Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 7.6.2018 den 22.17, Rosetelys skrev:

Helt enig med hele artikkelen egentlig. Hvis man skal hente barn, må det defineres en øvre aldersgrense, helst lavest mulig mens barnet ikke er hjernevasket og kan egentlig integrere seg i samfunnet. Har man 18 år som øvre grense, er det ganske farlig.

• Liker 1
Skrevet

Hørte intervju med henne på NRK, hun ønsker og bosette seg i et muslimsk land så da er det vel bare og ønske god reise?

• Liker 1
Skrevet

Hun er født i Norge og er norsk statsborger, så uansett hva vi føler rundt det, er vi pliktig til å følge norsk lov. Hvis hun har 2 statsborgerskap,tror jeg hun kan fradømmes det norske. Jeg vet ikke om norsk lov sier at vi er pliktig til å hente henne hjem, hvis vi ikke er det, tror jeg nok at norske myndigheter vil snu seg vekk og la henne klare seg selv.

Skrevet
På 28.5.2018 den 17.48, roffe1 skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e14R9y/norsk-syriafarer-vil-hjem-til-norge

Hun vervet seg til IS og gir fremdeles utrykk for at hun forsvarer IS. Men måtte sammen med sin tunisiske ektemann flykte pga interne stridigheter i IS. Nå er hun stucked i en flyktningeleir i Syria og trenger norsk hjelp for å komme seg hjem. 

Hva synes dere? Bør Norge hjelpe henne hjem? Shezadi er blant annet kjent for å ha frontet niqab i Norge, vært i Profetens Ummah og har også vært gift med Bhatti og den avdøde IS-krigeren Bastian Vasquez. 

Nei!

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, JaVel skrev:

Hun er født i Norge og er norsk statsborger, så uansett hva vi føler rundt det, er vi pliktig til å følge norsk lov. Hvis hun har 2 statsborgerskap,tror jeg hun kan fradømmes det norske. Jeg vet ikke om norsk lov sier at vi er pliktig til å hente henne hjem, hvis vi ikke er det, tror jeg nok at norske myndigheter vil snu seg vekk og la henne klare seg selv.

Jeg tenker hun kan få standard bistand, hverken mer eller mindre en andre nordmenn som med viten og vilje setter seg selv i dumme situasjoner i utlandet 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, JaVel said:

Hun er over 22 år og vært borte i 2 år i et "fremmed rike" eller "fremmed makt", så nei ifølge norsk lov eller om kongen vill at hun kan få gjeninnsatt borgerskap. Det media har å si om dette gir jeg blanke i. Om barna hennes har norsk statsborgerskap er en helt annen ting, et av barna har det tror jeg.      

Endret av ElinX0Xpoliti
Skrevet
4 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Hun er over 22 år og vært borte i 2 år i et "fremmed rike" eller "fremmed makt", så nei ifølge norsk lov eller om kongen vill at hun kan få gjeninnsatt borgerskap. Det media har å si om dette gir jeg blanke i. Om barna hennes har norsk statsborgerskap er en helt annen ting, et av barna har det tror jeg.      

Så norsk lov sier at hvis man bosetter seg i utlandet i 2 år så mister man det norske statsborgerskapet? Hvis dette er korrekt, så gir jo svaret seg selv, da vil norske myndigheter gjøre nada for at hun skal få komme tilbake til Norge.

Skrevet
7 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Nå sjekket jeg ut på UDI sine sider om hva som skulle til for å miste norsk statsborgerskap, og det du skriver,stemmer ikke. Hvis hun har søkt for eksempel om syrisk statsborgerskap kan hun miste det norske, men dette er det vel ingen som vet.

Skrevet
1 hour ago, JaVel said:

Nå sjekket jeg ut på UDI sine sider om hva som skulle til for å miste norsk statsborgerskap, og det du skriver,stemmer ikke. Hvis hun har søkt for eksempel om syrisk statsborgerskap kan hun miste det norske, men dette er det vel ingen som vet.

Nå har jeg postet reglene tidligere og lest dem, hva UDI gjør iforhold må være i henhold til norsk lov. At UDI ønsker et godt pr bilde er en helt annen ting. Jeg er 100% sikker på at Norge ikke trenger eller må gi henne tilbake statsborgerskap, i henhold til norsk lov, så hva UDI sier er enten imot norsk lov som de har tatt en ed til forsvare eller at de politisk postulerer seg selv. 

Her er faktisk reglene. 

§ 23.Tap ved erverv av annet statsborgerskap
§ 24.Tap ved fravær fra riket
§ 26.Tilbakekall

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, JaVel said:

Så norsk lov sier at hvis man bosetter seg i utlandet i 2 år så mister man det norske statsborgerskapet? Hvis dette er korrekt, så gir jo svaret seg selv, da vil norske myndigheter gjøre nada for at hun skal få komme tilbake til Norge.

§ 24.Tap ved fravær fra riket (her har du svaret dit)
§ 26.Tilbakekall

Her søk og les selv siden du ikke tror det jeg sier. 

• Liker 1
Skrevet

Liten avsporing, beklager dette, men hvorfor er ikke kvinnen fra Levanger som dro med ektemannen navngitt? Hvorfor får vi bare noen navn? Har lest mange intervjuer med bekjente av hun, men bilder og navn er sensurert. Må de stå fram i media for at de skal kunne skrive navnet? 

Skrevet
8 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

§ 24.Tap ved fravær fra riket (her har du svaret dit)
§ 26.Tilbakekall

Her søk og les selv siden du ikke tror det jeg sier. 

Den som ervervet norsk statsborgerskap ved fødselen, men som ikke har vært bosatt i til sammen to år i Norge eller til sammen syv år i Norge og andre nordiske land, taper sitt norske statsborgerskap når vedkommende fyller 22 år.

Her er det som står. Hvis man ikke har vært bosatt i Norge i til sammen 2 år, innen man er 22 år, så kan man miste statsborgerskapet. Personen vi snakker om har bodd i Norge i ca 20 år før hun flyttet utenlands.

Skrevet
9 minutter siden, JaVel said:

Den som ervervet norsk statsborgerskap ved fødselen, men som ikke har vært bosatt i til sammen to år i Norge eller til sammen syv år i Norge og andre nordiske land, taper sitt norske statsborgerskap når vedkommende fyller 22 år.

Her er det som står. Hvis man ikke har vært bosatt i Norge i til sammen 2 år, innen man er 22 år, så kan man miste statsborgerskapet. Personen vi snakker om har bodd i Norge i ca 20 år før hun flyttet utenlands.

Hun er 26 år gammel. Jeg er ikke ufin å si hun har ikke vært i Norge eller Skandinavia de siste tiden, jeg er heller ikke ufin å si hun er over 22 år gammel. Hva prøver du å vise her? I tillegg så er hun hos en fremmed makt, og det åpner en helt annen boks av ufine regler. Hun er ikke et barn og nå som hun ikke trives siden hun må bo i leir så ønsker hun å komme tilbake til Norge. Norsk media som faktisk støttet henne i hijab boken hennes og ga helt fantastisk presse til henne når hun var på turne på norske skoler. Så tar en klype salt hva de sier om henne uansett retting. Hun bodde i et hus som var tatt ifra lokal befolkingen og levde i relativt luksus til hverdagen til mening mann der nede, hun anser at ikke muslimer kan bli solgt som sexslaver og drept for det, samme med feil type muslim.  

Hun har uten tvil mistet statborgerskapet i Norge i følge norsk lov med mindre UD tar et knefall for ikke å opptre rasistisk eller i den duren. Barna er det helt greit for meg så lenge at de programmererer indoktriasjonen i fra dem. 

Men jeg har et spørsmål hvorfor skal etniske norske personer tolerere at folk som henne bor i Norge? Og jeg sier ikke alle muslimer her jeg sier personer som er bokstav tro islam.    

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Hun er 26 år gammel. Jeg er ikke ufin å si hun har ikke vært i Norge eller Skandinavia de siste tiden, jeg er heller ikke ufin å si hun er over 22 år gammel. Hva prøver du å vise her? I tillegg så er hun hos en fremmed makt, og det åpner en helt annen boks av ufine regler. Hun er ikke et barn og nå som hun ikke trives siden hun må bo i leir så ønsker hun å komme tilbake til Norge. Norsk media som faktisk støttet henne i hijab boken hennes og ga helt fantastisk presse til henne når hun var på turne på norske skoler. Så tar en klype salt hva de sier om henne uansett retting. Hun bodde i et hus som var tatt ifra lokal befolkingen og levde i relativt luksus til hverdagen til mening mann der nede, hun anser at ikke muslimer kan bli solgt som sexslaver og drept for det, samme med feil type muslim.  

Hun har uten tvil mistet statborgerskapet i Norge i følge norsk lov med mindre UD tar et knefall for ikke å opptre rasistisk eller i den duren. Barna er det helt greit for meg så lenge at de programmererer indoktriasjonen i fra dem. 

Men jeg har et spørsmål hvorfor skal etniske norske personer tolerere at folk som henne bor i Norge? Og jeg sier ikke alle muslimer her jeg sier personer som er bokstav tro islam.    

Hva jeg prøver å vise? Det er slik at regjeringen må følge norsk lov, som alle oss andre Med andre ord, de kan godt snakke om at de ikke ønsker henne tilbake, men hvis norsk lov sier noe annet, så kan de ikke nekte henne å komme tilbake. Du skriver at hun uten tvil har mistet det norske statsborgerskapet, hvilken lovregel kan du vise til? Den du henviste til i sted sier jo bare at hvis man ervervet norsk statsborgerskap ved fødsel, så må man bo i Norge i til sammen 2 år før man blir 22 ( for ikke å miste det norske statsborgerskapet) og det har jo absolutt hun gjort.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, JaVel said:

Hva jeg prøver å vise? Det er slik at regjeringen må følge norsk lov, som alle oss andre Med andre ord, de kan godt snakke om at de ikke ønsker henne tilbake, men hvis norsk lov sier noe annet, så kan de ikke nekte henne å komme tilbake. Du skriver at hun uten tvil har mistet det norske statsborgerskapet, hvilken lovregel kan du vise til? Den du henviste til i sted sier jo bare at hvis man ervervet norsk statsborgerskap ved fødsel, så må man bo i Norge i til sammen 2 år før man blir 22 ( for ikke å miste det norske statsborgerskapet) og det har jo absolutt hun gjort.

Norsk lov sier at hun ikke har norsk statsborgerskap §24. Med mindre kongen eller UD gir henne nytt. Mener du at staten ikke trenger å følge sine egne regler? Hun ble 22 år mens hun bodde der og var der i 4 år til, hva skjønner du ikke med dette? 

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

§24. Den som ervervet norsk statsborgerskap ved fødselen, men som ikke har vært bosatt i til sammen to år i Norge eller til sammen syv år i Norge og andre nordiske land, taper sitt norske statsborgerskap når vedkommende fyller 22 år.

Du henviser til akkurat den samme paragrafen som du gjorde i sted. Samtidig vet alle at hun fikk norsk statsborgerskap ved fødsel, og har bodd i Norge i til sammen 22 år av sine første 22 leveår ( hvis det er rett at hun nå er 26 år) , altså langt mer enn de 2 årene som kreves. Altså informerer du bevist feil, og det blir lite rederlig. Vi kan alle ønske at hun aldri kommer tilbake til Norge, men vi må allikevel følge norske lover.  

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Norsk lov sier at hun ikke har norsk statsborgerskap §24. Med mindre kongen eller UD gir henne nytt. Mener du at staten ikke trenger å følge sine egne regler? Hun ble 22 år mens hun bodde der og var der i 4 år til, hva skjønner du ikke med dette? 

Tror den er myntet på nordmenn som får barn med en utlending i et annet land, feks menn som får barn med Thai damer i Thailand, da må barnet ha tilknytning til norge for ikke og miste norsk pass når de blir 20 år eller hva det nå var 

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Apis skrev:

Jeg tenker hun kan få standard bistand, hverken mer eller mindre en andre nordmenn som med viten og vilje setter seg selv i dumme situasjoner i utlandet 

UD har jo flere ganger uttalt at det ikke er mulighet å hjelpe norske statsborgere i en sånn situasjon. Så får hun bare bosette seg i Pakistan hvor hun ønsker seg og si fra seg sitt norske statsborgerskap.

• Liker 1
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Barnet kan godt hentes, og adopteres bort til et homofilt par i Norge.

Skrevet

Stusser litt over om hun er så desperat, hvorfor stikker hun ikke selv mot Tyrkia og kommer seg videre til Norge derfra? Selv om flyktningleiren er nordøst i Syria er den nærme Tyrkia. Når hun greide på egenhånd å komme seg til Syria og IS-territoriet så burde hun vel klare å stikke av til Tyrkia. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...