Gå til innhold

Angående sykdommen ME

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan finner legen ut om det er ME man har? 

Hvordan kan man selv merke at man har ME?

Anonymkode: 9f524...551

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Minya skrev:

http://www.me-foreningen.info/for-pasienter/utredning/

Man vet vel aldri selv at man har ME før diagnosen foreligger, men å føle seg utmattet bare ved å stå opp om morgenen er vel en god indikator på at noe er galt.

Takk🙂

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk🙂

Bare husk at det kan være mange grunner til utmattelse. Jeg har hatt ekstrem utmattelse, men det var ikke ME og ble bedre ved behandling.

Vil tro de fleste leger undersøker og utelukker andre sykdommer/tilstander før diagnosen ME settes. 

Anonymkode: dd20d...1ac

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan finner legen ut om det er ME man har? 

Hvordan kan man selv merke at man har ME?

Man utelukker alle andre sykdommer og plager som kan gi symptomene pasienten sliter med. 

Har pasienten en mangelsykdom eller andre ting som kan forklare trøtthetene og den biten, så får pasiente Fatigue som diagnose. Fatigue og ME har omtrent de samme symptombildene hos pasientene. 

Anonymkode: eb9ad...1dc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går jevlig til lege nå (en gang i månen) et utrolig sliten, konsentrasjonsvarnser, glemmer fort hva jeg skal si, eller hva jeg har gjort bare et par dager før. Har kronisk hodepine som jeg har hatt i ca 9 år nå. Har prøvd utallige migrene medisiner. Er ikke migrene jeg har. Skal til fysioterapi og i MR. Alle blodprøver er finne og jeg mangler ingenting. 

Er det noen som vet andre ting som kan være galt? Andre som har eller har hatt det lignende?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går jevlig til lege nå (en gang i månen) et utrolig sliten, konsentrasjonsvarnser, glemmer fort hva jeg skal si, eller hva jeg har gjort bare et par dager før. Har kronisk hodepine som jeg har hatt i ca 9 år nå. Har prøvd utallige migrene medisiner. Er ikke migrene jeg har. Skal til fysioterapi og i MR. Alle blodprøver er finne og jeg mangler ingenting. 

Er det noen som vet andre ting som kan være galt? Andre som har eller har hatt det lignende?

Har du hatt en tøff oppvekst og/eller opplevd mobbing, brå dødsfall, ulykker eller andre belastende livshendelser? Ikke undervurder hvordan traumer kan slå ut i kroppen etter en tid.

Anonymkode: d9460...db4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt en tøff oppvekst og/eller opplevd mobbing, brå dødsfall, ulykker eller andre belastende livshendelser? Ikke undervurder hvordan traumer kan slå ut i kroppen etter en tid.

Jeg er fascinert over hvordan mange helt overser psykiske belastninger i livet sitt. Jeg hører om og leser om mange som har blitt uforklarlig syke og som kun leter etter fysisk sykdom som forklaring. Når de forteller litt så kommer det frem de mest rystende oppvekstvilkår, veldig belastende ekteskap osv. 

Men å se en sammenheng?  Neida...

Anonymkode: c02e7...f21

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fascinert over hvordan mange helt overser psykiske belastninger i livet sitt. Jeg hører om og leser om mange som har blitt uforklarlig syke og som kun leter etter fysisk sykdom som forklaring. Når de forteller litt så kommer det frem de mest rystende oppvekstvilkår, veldig belastende ekteskap osv. 

Jeg har mange svært alvorlige traumer, men jeg har også alvorlig kronisk sykdom. Legene bryr seg ikke filla om traumene mine da de har nok med å operere på meg..

Anonymkode: 227c4...1a3

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange svært alvorlige traumer, men jeg har også alvorlig kronisk sykdom. Legene bryr seg ikke filla om traumene mine da de har nok med å operere på meg..

Huff, det høres vondt ut. Håper du blir bedre! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng👍viktig. Varm klem 💗 

Anonymkode: 211b1...724

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt en bra oppvekst,  ikke opplevd noe spesielt dom jeg kan komme på egentlig.

TS

AnonymBruker
Skrevet

D-vitamin mangel førte til at jeg hadde ME symptomer. Bedre etter to d-vit. piller hver dag. 

Anonymkode: 508fb...a4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble diagnosistert med ME før det ble vanlig å gjøre spinalpunksjon (vet ikke om alle må det nå, men tror det er strengere enn før). Jeg ble heller ikke utredet for noe annet enn at man utelukket psykiske årsaker før jeg fikk diagnosen.

I ettertid viste det seg at jeg har to andre diagnoser som gir fatigue, så den er fjernet/skiftet bort fra ME nå.

Anonymkode: 941a9...cce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

D-vitamin mangel førte til at jeg hadde ME symptomer. Bedre etter to d-vit. piller hver dag. 

Anonymkode: 508fb...a4c

Mangler ikke D vitamin. Legen har testet en hau med ting på blodprøvene jeg tok.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har traumer fra oppveksten og har fra slutten av tenårene hatt somatiske symptomer som gradvis har blitt verre til jeg måtte slutte å jobbe da jeg var omtrent 40. Både jeg og legen ser sammenhengen med traumene mine og vi jobber både med det psykiske og det fysiske. Forhåpentligvis vil det gjøre meg bedre etterhvert. Jeg kjenner mange med kroniske sykdommer som har store traumer fra barndommen, er ikke i tvil om at det er en sammenheng.

En ME-utredning tar tid, det skal utelukkes mange sykdommer som kan gi lignende symptomer. Når det er sagt er det klare diagnosekriterier. Et godt sted å begynne er hos fastlegen som kan ta endel prøver før h*n evt henviser deg videre til spesialister for videre utredning dersom prøvene ikke viser noe som kan behandles. 

Anonymkode: a755f...9a3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har traumer fra oppveksten og har fra slutten av tenårene hatt somatiske symptomer som gradvis har blitt verre til jeg måtte slutte å jobbe da jeg var omtrent 40. Både jeg og legen ser sammenhengen med traumene mine og vi jobber både med det psykiske og det fysiske. Forhåpentligvis vil det gjøre meg bedre etterhvert. Jeg kjenner mange med kroniske sykdommer som har store traumer fra barndommen, er ikke i tvil om at det er en sammenheng.

En ME-utredning tar tid, det skal utelukkes mange sykdommer som kan gi lignende symptomer. Når det er sagt er det klare diagnosekriterier. Et godt sted å begynne er hos fastlegen som kan ta endel prøver før h*n evt henviser deg videre til spesialister for videre utredning dersom prøvene ikke viser noe som kan behandles. 

Anonymkode: a755f...9a3

Så bra at du får hjelp! Veldig fint å høre at du har en lege som ser sammenhenger og behandler utifra det. 

Jeg skulle ønske at kropp og psyke var obligatorisk fag på skolen, en skikkelig grundig innføring. Mange hadde fått svar tidlig da, og sluppet å gå rundt i årevis og lure på hva som var galt. 

Jeg håper også at det snart blir slutt på å snakke om en sterk eller svak psyke! Vi har den psyken vi er født med, det er ikke som om vi kan velge. Påkjenningene vi blir utsatt for vil naturlig påvirke psyken vår, og hva vi da vet og kan gjøre selv, er helt avgjørende. Noen ganger vil vi trenge hjelp. 

Det er så tåpelig når noen nærmest skryter av å ha en sterk psyke, det er som å skryte av å ha krøllete hår. Dessuten glemmer mange at noen har hatt store påkjenninger slik at psyken har tålt uhyre mye, så skjer kanskje noe ganske udramatisk, men som likevel blir dråpen som får begeret til å flyte over, de får seg en skikkelig knekk. 

Og hva mener folk da? Jo, de har en svak psyke!  Selv om denne "svake" psyken har tålt mer enn de fleste, men det ser folk bare ikke. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...