granolagirl Skrevet 29. mai 2018 #1 Skrevet 29. mai 2018 ... når jeg starter helt fra scratch? Tok trafikalt grunnkurs da jeg var 16 (nå er jeg 26), har øvelseskjørt et par-tre ganger tidligere, men det er flere år siden. Tenkte å begynne med kjøretimer og øvelseskjøring nå etter eksamen, nå som jeg har sommeren til disposisjon. Hvor raskt tror dere jeg kan komme i mål, med tanke på at jeg ikke har kjørt noe særlig fra før av? :-) Tenkte å begynne med noen kjøretimer før jeg øvelseskjører med foreldre etc., bare for å få drillet inn det grunnleggende skikkelig. Har allerede begynt å friske opp/lese litt på trafikkregler og sånt, og heldigvis husker jeg det meste fra grunnkurset fremdeles.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #2 Skrevet 29. mai 2018 Det kommer helt an på hvor lett du lærer. Det finnes intensivkurs på 2-3 uker, men da bør du har øvelseskjørt en del fra før. Statens vegvesen anbefaler 110 timer bak rattet under opplæringen. Anonymkode: dbf3c...9b2 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #3 Skrevet 29. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på hvor lett du lærer. Det finnes intensivkurs på 2-3 uker, men da bør du har øvelseskjørt en del fra før. Statens vegvesen anbefaler 110 timer bak rattet under opplæringen. Anonymkode: dbf3c...9b2 Det er jo helt sjukt. 110.000 kroner på bare kjøretimer det da + ca 20.000 på alt det obligatoriske. Er ikke alle som har en mamma eller pappa som gidder å bruke sin bil til øvelseskjøring. Anonymkode: 97cc2...8a4 1
granolagirl Skrevet 29. mai 2018 Forfatter #4 Skrevet 29. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt sjukt. 110.000 kroner på bare kjøretimer det da + ca 20.000 på alt det obligatoriske. Er ikke alle som har en mamma eller pappa som gidder å bruke sin bil til øvelseskjøring. Anonymkode: 97cc2...8a4 Ja, det hørtes voldsomt ut i timer med kjørelærer i hvert fall. Håper på å kunne øvelseskjøre mye, selv om foreldrene mine ikke har bil (medlemmer av et bilkollektiv hvor det er lov å leie bil for øvelseskjøring, men det koster jo penger, det også). Men tror dere jeg hadde kommet i mål i løpet av sommeren, eller uti august-september? :-)
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #5 Skrevet 29. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt sjukt. 110.000 kroner på bare kjøretimer det da + ca 20.000 på alt det obligatoriske. Er ikke alle som har en mamma eller pappa som gidder å bruke sin bil til øvelseskjøring. Anonymkode: 97cc2...8a4 Er jo mer effektive timer med kjørelærer, så trenger ikke så mange timer da. Anonymkode: 6f03f...59b 1
granolagirl Skrevet 29. mai 2018 Forfatter #6 Skrevet 29. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo mer effektive timer med kjørelærer, så trenger ikke så mange timer da. Anonymkode: 6f03f...59b Tror du 15 timer er nok? Med kjørelærer altså :-)
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #7 Skrevet 29. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt sjukt. 110.000 kroner på bare kjøretimer det da + ca 20.000 på alt det obligatoriske. Er ikke alle som har en mamma eller pappa som gidder å bruke sin bil til øvelseskjøring. Anonymkode: 97cc2...8a4 Det er ikke sjukt, det dreier seg om liv og helse for alle som beveger seg i trafikken. Mengdetrening er det som skal til for å bli en god sjåfør. Eller mener du vi skal senke kravene for å få flere uerfarne og overmodige sjåfører ut i trafikken? Anonymkode: 2a70f...f1b 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #8 Skrevet 29. mai 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt sjukt. 110.000 kroner på bare kjøretimer det da + ca 20.000 på alt det obligatoriske. Er ikke alle som har en mamma eller pappa som gidder å bruke sin bil til øvelseskjøring. Anonymkode: 97cc2...8a4 De anbefaler faktisk 140 timer med øvelseskjøring før oppkjøringen. Det er viktig med mengdetrening. Statens vegvesen anbefaler imidlertid ikke 140 timer kjøring på trafikkskolen. Hvis man ikke har foreldre som kan kjøre med en får man alliere seg med noen andre. Jeg kjørte nesten aldri med foreldrene mine, men jeg fikk likevel greit med erfaring privat. Anonymkode: 2a80c...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #9 Skrevet 29. mai 2018 41 minutter siden, granolagirl skrev: Tror du 15 timer er nok? Med kjørelærer altså :-) Kommer an på hvor bra du kjører;-) Kjørelæreren vil si om du er klar eller trenger flere timer. Selv var min læringskurve bratt med kjørelæreren. Hadde kjørt litt med foreldre, men ikke så mye. Klarte meg med et par timer utenom det obligatoriske. Kjør på! Anonymkode: 6f03f...59b
granolagirl Skrevet 29. mai 2018 Forfatter #10 Skrevet 29. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på hvor bra du kjører;-) Kjørelæreren vil si om du er klar eller trenger flere timer. Selv var min læringskurve bratt med kjørelæreren. Hadde kjørt litt med foreldre, men ikke så mye. Klarte meg med et par timer utenom det obligatoriske. Kjør på! Anonymkode: 6f03f...59b Kult! Har ingen kjempeforventninger til meg selv siden jeg aldri har kjørt, og er litt engstelig, haha! Men skal steppe up gamet og kjøre på – gleder meg skikkelig merker jeg, haha 😄
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #11 Skrevet 29. mai 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo helt sjukt. 110.000 kroner på bare kjøretimer det da + ca 20.000 på alt det obligatoriske. Er ikke alle som har en mamma eller pappa som gidder å bruke sin bil til øvelseskjøring. Anonymkode: 97cc2...8a4 Er det sykt at det er anbefalt at man har nok mengdetrening for å bli en trygg sjåfør? Har man ikke foreldre eller venner som kan øvelseskjøre med en, så ja, da koster det mer. Det er jo helt på tryne å skulle senke anbefalingen for mengdetrening bare fordi noen ikke har foreldre å kjøre med. Om alle nye sjåfører kun har 20 timer trening, hvordan blir trafikkbildet da? Det trengs øvelse og trening for å bli moden nok til å ferdes alene i trafikken. Anonymkode: dbf3c...9b2 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #12 Skrevet 29. mai 2018 jeg vet ikke, jeg begynte i oktober og fortsatt holder på. Veivesenet har det som et mål at elev skal kjøre 200-400 kjøretimer før oppkjøringen, sier kjørelæreren min. 😓 Anonymkode: eae39...d31
Libertas Skrevet 30. mai 2018 #13 Skrevet 30. mai 2018 Jeg tok sertifikatet på 1,5 mnd. Kun obligatoriske kjøretimer og et par med forelder.
Elena87 Skrevet 31. mai 2018 #14 Skrevet 31. mai 2018 På 29.5.2018 den 20.00, AnonymBruker skrev: jeg vet ikke, jeg begynte i oktober og fortsatt holder på. Veivesenet har det som et mål at elev skal kjøre 200-400 kjøretimer før oppkjøringen, sier kjørelæreren min. 😓 Anonymkode: eae39...d31 200-400? 😱😱😱😱😱 jeg har tatt 1...
granolagirl Skrevet 1. juni 2018 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2018 På 30.5.2018 den 21.49, Libertas skrev: Jeg tok sertifikatet på 1,5 mnd. Kun obligatoriske kjøretimer og et par med forelder. Hadde du kjørt mye fra før av? :-) ble motivert av å lese dette, hehe!
Libertas Skrevet 1. juni 2018 #16 Skrevet 1. juni 2018 4 timer siden, granolagirl skrev: Hadde du kjørt mye fra før av? 🙂 ble motivert av å lese dette, hehe! Nei, hadde kjørt bil et par ganger noen år tidligere. Men jeg hadde en superflink kjørelærer!
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #17 Skrevet 1. juni 2018 Jeg begynte å øvelseskjøre i september, kjørte med foreldre hver dag, meldte meg opp til kjøreskoletimer i oktober, og hadde lappen i midten av februar. Hadde ikke kjørt før det. Øvelseskjørte hjemme gjennom hele prosessen. Anonymkode: 54bfe...472
granolagirl Skrevet 1. juni 2018 Forfatter #18 Skrevet 1. juni 2018 12 minutter siden, Libertas skrev: Nei, hadde kjørt bil et par ganger noen år tidligere. Men jeg hadde en superflink kjørelærer! Wow! Så bra jobba! Håper jeg har flaks med kjørelæreren, jeg også :-) er skikkelig spent!
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #19 Skrevet 1. juni 2018 Jeg startet i begynnelsen av september og tok lappen 20 november. Brukte altså sånn ca 3 Mnd. Hadde ikke kjørt på forhånd og var liiivredd for å sitte bak rattet. Men gikk fint altså Hadde ikke så mange kjøretimer. Anonymkode: bc5a7...6e1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 #20 Skrevet 1. juni 2018 På 29.5.2018 den 19.08, granolagirl skrev: Tror du 15 timer er nok? Med kjørelærer altså 🙂 Den gang jeg tok lappen var det 9 timer obligatorisk, jeg hadde 14 totalt, og stod på første oppkjøring. Men jeg hadde kjørt mange, mange timer med foreldre før den tid, syns ikke 110 timer som noen er forskrekket over høres mye ut i det hele tatt. Det tar tid å lære seg å kjøre uten å kvele bilen, å lære bakkestart, å lære seg rygging og kjøring med speil, å kunne lese et komplisert trafikkbilde med flere felt, av/påkjørsler, forbikjøringer og vikeplikt i ett, gjerne med utrykningsskjøretøy i tillegg. Å bli en god sjåfør er mye mer enn å bestå oppkjøring. Da jeg tok utrykningssertifikat/kode 160 anbefalte kursholderen at folk burde kjøre minst 15-20 000 km pr år for å ha nok trening i å lese trafikkbildet til å kjøre med blålys og sirener, og det sier også noe om hvor viktig det er med mengdetrening for å bli god sjåfør. Anonymkode: 6966a...e5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå