AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #1 Skrevet 27. mai 2018 Bare lurer på om det er mulig å få dette i Norge altså hos psykriatrien, eller hos fastlegen? Anonymkode: 0c454...791
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #2 Skrevet 27. mai 2018 Nei og det er bra. Fordi du vil få alvorlige konsekvenser som akutt psykose av å misbruke marihuana. Sinneproblemer og aggresjon er også et problem. Anonymkode: 60755...804 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #3 Skrevet 27. mai 2018 Jeg kan ikke svare på hva du lurer på, men jeg lurer på hvaslags psykiske plager det vil brukes mot? Hasj kan gi psykoser og om det allerede er problemer psykisk hos en pasient sliter jeg med å se at dette er en risiko som kan taes. Anonymkode: d8bab...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #4 Skrevet 27. mai 2018 En kan vel ikke få medisinsk marihuana i det hele tatt i Norge. Anonymkode: f56fa...455 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #5 Skrevet 27. mai 2018 Det finnes så langt ikke en eneste troverdig studie på at det er positivt for psykiske plager, det finnes langt flere pekepinner på at det kan forverre situasjonen for pasienten. For fysiske plager er helt annen sak. Anonymkode: 4e9f0...055 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #6 Skrevet 27. mai 2018 Nei, det er såpass mange røykehoder som havner i psykiatrien at det neppe er noe som noensinne blir innført som behandling for psykiske plager her i landet. Anonymkode: fa011...5df 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #7 Skrevet 27. mai 2018 Har en venninne som får det, men hun reiser til Nederland for å hente det. Usikker på hvordan det funker. Hun er blitt et nytt menneske 🙂 Anonymkode: 2a453...e20 1
Rumle Skrevet 27. mai 2018 #8 Skrevet 27. mai 2018 Mener det er en som har skrevet en del om dette her inne tidligere, men jeg husker ikke navnet
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #9 Skrevet 27. mai 2018 Just now, AnonymBruker said: Det finnes så langt ikke en eneste troverdig studie på at det er positivt for psykiske plager, det finnes langt flere pekepinner på at det kan forverre situasjonen for pasienten. For fysiske plager er helt annen sak. Anonymkode: 4e9f0...055 La meg legge til at LSD og ayahuasca er en helt annen sak, ved brukt riktig kan det hjelpe i svært dyptliggende traumer og psykiske problemer, men alle nevnte stoffer er fullstendig ulovlig her til lands og ikke noe du burde ta fatt på (NTNU er de eneste jeg vet om her til lands som driver med forskning på LSD mot depresjon) Anonymkode: 4e9f0...055 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #10 Skrevet 27. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er såpass mange røykehoder som havner i psykiatrien at det neppe er noe som noensinne blir innført som behandling for psykiske plager her i landet. Anonymkode: fa011...5df Eller.. Det er kanskje mange av de som oppsøker rus som sliter psykisk.. Anonymkode: 61897...d69 9
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #11 Skrevet 27. mai 2018 For mange i dette landet som får tenning av å behandle voksne folk som barn. Anonymkode: 226b1...b27 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #12 Skrevet 27. mai 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei og det er bra. Fordi du vil få alvorlige konsekvenser som akutt psykose av å misbruke marihuana. Sinneproblemer og aggresjon er også et problem. Anonymkode: 60755...804 Medisinsk cannabis inneholder veldig lite THC (som gir rus) og er dermed ikke det samme som marihuana man får kjøpt "på gata". Det er unntaksvis tillatt til bruk ved noen få sykdommer i Norge, men ikke ved psykiske sykdommer. Anonymkode: 5e542...954 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #13 Skrevet 27. mai 2018 (endret) TS det ser ut til at det må søkes om av lege på sykehuset. Det virker som det er mulig, men svært vanskelig å få. https://normalnorge.no/medisin/ virkeer som det er lettere å få når man henter det selv i Nederland. Anonymkode: fe9b0...ddf Ryddet for svar til slettet innlegg Perelandra, mod. Endret 27. mai 2018 av Perelandra 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #14 Skrevet 27. mai 2018 Det skal være mulig. En bekjent av meg får det på medisinsk grunnlag. Han sliter med kompleks PTSD og reiser til Nederland en gang i måneden (tror jeg han sa) for å hente bruk for en måned av gangen. Da får han ca 5 gram bruk om dagen. Jeg synes det er kjempe bra at man har denne ordningen, men om det er lett å få igjennom er en helt annen sak. Anonymkode: e3e2a...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #15 Skrevet 27. mai 2018 Har også hørt om mennesker som får det fra Nederland, så må de fortolle det når de lander på Gardermoen. For psykisk plager tror jeg det kommer ann på hva det er for? Har hørt at det kan hjelpe mot angst men kan være verre for psykoser. Er nysgjerrig til å prøve selv da antidepressiva ikke er noe særlig. Anonymkode: 38184...7ef
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2018 #16 Skrevet 27. mai 2018 Man skal være kildekritisk. Selv om det er åpnet for bruk av ett cannabisholdig legemiddel, samt at man under visse omstendigheter kan søke om henteordning for medisinsk tilvirket cannabis, er dokumentasjonen fortsatt svak på svært mange områder. Cannabis er enkelt og greit ikke en vidundermedisin, men har noen områder der den fungerer godt. da bør man bruke et farmasøytisk produkt, og ikke uforedlet plantemateriale. Det er ikke medisinsk behandling å røyke eller på annen måte innta cannabis på egenhånd med egendefinert medisinsk anvendelse. Følgende to artikler bør alle ha lest om de vil ytre seg om bruk av cannabislegemidler i norge: https://tidsskriftet.no/2012/12/kommentarartikkel/cannabislegemiddel-i-norge-grunnlaget-godkjenning https://tidsskriftet.no/2015/02/kronikk/cannabis-som-medisin Videre vil jeg absolutt annefale at man tenker gjennom om den kilden man mener å finne er pålitelig, eller om den viser det an oppfatter det som. Denne burde være litt oppklarende: https://tidsskriftet.no/2018/01/leder/om-lsd-pa-lesesalen-bonder-og-proporsjoner Legg særlig merke til hva som kommenteres fra Montané og medarbeideres undersøkelse: "I en spanske studie fra 2005 brukte man for eksempel kvalitetsmålet «Index of Scientific Quality» på artikler om medisinsk cannabis, og man fant at under halvparten av oppslagene oppfylte en tredel av kvalitetsmålene (6). I fire av fem artikler viste journalisten manglende forståelse for hva medisinsk cannabis er, nesten 70 % ble karakterisert som grunnløse sensasjonsoppslag, og mer enn hver tredje artikkel kunne gi grunnlag for feil bruk av cannabisrelaterte produkter." Det er godt mulig at det skrives mer som holder en høyere kvalitet i våre dager, men jeg ser ofte feilaktige og overforenklede artikler. Man må forsøke å forholde seg til virkeligheten, og ikke hva man ønsker at den skal være. Det gjelder på begge sider av debatten. Anonymkode: a8fe3...30f 1
Perelandra Skrevet 27. mai 2018 #17 Skrevet 27. mai 2018 Tråden er ryddet for personangrep, forherligelse av brudd på norsk lov og svar til dette Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #18 Skrevet 28. mai 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke svare på hva du lurer på, men jeg lurer på hvaslags psykiske plager det vil brukes mot? Hasj kan gi psykoser og om det allerede er problemer psykisk hos en pasient sliter jeg med å se at dette er en risiko som kan taes. Anonymkode: d8bab...e3c hasj kan gi psykoser ja, det har jeg selv observert da jeg jobbet i psykiatrien. men her regner jeg med TS snakker om grønt, som er MYE mildere. Grønt (marijuana) er allerede legalisert i Portugal, Alaska og 7 andre delstater i usa. Canada legaliserer dette iår. Jeg har prøvd begge deler, og det er som natt og dag. Jeg vil virkelig advare TS mot å bruke hasj, da det ofte gjør psyken verre. Marijuana derimot, blir b.la i Californa, Washington og Oregon brukt medisinsk, b.la mot angst. Synd at folk flest tror marijuana er likestilt med hasj. Det blir i mine øyne som å sammenligne vin med sprit. Anonymkode: 0fd01...b90
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #19 Skrevet 28. mai 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes så langt ikke en eneste troverdig studie på at det er positivt for psykiske plager, det finnes langt flere pekepinner på at det kan forverre situasjonen for pasienten. For fysiske plager er helt annen sak. Anonymkode: 4e9f0...055 Forskerne fra Harvard University i USA har skannet hjernene til pasienter på medisinsk cannabis. Pasienter med smerter, angst eller depresjon, tok mindre medisiner og ble flinkere til å løse oppgaver når de hadde brukt medisinsk cannabis i tre måneder. Etter tre måneders behandling rapporterte deltakere: 47,69 prosent reduksjon i bruk av opioider 46,91 prosent reduksjon i bruk av benzodiazepiner mot angst 28,57 prosent reduksjon i humør-regulerende medisiner 22,35 prosent reduksjon av antidepressive medisiner Forsøksleder Staci Gruber og kollegene skriver at funnene «gir sterk evidens for at behandling med medisinsk cannabis kan normalisere hjerneaktiviteten». studien har en altfor liten forsøksgruppe, men er interessant. https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-medisinske-metoder-hjernen-sykdommer-psykiske-lidelser/2018/05/liten-studie Anonymkode: 0fd01...b90
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2018 #20 Skrevet 28. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Forskerne fra Harvard University i USA har skannet hjernene til pasienter på medisinsk cannabis. Pasienter med smerter, angst eller depresjon, tok mindre medisiner og ble flinkere til å løse oppgaver når de hadde brukt medisinsk cannabis i tre måneder. Etter tre måneders behandling rapporterte deltakere: 47,69 prosent reduksjon i bruk av opioider 46,91 prosent reduksjon i bruk av benzodiazepiner mot angst 28,57 prosent reduksjon i humør-regulerende medisiner 22,35 prosent reduksjon av antidepressive medisiner Forsøksleder Staci Gruber og kollegene skriver at funnene «gir sterk evidens for at behandling med medisinsk cannabis kan normalisere hjerneaktiviteten». studien har en altfor liten forsøksgruppe, men er interessant. https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-medisinske-metoder-hjernen-sykdommer-psykiske-lidelser/2018/05/liten-studie Anonymkode: 0fd01...b90 Den studien er interessant, men ikke mer enn det. Det har vært gjort mange slike studier, alle svært små, og med til dels betydelige metodesvakheter. Her ser det uttil at man ikke har korrigert for konfunderende variabler i det hele tatt, og det gir god grunn til å stille spørsmål ved hvilke konklusjoner man egentlig kan trekke. Den konklusjonen som er enklest åtrekke av hva de skriver, er at foredling og isolasjon av virkestoffene er essensielt for at man skal kunne måle effekt og trygghet. Denne studien er et talende eksempel for at å bruke uforedlet plantemateriale ikke kan gi trygg og forutsigbar administrasjon. At THC og CBD har interessante farmakologiske potensialer er ikke hverken nytt eller kontroversielt. Studien du visertil er ikke banebrytende på noen som helst måte, men den har betydelige metodesvakheter. Anonymkode: a8fe3...30f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå