå 8 mnd. Koldbruna
Gjest LoisLane Skrevet 1. mars 2005 #9 Skrevet 1. mars 2005 Hvorfor skal du det når det ikke er anbefalt? Fordi du synes det er artig? Jeg har aldri forstått hvorfor folk er så stressa med å begynne med mat så lenge vi vet at babyen har best av å vente. Så veldig enig. Tror også mange har forventninger om at da skal barnet bli mye mer "fornøyd", sove som en stein om natta osv. Det stemmer langt fra for alle...
Plym Skrevet 1. mars 2005 #10 Skrevet 1. mars 2005 Jeg fikk beskjed fra HELSESTASJON at vi godt kunne begynne med en liten porsjon Maisgrøt da tulla var 3 1/2 mnd.Dette fordi at hun ikkke la på seg slik hun skulle.Da vi begynte med grøt på kvelden til henne virket hun mer fornøyd.Hun har kun fått MME,ikke morsmelk. Hun er nå 8 mnd. Koldbruna Jeg siktet ikke til sånne tilfeller. Jeg leser bare stadig innlegg fra nybakte mødre som har lyst til å gi babyene sine mat tilsynelatende fordi de har lyst på forandring. Det var det jeg reagerte på
Varja Skrevet 1. mars 2005 #11 Skrevet 1. mars 2005 Vi begynte med grøt da datteren var 4 måneder. Dette fordi jeg skulle tilbake i jobb når hun var 1/2 år så jeg tenkte at det var lurt å begynne gradvis litt tidlig. Hun likte imidlertid ikke mat og ville bare ha pupp. Tok vel nesten 3-4 måneder før hun faktisk spiste en hel porsjon! Hvis du skal begynne med fast føde, så snakk med helsestasjonen. Ville ikke begynt med noe som er imot anbefalingene uten å sjekke med fagfolk. Helst bør man vel vente til 6 måneder slik WHO anbefaler.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mars 2005 #12 Skrevet 2. mars 2005 Vi begynte med grøt da datteren var 4 måneder. Dette fordi jeg skulle tilbake i jobb når hun var 1/2 år så jeg tenkte at det var lurt å begynne gradvis litt tidlig. Hun likte imidlertid ikke mat og ville bare ha pupp. Tok vel nesten 3-4 måneder før hun faktisk spiste en hel porsjon! Hvis du skal begynne med fast føde, så snakk med helsestasjonen. Ville ikke begynt med noe som er imot anbefalingene uten å sjekke med fagfolk. Helst bør man vel vente til 6 måneder slik WHO anbefaler. Tror jeg heller ville vennet ungen til å drikke MME eller morsmelk fra flaske enn å gi den fast føde ved 4 md bare fordi du skulle begynne å jobbe. Det er mulig å mate en unge med annet enn fast føde selv om mor ikke er der med puppen. Forøvrig kjenner jeg ei som ga babyen fast føde fra halvannen måned, middag fikk ungen 3-4 måneder gammel "fordi hun krevde det, hang jo ved peppen døgnet rundt viss ikke" Denne ungen var prematur også, og magen var slett ikke klar for fast føde etter så kort tid. Men mora ville ikke amme, og innså ikke at flaske burde vært brukt. Men, denne dama er ikke videre oppvakt generelt heller da...
hanni Skrevet 2. mars 2005 #13 Skrevet 2. mars 2005 Men dette med grøt er jo forskjellig i forhold til om man gir MME eller har morsmelk til ungen. Slik jeg har skjønt det, bør man fullamme til 6 måneder - men når man da ikke ammer, men gir MME så kan man vel starte tidligere med grøt. Jeg tror dessuten ikke så veldig mange starter med å gi grøt fordi de synes det er artig - men noen babyer sover mer og lengre på natta når de får grøt - jeg tror det er årsaken til at mange starter tidlig. Hilsen hanni som har baby på 4 mnd - og fullammer - men som vil poengtere at babyer er forskjellige!
Varja Skrevet 2. mars 2005 #14 Skrevet 2. mars 2005 Tror jeg heller ville vennet ungen til å drikke MME eller morsmelk fra flaske enn å gi den fast føde ved 4 md bare fordi du skulle begynne å jobbe. Det er mulig å mate en unge med annet enn fast føde selv om mor ikke er der med puppen. I utgangspunktet er jeg enig i at man bør følge anbefalingene som gjelder, men siden jeg visste at det bare er noen få år siden anbefalingen var fullamming til 4 måneder og så forsiktig introduksjon av grøt forsøkte vi dette.
silja Skrevet 2. mars 2005 #15 Skrevet 2. mars 2005 det anbefales å heller gi grøt/fast føde fremfor ekstra mmE når barnet er passert 4mnd'er faktisk...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå