Saraiha Skrevet 28. mai 2018 #1 Del Skrevet 28. mai 2018 Hei alle sammen! I morgen skal jeg ha min første eksamen. Faget er norsk, og jeg gruer meg veldig. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forberede meg, hva jeg skal ha med, eller hvordan oppgavene blir. Har dere noen tips om hva jeg kan gjøre? Norsk er for meg det viktigste faget, og en dårlig karakter vil bli sterkt nederlag. Setter stor pris på alle svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 28. mai 2018 #2 Del Skrevet 28. mai 2018 Du har ikke fulgt med i timen i det hele tatt med andre ord? Siden du ikke har forberedt deg noe, ikke vet hva du skal ha med deg og ikke vet hvordan oppgavene blir? Ser ikke lovende ut dette... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olava Skrevet 28. mai 2018 #3 Del Skrevet 28. mai 2018 (endret) Jeg pleide helt enkelt å ha med meg norskboka, men jeg brukte den meget sjeldent. Men der står det vel maler og regler for de ulike tekstsjangrene, noe som er godt å ha om du er usikker. Du kan også ta med notatboka di om du føler du har noen nyttige notater. I nynorsk pleide jeg å ha med ordbok og et ark der jeg hadde skrevet ned de reglene eller ordene som var mest typisk for meg å gjøre feil (med utgangspunkt i tidligere oppgaver). Om du syns bokmål er vanskelig kan du kanskje gjøre det samme der. Masse lykke til på eksamen! Endret 28. mai 2018 av Olava Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 28. mai 2018 #4 Del Skrevet 28. mai 2018 Akkurat nå, Olava skrev: Jeg pleide helt enkelt å ha med meg norskboka, men jeg brukte den meget sjeldent. Men der står det vel maler og regler for de ulike tekstsjangrene, noe som er godt å ha om du er usikker. Du kan også ta med notatboka di om du føler du har noen nyttige notater. I nynorsk pleide jeg å ha med ordbok og et ark der jeg hadde skrevet ned de reglene eller ordene som var mest typisk for meg å gjøre feil (med utgangspunkt i tidligere oppgaver). Om du syns bokmål er vanskelig kan du kanskje gjøre det samme der. Du kan jo ikke ha med annet enn ordliste på norsk skriftlig eksamen... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olava Skrevet 28. mai 2018 #5 Del Skrevet 28. mai 2018 5 timer siden, JackNapier skrev: Du kan jo ikke ha med annet enn ordliste på norsk skriftlig eksamen... Ikke det? Det fikk vi, stod alle hjelpemidler tillat, men da selvsagt unntatt mobil, internett og interaksjon mellom elevene. Og min venninne som fortsatt går på videregående sier at det fortsatt er slik.. kan ha med alt man vil av bøker og notater. Skulle da tro det var de samme reglene over hele landet når det gjelder eksamen. Det er 2 år siden jeg hadde min siste skriftlige eksamen i både norsk og nynorsk. Under begge var alle hjelpemidler tillat (unntatt selvsagte ting som mobil og internett). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 28. mai 2018 #6 Del Skrevet 28. mai 2018 Hva i all verden er det de driver med på VGS om dagen? For det første er hele norskfaget latterlig, handler mer om språkhistorie enn det gjør om å forstå og kunne gjøre seg forstått, og nå kan man ha med masse notater og hjelpemidler? Jaggu... Uansett, når TS ikke engang har fått med seg hva h*n kan ha med, ikke vet hvordan oppgaver som vil bli gitt og ikke har noe anelse om hvordan h*n skal forberede seg, da klinger det ikke godt med at vedkommende ser på faget som det viktigste på skolen og som er nederlag med en dårlig karakter. Da står det i så fall særdeles dårlig til med de mindre viktige fagene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #7 Del Skrevet 28. mai 2018 2 minutter siden, JackNapier skrev: Hva i all verden er det de driver med på VGS om dagen? For det første er hele norskfaget latterlig, handler mer om språkhistorie enn det gjør om å forstå og kunne gjøre seg forstått, og nå kan man ha med masse notater og hjelpemidler? Jaggu... Uansett, når TS ikke engang har fått med seg hva h*n kan ha med, ikke vet hvordan oppgaver som vil bli gitt og ikke har noe anelse om hvordan h*n skal forberede seg, da klinger det ikke godt med at vedkommende ser på faget som det viktigste på skolen og som er nederlag med en dårlig karakter. Da står det i så fall særdeles dårlig til med de mindre viktige fagene... Hvorfor svarer du når du ikke har peiling? Anonymkode: 7f823...6f2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #8 Del Skrevet 28. mai 2018 6 timer siden, JackNapier skrev: Du kan jo ikke ha med annet enn ordliste på norsk skriftlig eksamen... Øhm. Hvor lenge er det siden du har tatt norsk eksamen egentlig? Både lærebok, ordbøker og div nettsteder er lov (man blir logget på et stengt nett hvor det kun er åpent for godkjente nettsider). Jeg tok eksamen fredag som var å alle hadde lærebøkene. De er faktisk gode å ha også. Anonymkode: b5163...d1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #9 Del Skrevet 28. mai 2018 5 minutter siden, JackNapier skrev: Hva i all verden er det de driver med på VGS om dagen? For det første er hele norskfaget latterlig, handler mer om språkhistorie enn det gjør om å forstå og kunne gjøre seg forstått, og nå kan man ha med masse notater og hjelpemidler? Jaggu... Uansett, når TS ikke engang har fått med seg hva h*n kan ha med, ikke vet hvordan oppgaver som vil bli gitt og ikke har noe anelse om hvordan h*n skal forberede seg, da klinger det ikke godt med at vedkommende ser på faget som det viktigste på skolen og som er nederlag med en dårlig karakter. Da står det i så fall særdeles dårlig til med de mindre viktige fagene... Norskfaget er en vits. Det handler mer om tolkning av dikt og sammenligning av to tekster fremfor selve norsk språket. Men hvorfor forsøker du å snakke ned Ts? Du snakker som om Ts er dømt før h*n i det hele tatt har prøvd, hvordan skal man da klare å opprettholde motivasjonen? Anonymkode: b5163...d1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 28. mai 2018 #10 Del Skrevet 28. mai 2018 Jeg tok min siste norskeksamen for 10 år siden. Det er jo ikke rart ungdommen i dag ikke kan skrive mtp at man kan ha med alle hjelpemidler. Resten av innlegget mitt er likevel relevant, man kan ikke forvente en god karakter når man ikke har anelse om hva man har lov til å ha med, hva man blir spurt om og hvilke ting man burde forberede seg på dagen før dagen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 28. mai 2018 #11 Del Skrevet 28. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norskfaget er en vits. Det handler mer om tolkning av dikt og sammenligning av to tekster fremfor selve norsk språket. Men hvorfor forsøker du å snakke ned Ts? Du snakker som om Ts er dømt før h*n i det hele tatt har prøvd, hvordan skal man da klare å opprettholde motivasjonen? Anonymkode: b5163...d1a Opprettholde motivasjonen? Om TS ønsket en god karakter i faget skulle h*n tenkt på det litt tidligere enn dagen før dagen. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #12 Del Skrevet 28. mai 2018 Akkurat nå, JackNapier skrev: Opprettholde motivasjonen? Om TS ønsket en god karakter i faget skulle h*n tenkt på det litt tidligere enn dagen før dagen. 🙂 Ja men det hjelper ikke at folk hakker uansett. Hva med å prøve å hjelpe en medborger? Anonymkode: b5163...d1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #13 Del Skrevet 28. mai 2018 1 minutt siden, JackNapier skrev: Jeg tok min siste norskeksamen for 10 år siden. Det er jo ikke rart ungdommen i dag ikke kan skrive mtp at man kan ha med alle hjelpemidler. Resten av innlegget mitt er likevel relevant, man kan ikke forvente en god karakter når man ikke har anelse om hva man har lov til å ha med, hva man blir spurt om og hvilke ting man burde forberede seg på dagen før dagen... På hvilken måte mener du at de hjelpemidlene hjelper elevene å skrive? Det er jo, som du påpeker, for det meste fakta om språk- og litteraturhistorie som står i bøkene. Anonymkode: 7f823...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Occulta Skrevet 28. mai 2018 #14 Del Skrevet 28. mai 2018 13 minutter siden, JackNapier skrev: Hva i all verden er det de driver med på VGS om dagen? For det første er hele norskfaget latterlig, handler mer om språkhistorie enn det gjør om å forstå og kunne gjøre seg forstått, og nå kan man ha med masse notater og hjelpemidler? Jaggu... Uansett, når TS ikke engang har fått med seg hva h*n kan ha med, ikke vet hvordan oppgaver som vil bli gitt og ikke har noe anelse om hvordan h*n skal forberede seg, da klinger det ikke godt med at vedkommende ser på faget som det viktigste på skolen og som er nederlag med en dårlig karakter. Da står det i så fall særdeles dårlig til med de mindre viktige fagene... Slik er det på alle eksamener nå. De er som regel to-delt. En del først uten hjelpemidler, og en vanskeligere del etterpå hvor man kan bruke alt utenom internett og kommunikasjon. Oppgavene er desto vanskeligere, så frykt ikke. Kan hende at TS er privatist da, og ikke har gått i skoletimer og fått mye drilling på eksamen. Selv tok jeg norsk privatist eksamen og fikk 5 på alle 3 eksamenene. Eneste jeg forberedte meg litt på var muntlig del. Da leste jeg det jeg anså som de viktigste tekstene én gang. Begge skriftlige eksamene møtte jeg helt uforberedt til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #15 Del Skrevet 28. mai 2018 Hæ, hvordan vet du ikke hva du skal ha med, eller hva du skal øve på? Altså jeg trodde at jeg fulgte lite med i timene, men har da alltid fått med meg informasjon om eksamen. Regner med du går i 10. Klasse iom dette er din første, da vil jeg bare si at det ikke har noe å si likevel så bare møt opp og gjør ditt beste, alle ikke-kommuniserende hjelpemidler er tillatt. Anonymkode: 40756...a47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 28. mai 2018 #16 Del Skrevet 28. mai 2018 Jeg bare greier ikke å synes synd på de som ikke legger inn en innsats for så å klage etterpå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #17 Del Skrevet 28. mai 2018 1. TS: Sentralgitt norskeksamen i hovedmål var på fredag. Dette må være snakk om en muntlig eksamen som privatist? 2. Til alle som hevder at norskeksamen har blitt en vits sammenlignet med da de selv gikk på skolen og ikke kunne bruke hjelpemidler: Oppgavene er mye mer krevende enn de var den gangen. Med alle kilder (unntatt nett) tilgjengelig, må man i mye større grad mestre de øverste lagene i taksonomien. Drøfting, syntese, resonnementer. Det handler ikke lenger om å spy ut kunnskap du har sittet og pugget hjemme, men om å bruke kilder kritisk og kunne trekke linjer. Norskfaget har i større grad tilpasset seg realitetene på høyere utdanning- heldigvis!! Anonymkode: d7acc...8a9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saraiha Skrevet 31. mai 2018 Forfatter #18 Del Skrevet 31. mai 2018 Takk til alle som har svart. Glad jeg ventet med å lese kommentarene til etter eksamene med tanke på hvor lite hyggelig enkelte var. Jeg har slitt med psykisk helse i 2 år nå, og har ikke klart å følge med noe i det siste. Tro meg, jeg har prøvd. Jeg presser meg over mine egne grenser HELE tiden. Fint å vite at det fremdeles finnes noen som dømmer folk uten å vite noe om dem. Men takk til alle dere andre<3 Veldig fine kommentarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2018 #19 Del Skrevet 5. juni 2018 På 28.5.2018 den 20.59, AnonymBruker skrev: Øhm. Hvor lenge er det siden du har tatt norsk eksamen egentlig? Både lærebok, ordbøker og div nettsteder er lov (man blir logget på et stengt nett hvor det kun er åpent for godkjente nettsider). Jeg tok eksamen fredag som var å alle hadde lærebøkene. De er faktisk gode å ha også. Anonymkode: b5163...d1a Det er ikke mer enn 9 år siden dette ble innført for fullt. For oss som tok siste eksamen året før oppleves det ganske rart. Vi hadde penn, blyant, kladdeark, innføringsark og ordbok. That’s it. Ganske rart for oss å se dere med lærerbøker, nettsider, pc osv. Fikk helt sjokk da jeg satt eksamensvakt et par år etter min egen eksamen. Anonymkode: 555f4...d5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå