AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #1 Skrevet 28. mai 2018 Jeg er innlagt for et mindre inngrep som skal skje i morgen tidlig, og ville gjerne skifte tøy til natten på sykehuset. Da jeg spurte om å få ren skjorte kommenterte sykepleier at jeg måtte ha ekstra stor skjorte siden jeg var betraktelig overvektig. Er dette en nødvendig kommentar fra en sykepleier? Kunne ikke hun bare hentet en stor skjorte uten å påpeke det? Og skal sykepleiere drive å kommentere vekt til pasienter? Burde ikke det i tilfelle være legens område, om det så var relevant til årsak for sykehus innleggelsen? Er det noe sykepleiere her, og hadde dere gjort noe tilsvarende? Hva tenker dere om en sånn kommentar? Anonymkode: 2d096...534 1
l86 Skrevet 28. mai 2018 #2 Skrevet 28. mai 2018 (endret) Nei, det ville jeg aldri sagt til en pasient. Det er upassende og unødvendig. Endret 28. mai 2018 av l86 14
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #3 Skrevet 28. mai 2018 Har du ikke med deg eget tøy? Jeg har ligget på sykehus i ukesvis og hatt store operasjoner. Har aldri bedt om natttøy. Anonymkode: 8153a...8fc
Mr. Kilmister Skrevet 28. mai 2018 #4 Skrevet 28. mai 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er innlagt for et mindre inngrep som skal skje i morgen tidlig, og ville gjerne skifte tøy til natten på sykehuset. Da jeg spurte om å få ren skjorte kommenterte sykepleier at jeg måtte ha ekstra stor skjorte siden jeg var betraktelig overvektig. Er dette en nødvendig kommentar fra en sykepleier? Kunne ikke hun bare hentet en stor skjorte uten å påpeke det? Og skal sykepleiere drive å kommentere vekt til pasienter? Burde ikke det i tilfelle være legens område, om det så var relevant til årsak for sykehus innleggelsen? Er det noe sykepleiere her, og hadde dere gjort noe tilsvarende? Hva tenker dere om en sånn kommentar? Anonymkode: 2d096...534 Er bare noen som ikke klarer å holde kjeft. Si ifra til legen. 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #5 Skrevet 28. mai 2018 Takk for tilbakemeldinger. Følte ikke jeg var hårsår her, og det er ikke slik at jeg selv ikke vet at jeg er godt overvektig heller. Siden det også var snakk om tøy og totalt urelatert til min egen helse, og også hvorfor jeg er der, så hadde jeg en følelse av dette. Er det mest vanlig at man varsler lege? Anonymkode: 2d096...534 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #6 Skrevet 28. mai 2018 Hvis dette er et offentlig sykehus så bruker de å ha klageskjema på hjemmesiden sin. De fleste leger er kirurger på sykehuset,og de er ikke "sjefene" til sykepleierne på sånn måte, det er det vel sykehusadministrasjonen som er. Anonymkode: 8153a...8fc 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #7 Skrevet 28. mai 2018 24 minutter siden, Mr. Kilmister skrev: Er bare noen som ikke klarer å holde kjeft. Si ifra til legen. Hvorfor i all verden skal TS si fra til legen? Er det fordi du tror legen styrer avdelingen og er sjefen til sykepleieren? Hahaha, da må jeg isåfall skuffe deg. Lege og sykepleiere er to helt ulike profesjoner, og legen er ikke lederen til sykepleieren. Hver avdeling har en avdelingsleder, og siden det er viktig med klinisk kompetanse for klinisk ledelse så er dette ofte sykepleiere som er avdelingsledere. Det er avdelingslederen man henvender seg til og ikke noen lege dersom man ønsker å fortelle om en situasjon man har opplevd. TS må gjerne fortelle om situasjonen hun har opplevd. Jeg ville selv aldri ha sagt noe sånt til en pasient. Jeg har naturlig nok måttet si til noen som har etterspurt skjorte at jeg skal hente en skjorte i litt større størrelse (for eksempel dersom skjortene som ligger på rommene er prøvd på og vist seg å være for små), men jeg sier naturlig nok dette med den største forsiktighet, men som oftest vet jeg at pasienten trenger dette på forhånd og legger det inn på pasientrommet. Anonymkode: 7878b...d7c 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #8 Skrevet 28. mai 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke med deg eget tøy? Jeg har ligget på sykehus i ukesvis og hatt store operasjoner. Har aldri bedt om natttøy. Anonymkode: 8153a...8fc Slutt å kødd. Det er helt normalt å bli tilbydd sykehus skjorte som natt tøy, men du kan selvsagt velge selv å bruke ditt eget om du vil. På morgenen før man skal til operasjon dusjer man, og bytter til en ny sykehus skjorte. Anonymkode: 08ae4...636 10
Filicia Skrevet 28. mai 2018 #9 Skrevet 28. mai 2018 Det var ikke noen hyggelig kommentar fra sykepleieren og veldig upassende. Skjønner deg godt at du reagerte sånn som du gjør. Man skal ikke kommentere andre på den måten. Det sårer. Lykke til i morgen.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #10 Skrevet 29. mai 2018 Sa hun at du var overvektig eller er det du som tolker det slik? Skjorter kommer i ulike størrelser, og jeg opplever ofte at pasienter har fått skjorter som er for små og knapt går ann å lukke igjen, ikke særllig behagelig å sove med. Hvis da pasienten ber om ny skjorte kan jeg godt si noe ala "uff ja jeg ser de har gitt deg en som er i minste laget, la med finne en som er god og romslig og bedre å sove i". Det er ikke frekt, det er ikke frekt ment og ingen pasienter har noen gang klagd på det heller. Hvis det var no i den retningen du fikk sagt så overtolker du veldig. Sa vedkommende rett ut, du er betraktelig overvektig syns jeg du kan gi beskjed om at det er ugrei talemåte. Hvis du skal opereres er for øvrig overvekt en risikofaktor. Du kommer også til å bli spurt om vekt (og høyde) på operasjonsstua, sånn hvis du skal stålsette deg. Anonymkode: 329cb...d99 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #11 Skrevet 29. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sa hun at du var overvektig eller er det du som tolker det slik? Skjorter kommer i ulike størrelser, og jeg opplever ofte at pasienter har fått skjorter som er for små og knapt går ann å lukke igjen, ikke særllig behagelig å sove med. Hvis da pasienten ber om ny skjorte kan jeg godt si noe ala "uff ja jeg ser de har gitt deg en som er i minste laget, la med finne en som er god og romslig og bedre å sove i". Det er ikke frekt, det er ikke frekt ment og ingen pasienter har noen gang klagd på det heller. Hvis det var no i den retningen du fikk sagt så overtolker du veldig. Sa vedkommende rett ut, du er betraktelig overvektig syns jeg du kan gi beskjed om at det er ugrei talemåte. Hvis du skal opereres er for øvrig overvekt en risikofaktor. Du kommer også til å bli spurt om vekt (og høyde) på operasjonsstua, sånn hvis du skal stålsette deg. Anonymkode: 329cb...d99 Sykepleieren har ingenting med å kommentere pasientens vekt. Siden dette er et planlagt inngrep så er nok anestesi klar over Ts sin vekt pga hun allerede har fylt ut skjema som skal til anestesi, i forkant av planlagte inngrep så har man en samtale med anestesi, der vekt og høyde er notert ifm riktig dose anestesi. Vekten til Ts kommer ikke til å bli et tema på operasjonstuen. Anonymkode: cb155...138 5
Gjest Ingrid78 Skrevet 29. mai 2018 #12 Skrevet 29. mai 2018 Det virker å være vanlig praksis nesten på sykehuset her. Jeg fikk høre det hele tida på føden og barsel. Og mormor fikk høre det ved hvert skift av klær da hun var innlagt i vinter. Faren min da han var innlagt i fjor. Enda han ikke er så stor engang. Synes det er en uting. Man vet man er stor. Folk trenger ikke å påpeke det hele tida
Perelandra Skrevet 29. mai 2018 #13 Skrevet 29. mai 2018 Tråden er ryddet for personangrep, svar til dette og innlegg skrevet av signert helsepersonell Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #14 Skrevet 29. mai 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke med deg eget tøy? Jeg har ligget på sykehus i ukesvis og hatt store operasjoner. Har aldri bedt om natttøy. Anonymkode: 8153a...8fc Det er fryktelig upraktisk å bruke eget nattøy. Man blir ofte svett og klam, man kan blø eller kateteret kan lekke (om man har det). Så sjansen for å grise til nattøyet er ganske stor, skal man da sende det hjem til vask og få byttet så og si hver eneste natt? Og når man skal opereres så er det ikke lov med noe annet enn sykehusskjorte, du får ikke ha eget undertøy engang. Men det visste du kanskje? Du som er blitt operert mange ganger mener jeg. Anonymkode: f0e64...83a 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #15 Skrevet 29. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Siden dette er et planlagt inngrep så er nok anestesi klar over Ts sin vekt pga hun allerede har fylt ut skjema som skal til anestesi, i forkant av planlagte inngrep så har man en samtale med anestesi, der vekt og høyde er notert ifm riktig dose anestesi. Vekten til Ts kommer ikke til å bli et tema på operasjonstuen. Anonymkode: cb155...138 Det er ikke min erfaring. Jeg har blitt målt og veid av lege før mine operasjoner, men har likevel blitt spurt om vekt på operasjonstua. Anonymkode: 5e916...9f0
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #16 Skrevet 29. mai 2018 Nei, slik sier man ikke til en pasient. Dette ville jeg klaget på! Anonymkode: 4b895...705 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #17 Skrevet 29. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykepleieren har ingenting med å kommentere pasientens vekt. Siden dette er et planlagt inngrep så er nok anestesi klar over Ts sin vekt pga hun allerede har fylt ut skjema som skal til anestesi, i forkant av planlagte inngrep så har man en samtale med anestesi, der vekt og høyde er notert ifm riktig dose anestesi. Vekten til Ts kommer ikke til å bli et tema på operasjonstuen. Anonymkode: cb155...138 Pasienten skal spørres om aldre, høyde og vekt inne på operasjonsstua, og dette skal bekreftes hørt av flere for å sjekke at pumpene for anestesireparater er rett stilt inn. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke min erfaring. Jeg har blitt målt og veid av lege før mine operasjoner, men har likevel blitt spurt om vekt på operasjonstua. Anonymkode: 5e916...9f0 Nemlig, rutinene tilsier sjekk. Anonymkode: 329cb...d99
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #18 Skrevet 29. mai 2018 Hvorfor ikke bare svare noe skikkelig frekt tilbake? Anonymkode: fa311...151
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #19 Skrevet 29. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Pasienten skal spørres om aldre, høyde og vekt inne på operasjonsstua, og dette skal bekreftes hørt av flere for å sjekke at pumpene for anestesireparater er rett stilt inn. Nemlig, rutinene tilsier sjekk. Anonymkode: 329cb...d99 Er det sant? Jeg har blitt operert to ganger, på Bærum og Aker sykehus, og dette har ikke skjedd ved mine operasjoner. I hverfall ikke ved den siste, den første er så lenge siden at det kan ha hendt, men at jeg har glemt det. Jeg måtte kun fylle ut skjema i forkant med vekt og høyde og andre relevante opplysninger. Jeg hadde time hos sykepleier og anestesi før operasjonene, men ble ikke målt eller veid da. Jeg er overvektig, men anestesilegen sa at det gikk greit siden det var spredd utover hele kroppen og ikke samlet på et sted. Det var den eneste kommentaren jeg fikk ang det. Og til TS, nei det er ikke greit at sykepleieren sa dette. Når man er innlagt på sykehuset er man gjerne litt ekstra sårbar, og man trenger virkelig ikke sånne kommentarer da! Anonymkode: 38640...648
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #20 Skrevet 30. mai 2018 Hei igjen, alle sammen. Takk for alle tilbakemeldinger Til deg som spurte om jeg tolket det eller hva hun sa, som jeg skrev i første post så brukte hun ordene "betraktelig overvektig". Ja, jeg spurte etter avdelingsleder. Hun var ikke tilstede i går, men jeg fikk telefonnummer, og ringte til henne i dag. Så jeg tok det opp og sa det var en unødvendig kommentar. Fikk til svar at hun skulle følge det opp og at det ikke var første gang at vedkommende hadde virket usympatisk, verken ovenfor pasienter eller andre pleiere(!). (Og til dere som lurte: angående selve operasjonen så var ikke vekten nevnt en eneste gang, selv om jeg er langt over snittet.) Så nå skal jeg bare bli frisk igjen og nyte sommeren. Takk alle sammen, spesielt til dere sykepleiere som kommenterte her. Skulle heller hatt dere der Anonymkode: 2d096...534 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå