AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #1 Skrevet 28. mai 2018 Jeg vurderer å kontakte arbeidstilsynet angående bedriften jeg jobber i, men er usikker på om det vil skade mer enn det kan hjelpe. Vi har ikke verneombud, tilstrekkelig kontorplass (vi har ca 2 kvm hver i snitt. Reglene sier minimum 6 kvm), vi får ikke overtidsbetaling selv om vi blir pålagt overtid, vi får stadig nye oppgaver og mindre tid (om vi sier "nei ", får vi beskjed om at vi vet hvor døren er). Det blir diskusjoner dersom noen skulle finne på å bli sykemeldt. Taushetsplikt blir ikke overholdt (jeg fikk f.eks. vite at en kollega var ute og satt hormonsprøyte for å bli gravid, uten at jeg spurte eller har noe med det) Likevel er vi fornøyd med mange andre områder ved arbeidsplassen. Sjefen kan f.eks. finne på å invitere til fest, og lar da alle få hjem en time tidlig for å stelle seg. Hva tenker dere? Bør jeg bare bite sammen tenna? Anonymkode: 18714...ad1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #2 Skrevet 28. mai 2018 Jeg ville meldt anonymt. Anonymkode: aa63b...7ab 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #3 Skrevet 28. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville meldt anonymt. Anonymkode: aa63b...7ab Det er visstnok alltid anonymt, men vi er få på arbeidsplassen, så det vil ikke vli vanskelig å finne ut av det. Anonymkode: 18714...ad1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #4 Skrevet 28. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville meldt anonymt. Anonymkode: aa63b...7ab Særlig anonymt. Hvor lett skinner det ikke igjenom både hos arbeidstilsynet og hos barnevernet hvem den anonyme varsleren er? Ts bør heller finne seg en annen jobb dersom hun ikke er fornøyd, eller fagorganisere seg. Anonymkode: d80eb...c15
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #5 Skrevet 28. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Særlig anonymt. Hvor lett skinner det ikke igjenom både hos arbeidstilsynet og hos barnevernet hvem den anonyme varsleren er? Ts bør heller finne seg en annen jobb dersom hun ikke er fornøyd, eller fagorganisere seg. Anonymkode: d80eb...c15 Slike forhold bør absolutt meldes. Det er jo ikke ok!!! Evt. kan TS se seg om etter ny jobb og varsle i det hun slutter - det gjorde jeg selv. Anonymkode: aa63b...7ab 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #6 Skrevet 28. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Særlig anonymt. Hvor lett skinner det ikke igjenom både hos arbeidstilsynet og hos barnevernet hvem den anonyme varsleren er? Ts bør heller finne seg en annen jobb dersom hun ikke er fornøyd, eller fagorganisere seg. Anonymkode: d80eb...c15 Jeg er organisert, men de mener de ikke kan hjelpe før vi har tariff. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Slike forhold bør absolutt meldes. Det er jo ikke ok!!! Evt. kan TS se seg om etter ny jobb og varsle i det hun slutter - det gjorde jeg selv. Anonymkode: aa63b...7ab Jeg har vurdert det, men er gravid i andre trimester, så da må det bli etter permisjonen. Jeg har jobbet i bedriften i syv år, så dette er ting som har gnagd lenge. Både jeg og andre har tatt ting opp flere ganger, men det ender bare opp med enorme krangler, innkalling til møte med sjefen én og én og enda flere brudd på reglene. Anonymkode: 18714...ad1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #7 Skrevet 28. mai 2018 Når sjefen vil ha selskap av dere på fest er han snill og grei- men ellers har dere å gjøre som han sier 🤣 Anonymkode: 895fd...7a1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #8 Skrevet 28. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er organisert, men de mener de ikke kan hjelpe før vi har tariff. Jeg har vurdert det, men er gravid i andre trimester, så da må det bli etter permisjonen. Jeg har jobbet i bedriften i syv år, så dette er ting som har gnagd lenge. Både jeg og andre har tatt ting opp flere ganger, men det ender bare opp med enorme krangler, innkalling til møte med sjefen én og én og enda flere brudd på reglene. Anonymkode: 18714...ad1 Usj, dette høres jo virkelig ikke bra ut. Ville nok kommet meg derfra likevel. Jeg ble etterhvert syk av å ha det slik som jeg hadde det på min arbeidsplass, og er glad jeg meldte. Anonymkode: aa63b...7ab
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #9 Skrevet 29. mai 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Usj, dette høres jo virkelig ikke bra ut. Ville nok kommet meg derfra likevel. Jeg ble etterhvert syk av å ha det slik som jeg hadde det på min arbeidsplass, og er glad jeg meldte. Anonymkode: aa63b...7ab Vi har det fint på mange måter også. Derfor er dette vanskelig. Anonymkode: 18714...ad1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #10 Skrevet 29. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har det fint på mange måter også. Derfor er dette vanskelig. Anonymkode: 18714...ad1 At sjefen inviterer på fest og at arbeidsplassen på noen andre måter er jo ikke nok, dersom de viktigste delene av en arbeidsplass ikke fungerer. Det å bli truet med "du vet hvor døren er" når man tar opp uenigheter eller forsøker å sette grenser er ikke greit, og manglende overtidsbetaling og brudd på taushetsplikt er lovbrudd. Anonymkode: e6400...79c 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #11 Skrevet 29. mai 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Når sjefen vil ha selskap av dere på fest er han snill og grei- men ellers har dere å gjøre som han sier 🤣 Anonymkode: 895fd...7a1 Man Har absolutt ikke noe med å "gjøre som han sier" når arbeidsgiver bryter regler,truer og ikke kan være en ordentlig leder. Der der er bare en maktsyk idiot som aldri skulle hatt noe ansvar. En leder skal enkelt og greit holde oversikt,følge regler,være streng når det trengs og ellers være snill mot sine ansatte. Anonymkode: f6f5d...792 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #12 Skrevet 29. mai 2018 1. Begynn å søke nye jobber nå. 2. Meld fra i det du går ut i permisjon. Anonymkode: fec31...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #13 Skrevet 29. mai 2018 Kontaktet arbeidstilsynet når jeg jobbet i en nå kjent hyperkriminell organisasjon. Ble møtt med et gjesp at den sløve ansatte på arbeidstilsynet, som oppfordret til å ignorere loven. Så jeg ville ikke hatt så store forhåpninger til arbeidstilsynet. Anonymkode: c151e...cff 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #14 Skrevet 29. mai 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å kontakte arbeidstilsynet angående bedriften jeg jobber i, men er usikker på om det vil skade mer enn det kan hjelpe. Vi har ikke verneombud, tilstrekkelig kontorplass (vi har ca 2 kvm hver i snitt. Reglene sier minimum 6 kvm), vi får ikke overtidsbetaling selv om vi blir pålagt overtid, vi får stadig nye oppgaver og mindre tid (om vi sier "nei ", får vi beskjed om at vi vet hvor døren er). Det blir diskusjoner dersom noen skulle finne på å bli sykemeldt. Taushetsplikt blir ikke overholdt (jeg fikk f.eks. vite at en kollega var ute og satt hormonsprøyte for å bli gravid, uten at jeg spurte eller har noe med det) Likevel er vi fornøyd med mange andre områder ved arbeidsplassen. Sjefen kan f.eks. finne på å invitere til fest, og lar da alle få hjem en time tidlig for å stelle seg. Hva tenker dere? Bør jeg bare bite sammen tenna? Anonymkode: 18714...ad1 Du bør melde anonymt til Arbeidstilsynet. også: i enkelte bedrifter vurderer og bestemmer leder alt - men ingen får vurdere leder. Da kan man be Arbeidstilsynet om hjelp. Anonymkode: fdb55...d24 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #15 Skrevet 29. mai 2018 Mener å ha hørt at arbeidsgivere har ikke taushetsplikt ovenfor kolleger og arbeidstakere. Umoralsk å spre privat info, det er en ting. Men det går ikke under taushetsplikt. Anonymkode: 1829c...e75
Duff Skrevet 29. mai 2018 #16 Skrevet 29. mai 2018 Hvor mange ansatte er dere da? Verneombud og tillitsvalgt er ikke ett krav i små bedrifter, det skal være X antall ansatte før kravet trer inn. Før det er det arbeidsgiver som har ansvaret. En litt dum regel da mange små bedrifter kunne trengt ett godt verneombud. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #17 Skrevet 29. mai 2018 Meld i fra nå! Du må jo kunne forvente at din arbeidsgiver tar et evt pålegg seriøst og følger opp. Gi han en sjanse til å ordne opp. Alternativt går dere sammen noen flere og tar det opp med arb giver før dere evt melder det til arb tilsynet hvis han ikke ordner opp. Anonymkode: 1949b...195
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #18 Skrevet 29. mai 2018 1 time siden, Duff skrev: Hvor mange ansatte er dere da? Verneombud og tillitsvalgt er ikke ett krav i små bedrifter, det skal være X antall ansatte før kravet trer inn. Før det er det arbeidsgiver som har ansvaret. En litt dum regel da mange små bedrifter kunne trengt ett godt verneombud. Det skal være 10 ansatte for å ha verneombud. Vi er 16. Anonymkode: 18714...ad1
Duff Skrevet 29. mai 2018 #19 Skrevet 29. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal være 10 ansatte for å ha verneombud. Vi er 16. Anonymkode: 18714...ad1 Da er det bare å ringe Arbeidstilsynet asap. Jeg har ringt en gang og ble veldig godt tatt imot. 1
blinkskuddet Skrevet 30. mai 2018 #20 Skrevet 30. mai 2018 Det er veldig mange måter å håndtere dette på: Det er særlig regler som faller inn under tillitsvalgt sitt ansvar her med tanke på arbeidsforhold. I tillegg faller noen av forholdene inn under ansvaret til bl.a. Hovedvernombudet. Hvis dere ikke har tillitsvalgt, finnes en hovedtillitsvalgt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå