AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #1 Skrevet 28. mai 2018 Er redd for kreft som de fleste, men jeg tenker også mye på det og bekymrer meg. Ta feks brystkreft, det sies at det er stor sannsynlighet for å bli frisk og at 75% lever fortsatt etter 10 år. Men så leser jeg om så mange som har hatt brystkreft. Blitt erklært frisk, for så å få det tilbake da ofte med spredning og man er plutselig uhelbredelig syk. Vet om mammaen til ei som fikk brystkreft ble frisk, så fikk hun tilbakefall med spredning til skjelett og døde relativt kort tid etterpå. Hvorfor sies det da at nesten alle blir friske av brystkreft, når jeg både leser og hører om folk som får spredning og dør. Noem her som har hatt brystkreft og kan støtte statistikken om at overlevelsen faktisk er høy? Anonymkode: 34312...91f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #2 Skrevet 28. mai 2018 Jeg har hatt brystkreft for 4 år siden, er fremdeles frisk pr i dag. Går til kontroll en gang i året. Uten at jeg skal si det sikkert, så tror jeg at statistikkene de jobber utfra baserer seg på 5 års overlevelse. Det er innen 5 år sjansen visst nok er størst for tilbakefall. Jeg prøver å ikke tenke så mye på det og har lært meg å leve med den usikkerheten om et mulig tilbakefall.. Men behandlingen blir bedre for hvert år, så det har noe med å gjøre at ferre får tilbakefall. Anonymkode: 09e43...b7e
abc123detvardet Skrevet 28. mai 2018 #3 Skrevet 28. mai 2018 At noen har hatt brystkreft, hvordan skal det støtte statistikken? Du finner flere legitime kilder på at overlevelsesraten til kreft er høy. De sakene du finner på nettet og hører er ofte de verste sakene. Her er en kilde https://seer.cancer.gov/statfacts/html/breast.html Kreftforskning er noe som jobbes med aktivt og overlevelsesraten øker med ny forskning.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #4 Skrevet 28. mai 2018 7 minutter siden, abc123detvardet skrev: At noen har hatt brystkreft, hvordan skal det støtte statistikken? Du finner flere legitime kilder på at overlevelsesraten til kreft er høy. De sakene du finner på nettet og hører er ofte de verste sakene. Her er en kilde https://seer.cancer.gov/statfacts/html/breast.html Kreftforskning er noe som jobbes med aktivt og overlevelsesraten øker med ny forskning. Men er det ofte at brystkreft sprer seg til andre organer som lunger, skjelett osv? Anonymkode: 34312...91f
aiba Skrevet 28. mai 2018 #5 Skrevet 28. mai 2018 Moren min døde av brystkreft med spredning til lever, selv har jeg fått advarsel fra Gud om fare for kreft i bryst, tarm og hud/føflekk, men legen nekter fjerne føflekkene mine så jeg skal dra til volvat og fjerne de
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #6 Skrevet 28. mai 2018 Det er dessverre min erfaring også. Kjente to som hadde brystkreft, ble frisk også kom kreften tilbake i andre steder av kroppen flere år senere. Begge døde av kreften. Samme med kreft i hjernen. Anonymkode: 0f2a4...2b8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #7 Skrevet 28. mai 2018 Fordi "nesten alle" ikke er alle, men man kan ikke basere livet sitt på en liten prosentandel. Anonymkode: 459ac...c99
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #8 Skrevet 28. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men er det ofte at brystkreft sprer seg til andre organer som lunger, skjelett osv? Anonymkode: 34312...91f Spredningsmønsteret for brystkreft er til lunge, lever og skjelett.. Anonymkode: 09e43...b7e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #9 Skrevet 28. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spredningsmønsteret for brystkreft er til lunge, lever og skjelett.. Anonymkode: 09e43...b7e Ja det vet jeg, men er det ofte st det forekommer? Anonymkode: 34312...91f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #11 Skrevet 28. mai 2018 Mamma er en av de som ble friskmeldt for brystkreft, også viste det seg at det hadde spredt seg til skjelettet uten at det ble oppdaget. Hun går nå på livsforlengende. Alikevel går jeg ikke rundt og er redd for å få kreft. For alt det jeg vet, kan jeg bli påkjørt, truffet av en stige, sette noe i halsen, få hjerneslag osv. allerede i morgen. Selvfølgelig tar jeg anbefalt celleprøve, og kommer til å gå på mammografi når den tid kommer, men å gå rundt og være redd for å bli syk, det er jammen meg ikke godt for noe. Anonymkode: d20a4...903
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #12 Skrevet 28. mai 2018 Dette syns jeg ikke var så lett å google gitt. Det med tilbakefall og overlevelse. Fant dette fra Kreftlex (men det er jo for bare 15-20 år): Det er kjent at brystkreftpasienter har en overdødelighet i mer enn 20 år etter at diagnosen er stillet. Ett år etter operasjon er 96,9 % i live. Etter 15 år er 75,7 % i live. Det siste tallet reflekterer den supplerende behandlingen som kom midt på 90-tallet. Anonymkode: 35ce2...4ec
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #13 Skrevet 28. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette syns jeg ikke var så lett å google gitt. Det med tilbakefall og overlevelse. Fant dette fra Kreftlex (men det er jo for bare 15-20 år): Anonymkode: 35ce2...4ec Det er verdt å huske på at mange (altså ikke "nesten alle", det er feil, men likevel mange) som får kreft er godt oppe i årene. Det er ikke sikkert at å overleve i 15-20 år etter stilt diagnose er så ille sånn sett Anonymkode: 51881...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #14 Skrevet 28. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er verdt å huske på at mange (altså ikke "nesten alle", det er feil, men likevel mange) som får kreft er godt oppe i årene. Det er ikke sikkert at å overleve i 15-20 år etter stilt diagnose er så ille sånn sett Anonymkode: 51881...a2a Det er helt sant. Og syns jo de tallene der var veldig beroligende jeg sånn personlig, faktisk Anonymkode: 35ce2...4ec
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #15 Skrevet 28. mai 2018 Ikke for å skremme deg Ts. Men min mors tidligere venninne, fikk brystkreft. Ble erklært frisk etter noen år. Og 7 år etter på fikk hun hjernesvulst. Men det hadde da ikke noe med brystene å gjøre, siden hun hadde operert de vekk. Hun gikk bort 11 mnd. etter hjernesvulsten ble oppdaget. Anonymkode: 1c675...d0a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå